Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Seglar jag Formula?

Taggad: 

• Seglar jag Formula?

Publicerad av anonym-anvandare på 22 januari, 2003 vid 13:02

Hej,

Jag har en Thommen XXL 80 cm bred och seglar den med ett Simmer CR2 9,0.

Nu är jag sur på min kompis som säger att jag inte seglar formula p g a att utrustningen inte faller inom begreppet. Han skulle säkert tycka att jag inte får skriva i denna avdelningen p g a bristande utrustning. Har han rätt eller kan jag med gått samveta säga att jag har en Formulautrustning.

Jag vill verkligen ha en Formula.

Hälsningar
    Sebastian

anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • swe-16

Medlem
    22 januari, 2003 vid 15:31

Visst seglar du “Formula” 🙂

Formulareglerna säger att brädan inte får vara bredare än 100cm. Fenan inte djupare än 70cm. Brädan får inte ha ngt centerbord. Seglet inte större än 12,5. Seglen inte fler än 3. Fenorna inte fler än 3. Bommen inte längre än 300cm, masten inte längre än 6250 cm tror jag…. etc. Det finns inga måttbegränsningar neråt…dvs det är många i Sveriges land som seglar “Formula” utan att veta om det eftersom även en freerideutrustning eller en waveutrustning mäter in i formulaklassen om man nu skulle få för sig att tävla med dessa 🙂

Min första formula (2000) var 78cm bred…en AHD 78…mina första Formulasegel var North 7,5-9,0-10,2 m2 stora….så även här ligger du inom Formulamåtten.

Den första formulatävlingen hölls 1998 i Frankrike om jag inte minns fel. All raceutrustning efter detta datum har i princip riktat in sig på denna klass efter detta…så om dina prylar är modernare än 1998 så klarar du även här “Formula”-begreppet.

mvh
    Per

• speedjanne

Medlem
    23 januari, 2003 vid 13:26

Jodå du har en formula.Kolla “boardlist” på http://www.formulawindsurfing.org där finns din bräda!

• getwet

Medlem
    23 januari, 2003 vid 17:24

Väldigt långa master man får ha på en formula….. laugh.gif

Kan tänka mig att det blir rätt jobbigt att rigga med en sådan mast, svårt att få stranden att räcka till! Och för att inte tala om att vattenstarta eller dra rigg. Men o andra sidan blir ju bommen rätt kort istället eftersom seglet får vara max 12.5. Själv tycker jag det räcker gott med en 590. wink.gifSå det är nog skönt att dom inte får vara längre än 62.5m!!!! cool.gif
    Men det skulle se rätt kul ut med en sådan mast och 10-15cm bom.
    Eller hur Per ?;)

• swe-16

Medlem
    24 januari, 2003 vid 07:47

Du rå!!!

He-he, ja utvecklingen har formligen exploderat på mastsidan den sista månaden…det är inte så många som vet det… Enda problemet är att vi nu måste ha varningslampor i masttoppen enligt luftfartsverket.

Min dröm om att segla under Öresundsbron är nu ett minne blott tyvärr…men vad gör man inte för lite extra “upwind performance” 😉

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2003 vid 20:54

Hej Sebastrian…. är bara nyfiken på vem som trackar dig… så vi kan slå lite på honom… är det fete jacob??

Linus

• anonym-anvandare

Medlem
    29 januari, 2003 vid 12:45

Jepp, han är för djävlig. Jacob har dessutom utmanat alla Formulaseglare, här på forumet, med sin Tornado. Ses snart!
    Sebastian

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Seglar jag Formula?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.