Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing seglat Klepper på 80talet?

• lars_k

Medlem
    26 maj, 2005 vid 05:33

Egentligen bör man nog inte rekommendera någon att köpa grejorna. För gammalt = junk. Tyvärr.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2005 vid 06:21

hugg upp den i småbitar och andvänd dem till flöten

• gonadman

Medlem
    26 maj, 2005 vid 06:57

Vänta lite med flötena. Titta på ”Hubba-Bubba” airbruschen, det är samlarvärde på grejerna.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2005 vid 07:08

Spar brädan som minne. Bland det bästa som fanns att tillgå 1988. Problem uppstod dock med delaminering, man fick bubblor under klarlacken. Det var grym finish i alla fall med slät första halva för att sedan gå över i grövre struktur mot slutet då den laminära strömningen övergått i turbulent sades det. grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2005 vid 07:10

Hej

Killarna ovan vet tydligen inte vad de snackar om. Har själv kört Klepper så sent som för några år sedan. Vad jag minns var jag snabbast i viken vid ett flertal tillfällen. Det är en lättseglad bräda om man precis har lärt sig vattenstart och kanske ska lära sig gippa.
    Detta kan du ju lägga till på din säljesannons.
    Det är klar att man inte kan jämföra den med dagens bräder men för en som är nybörjare så är den kanon.

Peter

• lars_k

Medlem
    26 maj, 2005 vid 07:36

Ähh lägg av… Har man som nybörjare några som helst ambitioner att snabbt bli en duktig vindsurfare ska man inte köpa en tung föråldrad bräda och en rigg som väger pung och sliter sej ur greppet i byarna. Nu gäller helt andra grejor och vikter. Nybörjare behöver också kolfiber…

• drakglenn

Medlem
    26 maj, 2005 vid 08:24

Svar till:

Hej

Killarna ovan vet tydligen inte vad de snackar om. Har själv kört Klepper så sent som för några år sedan. Vad jag minns var jag snabbast i viken vid ett flertal tillfällen. Det är en lättseglad bräda om man precis har lärt sig vattenstart och kanske ska lära sig gippa.
    Detta kan du ju lägga till på din säljesannons.
    Det är klar att man inte kan jämföra den med dagens bräder men för en som är nybörjare så är den kanon.

Peter

[/ QUOTE ]

Ursäkta mig men DU smirk.gif vet inte vad du snackar om…..

Lars K kan inte vara snällare än vad han är när han skriver som han gör,

Det är bara att inse att utvecklingen går fort framåt och med en stor begagnad marknad där till, prylarna är inte värda ett skit, något jag tämligen är säker på att de flesta här på Konfen överens om, vi till och med sågar dessa inlägg här då & då

Jag sålde själv av helt oanvända (som nya) prylar häromdagen, de var från mitten på 90talet och gick för samma pengar som killen begär för detta rosa ekipage….

Anledningen att man inte ska köpa dessa prylar som nybörjare är att man med stor sannolikhet kommer att sluta innan man kommit igång, och om man kommer igång så har du 10 års framför dig med nötande som du i själva verket betar av under något år men nya prylar

Tänk vad man varit idag om man då hade haft dagens nybörjar prylar…..

//Glenn

”snabbast i viken” grin.gif grin.gif grin.gif

• karnan

Medlem
    26 maj, 2005 vid 08:30

Jag tycker nog att man inte måste vara så kategorisk. Jag skulle säga att det har med pris och ambitionsnivå att göra. Köpte själv en gammal Klepper för några år sedan när jag plötsligt fick för mig att damma av ett 20 år gammalt intresse. Syftet var väl egentligen att kolla om det fortfarande var kul. Jag betalade en flaska sprit för bräda, rigg, två segel och en bröstsele (!). Seglade en säsong på brädan utan några större problem, och den dög gott för att övertyga mig om att jag var redo att investera i modernare grejer. Vad man bör vara medveten om som relativ nybörjare är att allt är förbannat tungt — tungt att bära ned till vattnet, tungt att dra rigg osv — och framförallt att det besvärligt att hitta reservdelar. Ska någon köpa denna Klepper så bör först man bända och vrida ordentligt på mastfoten och se så jointen är i bra kondition. När jag invigde min Klepper sprack den på första repan, och det tog ett tag innan jag hittade en ny.

Nu har jag bytt upp mig och lämnat över min Klepper till grabben. Efter att ha sett honom slita blod under åtskilliga timmar på vattnet så skulle jag nog inte rekomendera denna bräda för en nybörjare. Fördelen med centerbordsbrädor är förstås att de tar makalöst med höjd och att de är grymt stabila. Men detta tycker jag balanseras ned av att riggarna är så tunga och svårhanterade. Grabben har förvisso lärt sig segla, men det har kostat rejält.

/Johan

/Johan

• lars_k

Medlem
    26 maj, 2005 vid 09:07

Vill egentligen bara säja att en heltänd nybörjare är värd ett bättre öde än att tröttna pga gammalt junk. Även om han/hon iofs har gjort ett klipp(?) och köpt skiten för en flaska sprit.

• jogo

Medlem
    26 maj, 2005 vid 09:09

Då betalade du ca 100kr för kittet… För jag förmodar att det var en, i Sverige ibeskattad flaska fulsprit köpt i utlandet som du gav honom.

Att ”neonchocken” är värd en flaska cognac för 2500 pix tror jag inte någon här på forumet tycker. Fast det är klart, de är lu lagrade lika länge wink.gif

/Jonas

• karnan

Medlem
    26 maj, 2005 vid 10:56

Tror bestämt det var en flaska Tullamore Dew… Kanske hade det räckt med ett par flaskor öl 🙂

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2005 vid 11:29

En bräda med rigg och fenor komplett för en spotstyver . Det är ju så man ska göra om man vill prova på att Windsurfa . Sen om grejorna går sönder efter en kvart ja då ere ju int så kul längre.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA