Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Severne Dyno vs Fox vs Fanatic Blast?
Taggad: bräda, dalarö, freeride, utrustning, utrustning-brada-rad
-
Severne Dyno vs Fox vs Fanatic Blast?
Publicerad av magnuse374 på 1 januari, 2024 vid 22:14Hej,
Är sugen på att köpa en ny bräda till våren. Siktar på runt 115 l och seglar mest kring Dalarö/Gålö söder om Stockholm.
Har kollat på följande alternativ:
– Severne Dyno 3 115 l
– Severne Fox V2 120 l
– Fanatic Blast 117 l
Någon som har erfarenhet av någon av brädorna och dess för- och nackdelar? Det finns förstås många fler bra brädor i samma kategori, och förslag mottages tacksamt, men nånstans får man begränsa sina valmöjligheter.
Nån som vet om det är stor skillnad på HD/HRS-versionerna mot vanliga/LTD?
Är förstås en bra idé att försöka hyra och testa brädorna innan för att se vad som passar mig, men jag hör gärna andras subjektiva erfarenheter!
Tack på förhand för era kloka insikter.
magnuse374 svarade 9 månader, 1 vecka sedan 5 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Hej!
Har bara erfarenhet av blasten, men tror att alla är bra brädor.
Jag hade en 115 lister blast limited edition och tycker det är en riktig plug’n’-play-bräda.
Funkade bra på plattvatten i Haga park, i Björkvikschop och i dyningar på Gotland.
Också enkel att gippa med. Det jag saknade var att få ut det där lilla extra men det är en sjukt skön bräda och som sagt, bara att hoppa upp och köra. Jag körde från 5.8 ill 7.7.
-
jag köpte en blast 100 i våras. mest för att de inte fanns några 100l slalombrädor beg. Just då. att de föll på blast å inte fox å dyno var helt enkelt att blast har tuttlebox vilken underlättar avsevärt om du ska ha en bättre fena tex kol från zfin eller någon annan tillverkare som gör fenor mer åt slalom hållet än g10 freeride där merparten är powerbox. blasten går väldigt bra med kolfena och är både snabb och väldigt stabil. Den kräver en viss lära kännatid i gippar a men man vänjer sig och troligen förbättras gipptekniken med det.
PS jag ska sälja min 100l blast om nån läsare är sugen då jag tillslut hitta en falcon istället😊
- Detta svar ändrades 10 månader, 3 veckor sedan av rickard_nr1.
-
Hallå där!
Jag har seglat samtliga brädor men främst Severne!
Dyno är en allt i allo-bräda! Montera stropparna inboard och med fenor som thruster-setup och du har en trevlig freewave som fungerar bra för Svenska onshore i mindre vågor samt stökig chop för hopp och lek.
Montera stropparna outboard med singelfena och du har en trevlig freeride som jippar lätt.
volym115 längd 229 bredd 64,5 vikt 7.3FOX är en freerace/freeride-bräda som är mycket förlåtande att köra snabbt i choppigt vatten, lättjippad och bra kontroll!
Version 3 volym 115 längd 241 bredd 69 vikt 7.2Blast denna freeride/freerace har jag seglat minst av alla, den har en unik design som är generellt smalare med tanke på sin volym men tack vare sina långa parallella rails planar tidigt, den är snabb och många tycker den är lättjippad.
volym 117 längd 234 bredd 67 vikt 8.5/7.2 LTDSamtliga brädor är förlåtande och trevlig brädor som går att påverka mycket genom att flytta stroppar, byta fenor och segel. Vill du köra snabbare, vill du leka mer, vill du har mer kontroll.
Dyno är den som är den som skiljer sig då den går under en annan kategori än de andra! Välj utrustning efter vilka förhållanden du seglar och inte vilka förhållanden du önskar att du seglade! -
Hej,
Tack för era svar, precis den typen av insikter jag hoppats på, det uppskattas!
Angående frågan om vad som passar bäst till vilka förhållanden, är det någon bräda som står ut om man tänker spottarna runt Södertörn i Östersjön, med 7 – 12 m/s skulle ni säga? Om ni har erfarenhet av dem?
Är det någon skillnad på hur tidigt de planar eller är de ungefär jämförbara?
Sen funderar jag på om man har någon nytta av att Blasten är ”foil ready”? Eller vill man ändå ha en foilspecifik bräda om man skulle vilja prova det? Någon som testat foil med Blasten?
Mvh,
Magnus
- Detta svar ändrades 10 månader, 2 veckor sedan av magnuse374. Anledning: Layout
-
Jag hade nog sneglat mest på Fox och Blast för att få mest planing! Skulle nog säg att de är väldigt lika i tidig planing. Nu gissar jag bara men troligtvis är Blast något tidigare i planing men Fox tar choppen bättre! Fox är välkänd för att kunna ta stökiga förhållanden väl.
Jag är rätt partisk dock som älskar Severne och seglat Fox massvis!Jag ser ju en del Blast-seglare då och då så vi borde locka hit dom så de kan säga sitt!
Vet vad många heter irl men inte vad de heter här på forumet.
Göran Svalberg, Gustav Öhman mfl. Ska se om jag kan locka hit dom! -
Jo, jag var rätt inne på Fox:en, tills jag mailade någon fråga till Severne för ett tag sedan och fick svar från Dieter Van den Eyken som talade sig varm för de större modellerna av Dyno. Å andra sidan kanske han inte seglar i svenska förhållanden så mycket. 🙂
Kanske ska köra på en 115/120 Fox. V2 HD finns till rätt bra pris. V3 115 ser ju förvisso ännu trevligare ut, men är lite pristung än så länge. Så kan det kanske bli en Dyno 95 någon gång i framtiden som hårdvindsbräda…
Samtidigt verkar ju Blast också trevlig, så finns det fler åsikter om den är de välkomna!
-
Ja Dyno är verkligen trevlig, de större storlekarna är något mer freeride medan de de mindre mer åt wave.
Förra sommaren när jag var vid El Medano i 3 veckor så var det väldigt svag vind så jag skulle gå ut och öva slag med en Dyno 115 och 4.8 Freek (freestyle). Det blev planing ändå.Dyno är som sagt en allt i allo-bräda som är mer vänlig för pump’n’jump så ville du leka lite mer så är det rätt val.
Dieters hemmaspot är just El Medano så det är salt vatten = planar tidigare. Han väger ca.75 kg och brutalt rutinerad så det är svårt att jämföra. Jag bad själv om råd när jag skulle köpa mina Pyro, han rek. 83 eller 79 liter men jag valde 87 vilket jag är nöjd med!Har för övrigt gått intro-wave clinic med Dieter under pandemin mars 2021! Rekommenderas, han är sånt sjukt öga för detaljer!
Hade lite flax, vi skulle varit 4 pers på kursen men de andra kunde inte komma pga. diverse pandemi-strul! Det var inte utan lite arbete, test, ansökningar etc. för att kunna resa dit då!
Dyno 95 + Blade 4.0 i brutalt stök utanför El Medano.
https://www.instagram.com/p/CNwwa0VHfUG/Fox 120 + NCX 7.0 (360-kamera i Dieters segel) Även Dieter på Fox 120 men med Turbo 7.0.
https://www.instagram.com/tv/CMxewmwHb67Fox 120 + NCX 7.5 – Bonaire februari 2019
Å andra sidan kör jag själv väldigt mycket med en Freewave för enkelhetens skull men saknar den tidigare planingen och toppfarten!
Kode 105 + Gator 4.7
https://www.instagram.com/reel/Co_5GE2IaZ4Men jag har en FOX 105 på gång till säsong 2024!
-
Tack för länkarna, kul att se! 🙂
Nu blev jag intresserad av Dyno:n igen. Men det är ju ett tag kvar till säsongen börjar, så har lite tid att fundera.
Tror nog jag blir nöjd vad det än landar i. Superschysst med all info!
-
Är det förresten en V3 av Fox:en som du har på gång? I så fall får du gärna berätta om den när du hunnit köra och om den skiljer sig från tidigare versioner!
-
Ja precis, det blir V3!
Jag tror inte känslan kommer skilja sig så mycket då man bara förbättrat den på några små punkter, mest intressanta är dock en bredare tail för tidigare planing samt ta sig genom vindhålen lite lättare, det kommer såklart även påverka glidet genom jipparna. Annars är det också komfortförändring med footpadsen.
Storlekarna med V1 och V2 var 95, 105, 120, 140 liter
V3 95, 105, 115, 125, 135 liter.Det fina med alla brädor i denna kategori är att dom är plug’n’play med fokus på enkelhet för att maximera tiden på vattnet och minimera trim eller eventuellt strul!!!
-
Har kört alla varianter av äldre Blast (alltså inte de nya med cut out), och ägt två 115.
Blast lanserades 2017 som en direkt motsats till Firemove, Gecko och andra freeridebrädor med (för) tilltagen bredd. Att den förblev oförändrad fram tom MY 2022 får ändå ses som ett kvitto på en lyckad design.Tilltagen volym (i förhållande till bredden) ger flytförmåga i gipp och när du ska dra rigg, och avsaknad av bredd ger brädan en mjukare gång i den krabba sjö som vi ofta har på Dalarö.
Jag tycker att brädan sköter sig bra med 5.3-7.8.Några att tänka på!
Vad väger du? I Stockholm tycker jag trots allt att brädan är i minsta laget för oss fullvuxna vid lätt vind. Stefan skriver om tidig planing, och i viss mån håller jag med om det, men allt är relativt.Vilka storlekar kör du? Brädan fixar 7.8….men fördelarna mot 7.3 är små. Om 7.8 (eller där i kring) är din vanliga size hade jag övervägt en större bräda.
Köp LTD, så slipper du fundera på hur det hade känts med en lättare bräda.
Fox har jag provkört men inte kunnat utvärdera lika grundligt. Det jag gillade med Fox var att man stod ganska högt med hälarna från vattnet, trots stropparna ute på kant. Och Fox är också en erkänt lyckad design. Ev har den lite mer v-botten vilket borde gynna gången i gropig sjö…men kanske hämmar det planingen en aning?
Jag gissar att du hittar Blast till bättre pris än Fox, oavsett om du spanar ny eller beg!För att återgå till Blast 115/117 så gillar jag mångsidigheten. Flytta in stropparna och sätt på en 34 cm svängd fena så har du en bräda som gör sig bra i FSW-förhållanden. Ut med stropparna på kant och på men en cambrad 7.0a så har du rejsig maskin som inte skäms för sig på Fituna!
-
Tack Gustav för dina insikter om Blast:en.
80 kg och 7,5 m2 är väl vad jag räknar med.
Har du provat att foila med Blast? Har man någon nytta av foil boxen om man vill prova det eller vill man ändå ha en annan bräda för det?
Logga in för att svara.