Senaste nytt Forums Sekvensbild av Stefan Kläppe

• Sekvensbild av Stefan Kläppe

Publicerad av dr-masse på 3 februari, 2004 vid 15:40

Roar mig med att läsa Stefan Kläppes (å Annas å nåra till) dagbok på steffoo.net emellenåt. Riktigt skoj är det. De seglar och råkar ut för äventyr, eller vad man skall kalla det, på sina resor… (nattliga tjuvar i SA, skorpionbett i Karibien).

Nåja, nu till min egentliga fråga. Stefan har fotat en skön sekvens på Remko de Werd(o):

img_4642.jpg

Nu till min fråga – hur är bilden skapad? Har han petat i photoshopen, eller är det en funktion i moderna digitala kameror?

Nyfiken är jag, tycker sådana här sekvens-bilder blir allt vanligare och är kul att titta på.

Surfa På!

herodude svarade 20 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • styret

Medlem
    3 februari, 2004 vid 15:46

hmm. såna här bilder photoshopas fram.
    det finns iofs multiexponeringsgrejer i nyare kameror men den exponeringen brukar inte bli så bra så den här måste vara photoshopad.

grymt bra gjort. till skillnad från mina försök till iknande grejer (iofs första försöket)
    2936sk-grubby-med.jpg

• skywalker

Medlem
    3 februari, 2004 vid 15:58

Kan man göra det med i stort sett vilken digitalkamera som helst ? Hur går man tillväga ?

• naish

Medlem
    3 februari, 2004 vid 16:09

man måste nog ha en motordriven kamera för att få fram bilderna på det sättet.Vi kan nog inte förstå hur snabbt kameran måste måla upp de bilderna det handlar ju om ca 1 sekund cool.gifMan brukar använda sig av samma kamera när man ska ta foto på en golfsving så man kan se vad man gör för fel.

• imported_borje

Medlem
    3 februari, 2004 vid 16:32

Är oxå nyfiken hur man gör det i photoshop, kan någon instruera?

• styret

Medlem
    3 februari, 2004 vid 18:40

alltså det är ett montage. eller som jag sa i mitt första inlägg, så tror jag det är ett montage.

det går till så att man tar en serie bilder. antingen med en motordriven kamera som jag kör med eller som Kläppes ditgitala systemare. sen så använder man antingen klonverktyget eller klippverktyget och tar ut varje gubbe för sej och lite kring honom (typ skum och skväätt) och sen klistrar man in varje gubbe som ett eget lager på tillexempel den första bilden, där man alltså behåller hela bilden. sen är det lite labbande med att få vatten och sånt att se bra ut.
    Så har jag gjort iallafall.

• herodude

Medlem
    3 februari, 2004 vid 19:45

eey hmm har tänkt på det här innan… antingen så är bilderna tagna med en kamera som tar snabbt som fan ni vet chopp chopp chopp så har man tatt en miljon bilder.. kvaliten e jue schysst men annars så har de kanske filmat å sen klippt från filmen.. eller?

• herodude

Medlem
    3 februari, 2004 vid 19:51

hmm men så ska jag bara säga, tror INTE det är stefan kläppe som åker.. dels kör han inte för gaastra å segelnummret börjar på H.. hmm eller ni menade kanske att det är kläppe som har redigerat den???

• mag

Medlem
    3 februari, 2004 vid 21:49

Som Masse skrev:
    Stefan har fotat en skön sekvens på Remko de Werd(o):
    =Stefan fotograf och redigerare.
    Rätt ska va rätt!
    Magnus

• herodude

Medlem
    4 februari, 2004 vid 07:20

ja ja… dåååå förstår jag.. ber om ursäkt för att jag inte läste riktigt innan jag skrev…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Sekvensbild av Stefan Kläppe

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.