Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segla till Danmark
-
Körde inte Christoffer Rappe från Fiskebäck till Apelviken förra året? Han hade formulan och 9.0 tror jag.Den sträckan är väl nästan som GBG-Danmark. Är det någon som kommer ihåg detta?
-
Angående de barske nordmenn:
sjekk siden http://www.boxill.net/n41/ramme.htm, velg ”prosjekter” og så ”Bare de modige overlever”. -
det var coolt att läsa om, hur långt är det mellan kristiansand och hirtshals?
-
man kan ju pausa efter halva sträckan så blir det inte så jobbigt!
-
Yo Markram! Jag tror du ska kalkylera ner dina vinduppfattningar ca 2m/s
.2släng Bic:en det är ingen ide` att hålla på att jämföra segelstorlek med Kewin O mfl som kör på riktiga slaloms med mkt mindre motstånd. Körde också Bic för 8 år sen (funkar Ok om man håller stort),men en riktig slalom är snabbare och accar mkt bättre dvs behöver inte lika stort segel. /Benke -
Stämmer bra! Jag var med när han berättade om det. Han hade bara en bit tamp och en flaska vatten med sig. Cool kille!!! 🙂
-
Strax efter stenåldern så fixade Viking Vindsurfing klubb race från Fredikshavn till Göteborg. Jag tror man körde på Ten Cate orginalsurfer´n. Nån som minns hur lång tid det tog? Det bör ha varit på 80-talet… Så nog fanken går det.
Jag vill också minnas att Johan Sale´n och några till skulle surfa över atlanten i ungefär samma veva, men att första försöket sket sig på att man missat att träna nattsurfing i beckmörker. Vilket har sina sidor i havsdyning. Hela grejen är nog mest en fråga om attityd! -
Som ”GPS-seglare” har jag ofta kört ca 40 sjömil på ett surfpass på 2,5-3 tim, utan speciell ansträngning (i öppen sjö runt och utanför Rörö/Marstrand).
Från Fiskebäck till Skagen är det ca 38 sjömil, från Rörö bara 32.
Så den stora utmaningen är hur länge man orkar köra på en bog??!! Tyvärr så brukar min bakfot börja säga emot efter sådär 3-4 sjömil på raken…. men man behöver ju inte nödvändigtvis gippa och segla åt fel håll, utan det borde räcka att vila några minuter. Fruktansvärt lockande är det….
-
från onsala till laesö är det bara 23nm tror jag, det klämmer man ju på en timma eller 1,5 om man har tur.
Är det nån mer än jag som är seriöst sugen på att segla?
-
Till Benke.
som du kanske vet kör inte jag störst segel(de där HS-åkarna kör med 7,8-8,4 när jag har 7,2) och när det blåser åker jag helst på en liten 68 litare.
Antar att du har seglat en del ute i f-bäck samtidigt som mig?
Och då vet du kanske att det blir en liten blå sak som kommer fram när det blåser.
Det är möjligt att jag kör onödigt stora segel, funderar faktiskt på en fräsch camberrigg på 5-5,3kvadrat(har en sopig på 5), som skall öka valmöjligheterna.
(ang. vinduppgifter, jag utgår från den fasta installationens medelvinduppgift i f-bäck)
Om du var ute tidigt i våras (då det blåste över 19, uppmätt på riggdäck, i byarna och var svinkallt typ 2graderC) så kanske du såg mig med 5 kvadrat fullcamber, men det funkade bättre med 6 kvadrat eftersom det var så j-la byigt, ).
Vad brukar du åka på? Jag vet inte vem du är(eller gör jag det?).Och visst, Bicén går snart i pension.
-
Runda trubaduren bara för att känna på det?
HS+7.8 (i morgon om det blåser, så blir det Fjordholmarna,Valö)
Logga in för att svara.