Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing seglet vid vattenstart…

• seglet vid vattenstart…

Publicerad av lliinnuuss på 21 maj, 2005 vid 14:40

Tja

Undrar bara om någon har ett bra tips på hur man enklast (snabbast) får seglet på rätt sida vid vattens start. känns som det borde finnas bättre sätt än mitt som oftast leder till uppfriskande kallsupar tongue.gif

rasmus_w svarade 19 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • Knatte

Gäst
    21 maj, 2005 vid 15:46

Jag har ett knep, fast det kanske finns bättre laugh.gif
    Vet inte om du förstår min beskrivning cool.gif
    Om inte seglet ligger rätt, med skothornet i lä, så att du kan vattenstarta nästan direkt…
    Så brukar jag låta vinden (fylla )lyfta iväg seglet, så att det kommer i lä av brädan.

Därefter flippar jag över seglet, så att jag får tag i masten/framkant av bommen. Sedan drar jag seglet mot brädans akter. När riggen når aktern på brädan, så lyfter jag upp riggen över aktern. Då lyfter vinden automatiskt upp riggen ut vattnet och du ligger rätt för en vatten start.

OBS. Fungerar bara på brädor som är såpass långa att riggen kan vila på brädans akter.

• jonasp

Medlem
    21 maj, 2005 vid 15:52

man kan ta tag i aktern med armen o lägga bommen mot armen istället för brädan. Funkar nästan lika bra.

• philippos

Medlem
    22 maj, 2005 vid 09:20

Det räcker med att seglet ligger över aktern på brädan för att seglet ska lyftas upp. Vrid därefter hela paketet i vattnet så att masten ligger vinkelrätt mot vinden. Lyft upp riggen med ena handen på masten, placerad ca 1 m ovanför bommen. Kom ihåg att när riggen ligger i vattnet så är det den första biten som är tyngst. Det är därför man lägger seglet över aktern på brädan. När man börjar lyfta riggen handlar det inte om att trycka hårt utan snarare att löst under en lång tid. De flesta nybörjare har för bråttom i denna manöver och trycker därför ner sig själv istället för att lyfta upp riggen. I början går det långsamt men under tiden vattnet rinner av seglet blir riggen lättare och lättare. Till slut blir den så lätt att vinden som kryper in under masten kan tillsammans med seglarens hjälpande hand lyfta riggen ur vattnet.

För att få seglet på rätt sida vid vattenstart så brukar jag börja med att lägga upp seglet på brädan. Då blir det lättare att därefter vrida runt prylarna i vattnet. Tänk på att det är väldigt energikrävande att vrida hela paketet i vattnet. Vrid seglet åt de håll som verkar enklast och gör därefter en vattenstart. Om du seglar åt fel håll när du kommit upp är det bara att slå eller gippa. Lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    22 maj, 2005 vid 10:08
  • anders_hoffman

Medlem
    22 maj, 2005 vid 13:23

Svar till:

Om du seglar åt fel håll när du kommit upp är det bara att slå eller gippa. Lycka till!

[/ QUOTE ]

Det sista där som Philippos skrev, tror jag är nyckeln till att komma upp snabbt.. Strunta i åt vilket håll prylarna ligger åt, du tappar bara massa energi på att försöka få grejorna rätt.. Vattenstarta som det ligger oavsett riktning, om du sen dessutom kan lära dig att vattenstarta clewfirst och vattenstarta upp på nosen av brädan, kan du nog vattenstarta hur prylarna än ligger..
    Hmm, det kanske inte va det här frågan handlade om egentligen.. confused.gif

• lliinnuuss

Medlem
    22 maj, 2005 vid 14:37

Tackar för tipsen, blir till att prova ut vilket som funkar bäst.

• herodude

Medlem
    22 maj, 2005 vid 15:45

mm vattenstarta clewfirst går ju snabbast, och ser svårare ut än vad det är, för det du behöver är ju egentlgein inte kontroll utan bara kraft att dra dig upp på brädan….

• hakuna

Medlem
    23 maj, 2005 vid 10:50

Om seglet ligger under vattnet så funkar det ibland att simma upp till toppen och lyfta upp seglet längst upp över vattenytan. Då hjälper vinden dig att lyfta upp seglet över ytan så att vattnet på seglet åker av.

/Niclas

• anonym-anvandare

Medlem
    23 maj, 2005 vid 11:53

Att få upp seglet ur vattnet är ganska lätt bara det blåser lite.Men att sedan få upp ena foten på brädan är den svåra biten tycker jag. jag kanske är för ovig.

/En som fortfarande jobbar på vattenstarten.

• irieman

Medlem
    23 maj, 2005 vid 13:00

När man se’n sätter vanliga vattenstarter kan det vara bra att träna att vattenstarta med fötterna i stropparna, kan vara jäkligt bra att kunna när det är choppigt och det blir oroligt att komma i stropparna. För att kunna göra detta behöver man dock ha bra tryck i seglet, då är det inte så svårt faktiskt. Börja med bakre foten i, när man lärt sig den kan man prova med bägge fötterna i. När det funkar som bäst så har du bägge fötterna i och krokar i selen på vägen upp och se’n handlar det om ett fåtal meter innan du är i full planing!

Irie Man

• hakuna

Medlem
    23 maj, 2005 vid 13:27

Svar till:

Att få upp seglet ur vattnet är ganska lätt bara det blåser lite.Men att sedan få upp ena foten på brädan är den svåra biten tycker jag. jag kanske är för ovig.

/En som fortfarande jobbar på vattenstarten.

[/ QUOTE ]

Tänk dig att du skall kliva upp på ett bord, det är samma ben-teknik man använder. Sedan är det som vanligt med windsurf, det är bara att nöta.

• rasmus_w

Medlem
    23 maj, 2005 vid 13:41

Det är inte nödvändigtvis vettigt att vattenstarta i alla lägen. I många lägen går det fortare att dra rigg än att vattenstarta, och även om man prompt vill vattenstarta så kan upphalningslinan vara ett smidigt sätt att få seglet i vettenstartposition, typ man drar rigg men river sen seglet över sig och vattenstartar.

Att det sen är vettigt att ha koll på hur man vattenstartar med riggen i konstiga lägen, det är en annan sak. Man blir ju inte direkt en sämre seglare för att man till exempel kan vattenstarta clew first eller vattenstarta upp på nosen och segla iväg baklänges.

Hamnar man i vattnet med bakänden på bommen pekandes mot vinden så visade Nik Baker i nåt av av förra årets nummer av windsurf hur man vänder seglet rätt. I princip var knepet att sticka in en fot under masten för att förhindra att hela seglet sjunker när man lyfter i bomänden.

• anders_hoffman

Medlem
    23 maj, 2005 vid 14:48

Givetvis kan det gå snabbare att dra upp seglet istället för att vattenstarta, men då kräver det att brädan och förhållandena tillåter det.
    Kan bli svårt på en liten vågis på en vild Torö-stenstrand eller liknande!
    Men tipset om att dra uppseglet o sen bara ramla baklänges så man automatiskt får det i vattenstartposition är väldigt bra, det använder jag mig ofta av..

Sen kan man alltid försöka lära sig “ramla seglet rätt”, naturligtvis går inte detta om du åker på ett fetingkastfall. Men om du t.ex. står o balanserar direkt efter ett trick, slag, gipp eller vad som helst, kan du ju, om du känner att du kommer ramla i, försöka få seglet rätt från början redan innan det ligger i vattnet..

• rasmus_w

Medlem
    23 maj, 2005 vid 15:52

Håller inte med om det där med att förhållandena måste tillåta det. I stora, bråkiga vågor är det ju desto viktigare att välja den startmetod som går fortast, och råkar det vara riggupphalning så är det. Jag har dragit rigg på min vågis, den är bara dryga 51 cm bred och har masten långt fram vid nosen.

Att det sen var lättare när jag vägde tio kilo än nu mindre är en annan sak. smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing seglet vid vattenstart…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.