Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › ser det här rätt ut????
-
ja..linorna har jag satt rätt..
jag fick kiten idag och det var VERKLIGEN vindstilla!!
det blåste 0 m/s..lite frustrerande när jag ville ut o testa draken..men i efterhand är jag ganska glad med tanke på att jag hade kopplat säkerhetsanordningen fel..så det kunde slutat illa om jag hade testat!!! -
Det är bra att börja med stor kite i lite vind. 5m/s cirkus räcker nog bra och du ingen frånlandsvind det kan bli tråkigt..
-
Det absolut bästa rådet du kan få är, gå en kurs. Det är alldeles för mycket som kan gå galet om man inte lärt sig farorna av någon som kan. Konsekvenserna av misstagen i kiteboarding är alldeles för allvarliga, du vill väl kitea och inte springa omkring med gipspaket på stranden medans vi andra är ute på vattnet, Det vill säga om du har tur så bryter du bara extrimiteterna. Skulle du flyga ett plan eller hoppa fallskärm utan att gå en kurs, du kan både få hoppa och flyga mycket högre och längre än vad du beräknat ifrån början. I all väl mening
-
lyssna på Patrik. gå kurs NU! 3 pers höll på att dö i habo i somras…
-
en tripplade kiteloops och blev dragen jävla bit och kraschade nästan i en bil. en blev lyft 5m upp i ett träd.
en kille blev lyft över stranden in i en damm ca 30m från vattenbrynet.alla klarade sig med lite skrubbsår, en med något trasigt knä tror jag.
överlever nästa?
-
Sätt den svarta linan på den yttersta knopen, annars är de råd som kommer senare rätta, men bifogar dock en bild//Mvh Bengt
P.s ser ut som om det vore en globerider kite får gratulera till köpet, måste dock av nyfikenhet fråga var du köpt den? d.s -
jag gick fan ingen kurs jag överlevde med lite goda råd dock kolla http://www.kitesurfingschool.org
lycka till
-
Underskatta inte ICA-korgen, den har mycket goda planingsegenskaper och ett suveränt pop i upphoppen..;)
-
jag köpte kiten av en kille i Helsingborg helt ny.
-
Höredu Gutesurf, jag nästan kräver att du hör av dig eftersom det är glest mellan oss Kitare här på Gotland. Jag är inge pro och håller inga kurser men har överlevt tillräckligt länge inom sporten för att kunna ge lite knips och trix. Messa eller slå en pling.
0708-826776
-
Ahh nu vet jag ju nog vem du är Gustav, vi har ju träffats en del gånger på Tofta väl? Senast förra Torsdagen när va hade tävling i överiggning.
-
Vet inte om du skämtar men detdär låter som en dålig ide. Skaffa en polare som kan kitea eller gå kurs är mitt råd. Nu kan jag inte hindra dig från att försöka ändå, så ett gott råd: prova inte i vind över 5 m/s. Sök runt lite på utländska kiteforum , där finns säkert nybörjarinstruktioner och dessutom inlägg om erfarna kiteare som skadat sig allvarligt eller dött. Jag säger inte att ett försök liknande det du tänker göra resulterar i säker död, men under fel omständigheter så är det livsfarligt.
/Kalle -
ja jag ska nog ta hjälp av en som kan. Annars kan det gå åt skogen!
(Backe) Ja det var jag som var på Tofta förra torsdagen
Logga in för att svara.