Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ser ut som om det blir RS-X i London 2012

Taggad: 

• ola-h

Medlem
    17 november, 2008 vid 10:11

@SWE876 516441 wrote:

Angående svenskar och OS satsningar. Det är nog tyvärr så illa att det inte finns några svenskar i lämplig ålder för att göra någon OS satsning. De flesta som tävlar i Formula är medelålders familjefäder…

Som Björn Dunkerbeck, alltså.

• sailorstiffrigg

Medlem
    17 november, 2008 vid 10:13

@SWE876 516441 wrote:

Angående svenskar och OS satsningar. Det är nog tyvärr så illa att det inte finns några svenskar i lämplig ålder för att göra någon OS satsning. De flesta som tävlar i Formula är medelålders familjefäder…

Efter att själv satt igång att vindsurfa igen efter 15 års uppehåll så är det tydligt att nyrekryteringen till sporten (racing) varit i stort sett obefintlig. Kona-Jocke har gjort ett beundransvärt jobb och fått igång många ungdomar på kort tid. Flertalet av dessa kommer förmodligen börja segla formula efter ett par års mognad i Konaklassen.

Kanske skulle det vara bra med en instegsformulaklass där man tex låser och begränsar materialet mer än i Formula i regeln på x antal år för att hålla nere kostnaderna, typ Starboards Formula Experience. FOD projktet har vissat att man klarar sig ganska långt med en bräda, en rigg och en fena.

Det är ett faktum att kostnaderna och vetskapen om en stabil klassregel för en klass är väsentlig för att kunna bibehålla eller bygga upp en bredd.

• joachim_larsson

Medlem
    17 november, 2008 vid 11:33

Kan bara sitera vad Jona skrev för ett år sedan, Kona klassen är det bästa som hänt Formulaklassen, 10% kommer att börja segla formula.

// de första kommer efter VM i Varamon och Motala eller tidigare.

PS: har just nu 50 st som satsar mot VM i Motala inte dåligt efter 2 år i Sverige, visar på att vägen med Kona kan vare det som vi saknats, vem vet?

Och Tack för berömmet SailorStif.

//www.konanordic.com //Joachim

• swe-496

Medlem
    17 november, 2008 vid 20:44

@sailorstiffrigg 516447 wrote:

Efter att själv satt igång att vindsurfa igen efter 15 års uppehåll så är det tydligt att nyrekryteringen till sporten (racing) varit i stort sett obefintlig. Kona-Jocke har gjort ett beundransvärt jobb och fått igång många ungdomar på kort tid. Flertalet av dessa kommer förmodligen börja segla formula efter ett par års mognad i Konaklassen.

Kanske skulle det vara bra med en instegsformulaklass där man tex låser och begränsar materialet mer än i Formula i regeln på x antal år för att hålla nere kostnaderna, typ Starboards Formula Experience. FOD projktet har vissat att man klarar sig ganska långt med en bräda, en rigg och en fena.

Det är ett faktum att kostnaderna och vetskapen om en stabil klassregel för en klass är väsentlig för att kunna bibehålla eller bygga upp en bredd.

Formula Experience är INTE Starboards klass. Det är en ungdomsklass inom Formulaklassen med egna materialbegränsningar. Kolla den här sidan:
    http://www.formulawindsurfing.org
    Där finns klassregler för FE.

• jfr007

Medlem
    18 november, 2008 vid 20:25

@Svenne 516247 wrote:

Det där är inte ett hållbart argument, i sånt fall skulle OS haft F18 eller Hobiecat som klass istället för Tornado. Men Tornado är klassen som gäller sedan flerskrov började seglas i OS.

Dessutom stod Starboard för FOD, och de är definitvt en av drakarna. Formula har varit och är den stora surfklassen. RS-X är ett fiasko.

Tjena. När Tornado blev OS-klass fanns varken banan-Hobiecat eller för den skull F18 som seriös klass. F18 började 1998.

Någon undrade varför tvåskrov inte finns med på OS längre. Det är vi många som protesterat mot länge. För att göra en lång historia kort så tycktes det att det bara fanns plats för en performance-plattform, och då föll valet på 49ern. Mitt och mångas tipp är att F18 snart tar över även på OS. Saken ska prövas i närtid.

Så kul som jag haft med F18 har jag f ö aldrig haft annat än på vågbrädan trots 25 år på brädor inkl. Formula. (Tack f ö Joacim för att jag fick testa Konan i Borstahusen.) OT.

• joachim_larsson

Medlem
    19 november, 2008 vid 17:52

@JFR007 516811 wrote:

Tjena. När Tornado blev OS-klass fanns varken banan-Hobiecat eller för den skull F18 som seriös klass. F18 började 1998.

Någon undrade varför tvåskrov inte finns med på OS längre. Det är vi många som protesterat mot länge. För att göra en lång historia kort så tycktes det att det bara fanns plats för en performance-plattform, och då föll valet på 49ern. Mitt och mångas tipp är att F18 snart tar över även på OS. Saken ska prövas i närtid.

Så kul som jag haft med F18 har jag f ö aldrig haft annat än på vågbrädan trots 25 år på brädor inkl. Formula. (Tack f ö Joacim för att jag fick testa Konan i Borstahusen.) OT.

//Kommer du på SM i Malmö?

Det kommer att bli ett kul event, Kona;F18, 470, laser och CB66 mycket social på kvällarna och det finns brädor att hyra om du inte hittar gast

//www.konanordic.com Joachim

• jfr007

Medlem
    20 november, 2008 vid 23:11

@Joachim_Larsson 517007 wrote:

//Kommer du på SM i Malmö?

Det kommer att bli ett kul event, Kona;F18, 470, laser och CB66 mycket social på kvällarna och det finns brädor att hyra om du inte hittar gast

Klart vi kör SM! Inte tal om något annat.

Inte hitta gast? Du är rolig.

Kona? Med all respekt så tror inte det händer mig igen detta årtusende.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ser ut som om det blir RS-X i London 2012

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.