-
Seglet är som en död presenning – VARFÖR???
Hej, I dag provseglade jag för första gången ett segel som en kamrat försöker återfallssurfa på och jag blev så förbryllad. Seglet är ett GAASTRA PILOT 7.2, riggat på en 30% GAASTRA SDM mast. Riggen ingick i ett FANATICpaket som köptes på Skidsport ungefär 2012-2013, så det är ju prylar som jag tycker borde fungera.
När jag fick riggen i min hand så var nerhalet spänt till dess lattan ovan bommen backat så att framänden var i liv med mastens centrumlinje, akterliket var löst vid de övre två lattorna. Jag brukar trimma mina egna Crossover segel på ungefär detta viset och då ligger buken snyggt i främre delen och när man skotar in i en vindby så drar seglet framåt och känns lätt. …det var inte riktigt så hans segel betedde sig.
Jag provade lite olika uthal för att få till något som funkade. Seglet var helt plant när jag fick det i min hand och sen provade jag att stegvis korta av bommen mer och mer för att tvinga på lite buk. Som mest tvingade jag fram skothornet ca 4-5cm. Det blev dock aldrig buk på “det bra sättet” utan utbuktningen såg ut att hamna ganska långt bak och den kändes påtvingad och instabil, lite som att duken slog fram och tillbaka som en presenning när man finjusterade skotningen. Seglet ville nog helst vara plant som en planka trots att det blåste.
Det kändes inte så konstigt när jag skotade ut och gled i lättvind (mellan byarna), men så fort jag skotade in för att accelerera iväg så var det som att trycka på bromsen. Då fanns det knappt nån kraft framåt, all kraft gick tvärs färdriktningen istället. Jag borde förstås ha testat lite olika nedhalsspänningar för att se skillnaden, men det fanns inte tid till detta. Samtidigt blir jag lite undrande om detta verkligen kan vara orsaken till den obefintliga profilen på vattnet då jag tycker att seglet sett så “normalriggat ut” på stranden.
Är det “gör om gör rätt” som gäller, eller finns det nån sannolikhet att seglet helt enkelt är felsytt eller att masten inte passar?
Tack!
/Johan
Logga in för att svara.