Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SELE, teknik???

Taggad: 

• SELE, teknik???

Publicerad av jahsoldier på 23 maj, 2005 vid 11:36

Hej alla glada!!

Börjar en ny tråd här nu som berör det som jag tycker är det allra jobbigaste momentet, åtminstone för mig.
    Jag har fått känna på planing, lite stroppar och känner att jag har hyffsad koll och kan ta mig dit jag vill(oftast), men mina armar orkar inte mer nu, jag har köpt en ny sittsele och har krokat i mig ett flertal ggr det funkar väl ibland korta stunder i riktigt lätt vind men brallar det i eller blir lite byigt så ligger jag i seglet på en gång å sprattlar som en sköldpadda, finns det några knep?, hur ska jag ställa in stropparna jag har dom jätte långa men i sidled vilken position är bra att utgå ifrån? jag förstår självklart att det är nåt man får trimma in med tiden men på ett ungefär. mkt tacksam för svar

/Linus

rasmus_w svarade 19 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • stang

Medlem
    24 maj, 2005 vid 05:39

Det första man skall tänka på är att det absolut inte skall kännas naturligt att ha selen ikrokad om man inte planar på en formula pga att bommen sitter så högt. Du skall dessutom ha ganska korta tampar.

För att du skall du skall kunna segla med hängselen så är det viktigt att tamparna är intrimmade korrekt. Om du ställer dig och torrseglar på land med seglet så skall tamparna sitta mitt imellan dina händer när du har lika mycket tryck i båda händerna. Avståndet på bommen mellan fästena brukar inte vara bredare än en hand. När du kommer ut på sjön så kommer du att behöva trimma in dom för att det skall bli perfekt. Hur man trimmar in dom är en smaksak, jag föredrar en aning drag i bakhanden.

Väl ikrokad så har man inget “flex” längre mellan sig och seglet utan det är helt stummt, detta innebär att när det kommer en vindpust så måste du justera draget i seglet på något sätt annars så slits man ur stropparna och det blir en vacker vurpa grin.gif
    Det enda sätt som det går att justera seglet är att “vicka” det runt punkten på bommen där hängtamparna är fästa. Så om man har lite drag i bakhanden så kan man genom att släppa ut lite eller ta hem lite med bakhanden balansera riggen så att du har lagom drag. Om det kommer en rejäl vindby så räcker det kanske inte att justera med bakhanden utan då kan det vara efektivt att dra till ordentligt med den främre handen så vänds seglet ur vind snabbt och draget minskar i seglet.

Hoppas detta hjälper dig att minska på skalman fasonerna smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    25 maj, 2005 vid 10:07

Själv brukar jag mest flytta bägge händerna en bit bakåt på bommen om det kommer en rejäl vindby, det verkar som buken vandrar lite även på formulasegel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SELE, teknik???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.