Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Seglarvikt och maximal segelstorlek på liten bräda

• Seglarvikt och maximal segelstorlek på liten bräda

Publicerad av markram på 19 mars, 2003 vid 10:07

Har en teori:
    Om man väger 65 kan man ha lite större största segel på en bräda än om man väger 80, eftersom brädan orkar “lyfta” sammanlagda nedåt lasten.
    Någon som kan bekräfta/dementera?

bengtberusad svarade 21 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • oskie

Medlem
    19 mars, 2003 vid 10:18

Det är möjligt du har rätt, men idag verkar det som om det mest är bredden som avgör max segelstorlek. Kolla på Starboard Hypersonic t.ex. Eller de nya widestyle (Attitude Inspiro 68 t.ex.).

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2003 vid 10:48

Lasten nedåt är väl inte det som är mest relevant, om man inte snackar stillastående situationer(t.ex dra rigg). Det måste väl bero på lasten i sida dvs på fenan. Hurvida den skulle variera med avseende på seglarens vikt kan jag inte svara på. Om vi antar att sidkraften den är oberoende av seglarens vikt blir det ju fenans längd som avgör, hur lång fena du kan ha avgörs ju av hur bred brädan är “One foot off”.

Kanske nån annan kan svara på hur seglarens vikt påverkar kraften på fenan??

• zehlertz

Medlem
    19 mars, 2003 vid 10:57

tyvärr kanjag inte heller ge dig någon fakta men blev lite nyfiken av vad du Anonym skrev om “one foot off”

Det finns ju vissa “regler” att fenan ska vara si o så mkt kortare/längre än one foot off måttet. Vad händer om jag matchar fena efter segel enbart.

Säg att jag kör ett 8-9,0 på en bräda som har ett register på 4,5-6,5.
    Hur skulle den bete sig då?, förutsatt att jag kör med längre fena?

Vid för rak o lång fena när jag kör tex 3.5 då vill brädan rida på häcken…dock inte plana på fenan.

Vet du ngt om mitt “problem”?

• pjotor

Medlem
    19 mars, 2003 vid 11:32

tror du har helt fel! tror inte max segelstorlek har med vikten att göra utan beror snarare på brädans bredd, bottenkurva och fena. Ett större segel måste oftast flyttas fram i mastskenan och är det för stort genererar det för mycket tryck ner i brädan och den ligger fel i vattnet. Brädan blir då seg, stampig, får svårt att släppa och planar inte tidigare än med ett mindre segel.

• markram

Medlem
    19 mars, 2003 vid 11:35

anledningen till frågeställningen är att det i många tester står att man kan gå upp i större segelstorlek på en bräda med en lätt freeride-rigg än en fullrace(pluralcamber)-rigg pga att camber-riggen är tyngre.
    Och en camberrigg plockar ju bättre höjd än freeriderigg i samma storlek med samma fena.
    Det är orsak till frågan och önskad resonemangsnivå i utgångspunkten.
    Det där med max fenlängd beror på OFO och bredd vet ju alla, men hur påverkar seglarens vikt ekvationen om vad som är max storlek på en bräda och hur f-n går detta ihop med att tex boards anser att ett icke-cambersegel är så mycket lättare att det går att hopp upp en halvkvadrat eller så, gäller det en annan som tappat 10kilo i vikt också?
    frågan är ju också om lättare seglare=mindre fena eller om fensize är konstant för segelstorlek (vid samma vindstyrka alltså).
    Kom igen Getwet, du borde vbäl funderat på sånt här också?

• safesurfer

Medlem
    19 mars, 2003 vid 15:31

Jag kör en 6.5V8 på min 262axxis vilket går men medför vissa problem i gippar. När man gippar så kommer seglet att sänka nosen vilket får brädan att gå tungt genom vågorna. Problemet med stora segel är att man ofta måste ha dem rätt långt från tailen på brädan för att de ska kännas bekväma. På små brädor så kan det betyda att seglet hamnar så långt fram att brädans noserocker får för mycket vattenkontakt. Detta ger att man inte får den gradvisakontaketn med vattnet som man önskar, brädan suger fast speciellt i vågor.

• markram

Medlem
    19 mars, 2003 vid 15:57

Hmm. ny intressant synpunkt, har aldrig märkt/tänkt på detta.
    Och hur går det rakt fram med tomahawk 8,2an på 262án?
    funkar det?

• bengtberusad

Medlem
    21 mars, 2003 vid 16:32

Åh!! en gång körde jag med 8.3:an och 49,5 cm bred slalom ÅHH !! hör å häpna den sprängdes inte i luften som vissa verkar tro, utan det funkade ok när det var bra med vind

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Seglarvikt och maximal segelstorlek på liten bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.