Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Session bag!
-
Det räcker nog med två band, ett fram och ett bak. Fäst bandet i takräcket. Trä igenom första öglan och sedan ett varv till fortsätt sedan till öglan på andra sidan och gör likadant där. Då kan ju inte bagen glida i sidled. Spänner sedan det två remmarna då kan den inte glida åt något håll.
Svårare än så bör det inte vara. Nu har jag beställt en Aero bag så jag får väl om det funkar.
Lycka till!
/Andreas
-
Nja, räcker det verkligen men ett exra varv runt öglan? Det borde ju bara bli lite mer friktion men inge absolut stopp. Man skulle ju iofs kunna göra på samma sätt som du beskriver men göra en knut vid varje ögla. Det man råkar ut för då är att bagen flyttar på sig då man sedan spänner bandet.
-
Hzon wrote:Jag funderar på att köpa en Prolimit Aero modell.
Hur många bommar, segel och master får du i bagen?/Andreas
Jag har den korta varianten av Aero (bagen, jag har en bräda som heter Aero också, men ingen bil vid det namnet, trots att det finns en). Jag upplever att den både känns rymlig och trång. Formen dikterar ju liksom att den är trång fram med rymlig bak. Det gör att så länge man inte försöker pressa den allt för full så är det oftast en enkel match att stänga öppna. Det blir helt enkelt inte längts bak som platsbristen uppstår.
Jag brukar typiskt få i 5-6 vågsegel i min, men då får inga master eller bommar plats. 2-3 master 1-2 bommar och kanske 3-4 segel kan nog pressas in i absolut nödfall, men betänk då att det hela blir ett väldigt tungt paket. När jag packat min full på det viset krävs det både uppfinningsrikedom, finess, teknik och styrka för att få upp den på biltaket.
En liten miss är hur infästningen till hjulanordningen som finns som tillbehör fungerer. MEd denna på är det svårare att packa baggen, och dessutom böjer sig plattan så att tyget under slits om man har baggen fulllastad.
Överlag skulle jag säga att session aero är OK, men inte mer. Den gör sitt jobb men jag är inte direkt upp över öronen förälskad i den.
Logga in för att svara.