Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Select VMax
-
Select VMax
Publicerad av herr-pelegrin på 31 maj, 2012 vid 18:32Jag såg lite positiva kommentarer om Selects VMax-fenor. Någon som har testat dessa eller den större VMax XL? Skillnad mot S 10?
Tre positiva omdömen:
Yes ! i have 2 Select -french fin’s
> VMax 45 for my North SType 7.8 (perhaps 8.4 in few days… it’s the same lenght of fin)
> VMax 41 for my 7.3 SType
It’s fantastic ! i’m really excited by these fin’s
Speed, foil, and comfort in high winds is on the top.
I prefere than Deboichet.Friday I’ve tested the Vmax 39 with RS Racing 7.8 on the 2012 107 and got over 32 knots with it. It’s a great fin. I’ve ordered a 35 for my 97 with 6.7/ 7.2
A very best friend of me, had this IS 107 2012… he’s “always” very fast…. with all these boards so, and he had try this VMax… now, he sold “all” this fetish Deboichet ! for VMax. too good this fin’s
vindsokaren svarade 12 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Lars här på konfen fick ett par häromdagen så han kan nog uttala sig snart. Själv har jag inte hunnit testa dem.
De har dyrare material än S10 och ny shape. Select själva promotar dem stenhårt som väldigt lyckad design men konstigt vore det annars. Jag gissar de lyfter bättre höjd än S10 och kanske snabbare.
Bicless
-
Ska återkoppla så snart jag testat dem, provar 39 och 41 till att börja med. V max hör till Select’s nya linje Lab Project fenor utvecklade av Caspar Verhaagen och Peter de Wit. Jag ska även testa Crossfire wide 21 och 23 speed-fenor (som Ian Richards använde när han sparkade rumpa i La Franqui förra veckan).
Återkommer med rapport.
-
Nu har mina VMax landat in. Har betydligt högre finish än tidigare Select fenor jag sett. De envisas dock med att trycka en massa elände på fenorna, så det första man får göra är att slippa bort trycket. Återkommer med testrapport så snart vinden behagar blåsa.
Chippar också in en bild på speedfenan Crossfire wide i stl 21 och 23.
Fenorna kan (med fördel:smile:) inhandlas hos SurfSpot, eller hos en rad andra shoppar.
-
Här kommer den utlovade testrapporten.
Utrustning: Patrik Diethelm SL115 (69,5 cm), MS TR-8 7,6 & VMax 39 cm.Fenan känns riktigt bra!!! Trimmar brädan neutralt både på kryss, halvvind och slör. Snabb och utan negativa lyfttendenser eller tail walk. Har tidigare kört Tectonics Talon 38 cm med denna kombo. Talon är mycket känsligare när man inte har fullt tryck eller i vindhål. VMax 39 ger mer lyft i nedre registret utan att förlora i kontroll när det brallar på.
Mycket bättre än de Select-fenor jag provat tidigare. Kör 2 cm större än tex Select SO7/SL7.
-
Lars D – Tack för rapporten! Hittills bara lovord alltså! Mer info följer säkert…
-
Finns det någon som har något att tillägga om VMax eller VMax XL?
-
inget att tillägga, undrar bara om du provat sl7 eller s07? Jag har provat s09 och s11 och tycker s07 går bättre. Kör iofs mest på fituna så det kanske är just där som s07 passar så bra..
-
Bicless har säkert koll, själv har jag ingen erfarenhet.
-
Jag har nu testat i antal år selects fenor och kan konstatera att dom är mycket prisvärda. Mina favoriter har dock varit s07, precis som tb tycker samt s10. Har i år kört s12 och direkt kontrat med att byta till s10 och min känsla, rätt eller fel vet ifan men s10 känns bättre. Dessa nya fenor som nu kommit är
högintressanta och det blir nog ett gäng i fenlådan….. -
Hej, jag har kört V-MAX i följande kombinationer:
V-Max33 + Fanatic Falcon 99 (bredd: 63) + North Warp 7.0 – När det brallar på.
V-Max37 + Fanatic Falcon 99 (bredd: 63) + North Warp 7.0 – I lite tunnare vind.
V-Max45 + Fanatic Falcon 125 (bredd: 79) + North Warp 7.8 – I lätt vind.
V-Max49 + Fanatic Falcon 125 (bredd: 79) + North Warp 9.5 – I superlätt vind.Jag har bara gott att säga om dessa fenor! (Jag är inte sponsrad eller rep. för dom.) Dom kickar igång tidigt utan att för den sakens skull skapa tailwalk eller obalans när det brallar på ordentligt eller när man faller av på en slör. Tidigare kraftigare, styvare Selectfenor (S10, S12) tycker jag har lyft lite väl mycket i byar och på slör men det händer inte med V-Max. Tack vare den tunnare profilen är V-maxen halare och snabbare utan att tappa märkbart med lyft. Jag håller med Lars Dahl att man kan välja en fena som är ett par cm längre än S10 / S12 så får man ännu tidigare planing eftersom man ändå behåller kontrollen när man pressar på i det övre registret. Jag kör med ganska mycket bakfotstryck men jag har ändå inga problem med spinout. Visst, V-maxen kostar lite mer än Selects standardfenor men eftersom den har prestanda som en Z-fin som kostar 3500:- och uppåt så är V-maxen ändå grymt prisvärd. Köp den så garanterar jag att du blir en lyckligare surfare! 😉 Mvh Mick
-
Tack Mick för en grundlig rescension! Det där lät ju lovvärt och i linje med vad andra framhållit!
-
Man kanske ska köpa en runt 37 till 7.6an för att bräcka Urban.
Logga in för att svara.