Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segla med glasögon?

• Segla med glasögon?

Publicerad av kristofer på 27 mars, 2000 vid 14:05

Hur är det att segla om man inte ser så bra? Måste man ha glasögon eller går det att klara sig utan? Min tanke var den att det kan vara svårt att hålla koll på vågor och vind om man har nedsatt syn. Finns det någon därute som seglar med glasögon, hur går det till? Är någon som tycker det är så besärligt attsegla med glasögon så att man hellre seglar utan?

Många frågor blir det.

/Kristofer

sir-fer svarade 25 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • coccobello

Medlem
    27 mars, 2000 vid 14:16

Glasögonen åker av när jag skall ut, jag ser hyfsat utan. Skall man ha glasögon skulle man ju behöva vindrutetorkare 😉
    Varför inte prova på linser, numera finns det ju även engånglinser.

Mvh CB

• stickan

Medlem
    27 mars, 2000 vid 14:19

Jag har använt glasögon några år när jag seglat men har då använt ett band runt huvudet för att inte riskera att tappa brillorna när man kraschar. Kan nog köpas hos någon optiker tror jag. Har nu skaffat linser vilket är ett mycket bätter alternativ tycket jag i alla fall. Man slipper riskera att tappa dom och så blir dom inte nerstänkta. Bandet som jag hade skavde lite så det var inte så bekvämt men det funkar om man inte ser bra och inte vill skaffa linser.

Mvh Stefan

• pher

Medlem
    27 mars, 2000 vid 14:54

Har du dina snygga brillor från militären kvar? Dessa kör jag med. Fasiken va brudarna tycker man är snygg i dessa. Har även kört med mina riktiga ibland och försökt lära mig att reflex mässigt gripa tag över näsan och pannan när det är dags att rasa i…
    Dock glömde jag mina peak brillor en gång när man stilade och dök från brädan… Fick dyka och leta i 3 dagar innan jag äntligen hittade dem igen.
    Man lär sig…

• kris

Medlem
    27 mars, 2000 vid 16:43

Jag håller med, linser är det klart bästa! Jag använde oxå band, ”croakies” för att rädda glasögonen vid ofrivilliga dopp, och iofs funkade bandet bra, men efter ett tag får man ju frostat glas pga saltet! Innan jag upptäckte band/linser så lyckades jag tappa i ett par glasögon på 60 meters djup, de har det nog gött i leran där…

• massemaes

Medlem
    27 mars, 2000 vid 19:04

Jag säger bara LINSER! Köp mjuka som du byter. Då gör det inte så mycket om du tappar dem. Jag har tom tittat under vatten med mina (ofrivilligt i en wash) och de satt kvar.

Helt plötsligt kommer du kunna se vad dina polare drar av!!
    #Shit, snö nu igen… 🙁 #

• kristofer

Medlem
    28 mars, 2000 vid 14:36

Tack för svaren. Det verkar inte som alternativet att köra utan glasögon/liser faller er i smaken.

/Kristofer

• stickan

Medlem
    28 mars, 2000 vid 14:40

Allt hänger ju på hur bra eller dåligt man ser. I mitt fall skulle jag inte vilja segla utan linser/brillor
    inte för att jag skulle segla vilse men ändå

Mvh Stefan

• anonym-anvandare

Medlem
    28 mars, 2000 vid 17:15

När jag skulle ut och surfa i vid La Baule i Frankrike i somras glömde jag mina solbrillor på näsan. Efter ett tag trillade jag och brillorna i och jag var mycket rädd att de skulle övergå i någon fransk marulks ägo så jag vevade frenetiskt med dasslocken under vattnet och lyckades fånga dem i knähöjd. Tur, de kostade ju 100Fr för tusan. Så rådet blir väl: Ha band på bågarna om du ska ha brillor på dig.

/Fredde

• sir-fer

Medlem
    29 mars, 2000 vid 10:20

Kör med linser. Det har jag gjort nu i nåra år, skilnaden var ganska stor, man kunde t.ex se byarna som var på väg in mycket tidigare. Har inte haft nåra problem med dem alls. Kan tillägga att linserna sitter faktiskt bättre när man kör i saltvatten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segla med glasögon?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.