Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Severne Segel?
-
Severne Segel?
Publicerad av wind-lover på 29 mars, 2007 vid 14:23Hejhopp,
Jag undrar om någon har erfarenhet om severne’s segel i freestyle?
Enligt en segelöversikts tabell passar följande (severne) segel till freestyle:-S-1
-S-2
-FreeK
-MicrowaveSå min fråga är om det är någon skillnad vilka man väljer?
Någon som kört med något av dom som kan berätta lite eller någon som kan lite mer om dom???((har 88 liter på brädan…och vill ha storlekarna runt 4.0 // 4.7 och 5.3… om det nu har någon betydelse…))
Hoppas på svar 😉 need help!
oscar svarade 17 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Av att bara läsa vad som står så låter det som att freek är det mest renodlade freestyleseglet, S1 är ett vågsegel och S2 ett freemove, dvs ett bränna rakt fram-segel som också funkar till freestyle och sånt. Jag skulle tro att Freek eller S1 passar bäst för freestyle även om jag aldrig har seglat ett severne-segel eller provat ett enda freestyletrick. Om nu inte hoppgipp (det är ju nästan en willy skipper) och duckjibe räknas då.
Microwave är ett barnsegel. Köp en 2.0:a så behöver du aldrig mer stanna i land för att det blåser för mycket. 🙂
-
nu skall du inte ljuga här Rasmus, att skriva “Köp en 2.0:a så behöver du ALDRIG mer stanna i land för att det blåser för mycket”…aldrig e lite o ta i Rasmus..tycker du inte det? jag skulle vilja att du redegerar om texten så inte folk blir lurade..exempelvis när Pär drog in va 2.2 rätt stort..ungefär så stort att det var för stort..du förstår precis vad jag menar Rasmus, seså.
-
Jag har inte provat de andra men har ägt ett 05 freek 5.8 ett tag nu. Det är det sämsta segel jag någonsin ägt. Så köp inte det.
- Tveksam kvalité. Tryckte masten genom strumpan efter ett par riggningar.
- Är väldigt bred i bommen vilket bordet göra det sämre för freestyle (är ingen freestylare så det är en vild gissning).
- Sen så är seglet grymt instabilt om man blir det minsta överriggad. Känslan är ungefär som att hålla i en brunstig tjur. Dessutom är det så mjukt att det fladdrar i toppen som en flagga i hårda byar.
- Positivt med seglet är att det har riktigt bra bottendrag. Seglet förövrigt funkar allra bäst när man är lite underriggad vilket inte alls passar min smak.
-
@jOHNjRAMBO 373284 wrote:
nu skall du inte ljuga här Rasmus, att skriva “Köp en 2.0:a så behöver du ALDRIG mer stanna i land för att det blåser för mycket”…aldrig e lite o ta i Rasmus..tycker du inte det? jag skulle vilja att du redegerar om texten så inte folk blir lurade..exempelvis när Pär drog in va 2.2 rätt stort..ungefär så stort att det var för stort..du förstår precis vad jag menar Rasmus, seså.
Äh. Du var ju sjläv ute så du visade själv att det gick. Däremot undrar jag om det inte hade gått bättre med en barnmast, jag misstänker att den där långa masten jag såg på alla bilderna var lite i styvaste laget för ett så litet segel och det borde ha gjort seglet rätt svårseglat.
Fast det förutsätter ju såklart att barnmasterna håller.
-
Stewen, det lät som du just beskrev ett freestylesegel… Särskilt i såpass stora storlekar så sys det ju för maximalt bottendrag, på bekostnad av vindtålighet etc. Lär ju också snålas på materialen för att hålla ner vikten. I de mindre storlekarna är detta förmodligen inte lika tydligt dock…
Tråkigt med kvaliteten dock, maststrumpan skall ju inte gå sönder av att man riggar… -
Det beror väl lite på hur man riggar också, att bara stå vid nedhalet och mata på brukar inte många segel tåla. Möjligen Hotsails då…
-
hmm svårt… FreeK-seglet låter inte jätte bra nu, men ändå bra.. För att det är bäst till freestyle :blush: Samtidigt stämmer det säkert att man gör dom så lätta som möjligt för att inte bli klumpiga och tunga. Men på samma gång så ska inte seglet gå sönder ju…
S-1 // S-2… Det verkar som S-1 är bra och finns även i dom storlekarna jag vill ha. Ser att S-2 bara finns i större storlekar.
Microwave…tja, barnsegel är det. Men jag har just nu 3.7 som minst 😉 fungerar himla bra när det blåser lite mer. Men rekomenderade mast är väldigt liten..och kanske dom inte är anpassade till stark vind?
annars så får jag nog ändå köra med 4.0 som minst helt enkelt!Får bli S-1 sen då. Om ingen har något mer förslag?
//Tack för tipsen, tar gärna in mer tips!
-
Snacka med Paddy, han har koll på Severne seglen..
Jag körde själv 5.7 S1 och 6.4 S2 2006 och gillade inte dom alls!Håller helt med i vad Stewen skrev, drog även jag sönder mastfickan vid riggning (riktig skitkvalle), som tur va gick det på garatin!
S1an va omöjlig att kontrollera när man va överriggad, drog åt alla möjliga kostiga håll. S2 var väl mer balanserat, eller vad man ska kalla det. Nu gillar jag inte så stora segel överhuvudtaget så min åsikt kanske inte är helt opartiskt.
Jag skulle istället satsa på något Wave segel typ Blade?
Tror även det är det Paddy kör…..Jag kör hellre wavesegel än rena freestylesegel som jag fått för mig är jäkligt skumma
-
@El_Duderino 373457 wrote:
Snacka med Paddy, han har koll på Severne seglen..
Jag körde själv 5.7 S1 och 6.4 S2 2006 och gillade inte dom alls!Håller helt med i vad Stewen skrev, drog även jag sönder mastfickan vid riggning (riktig skitkvalle), som tur va gick det på garatin!
S1an va omöjlig att kontrollera när man va överriggad, drog åt alla möjliga kostiga håll. S2 var väl mer balanserat, eller vad man ska kalla det. Nu gillar jag inte så stora segel överhuvudtaget så min åsikt kanske inte är helt opartiskt.
Jag skulle istället satsa på något Wave segel typ Blade?
Tror även det är det Paddy kör…..Jag kör hellre wavesegel än rena freestylesegel som jag fått för mig är jäkligt skumma
aahaa!tack
Jag fågar Paddy om vågsegel då. -
Du kan nog köpa dig ett nytt North ICE 5.3 -06 för gissningsvis runt 3000kr inkl frakt här:http://cgi.ebay.de/North-ICE-5-3-2006-NEU-UNBENUTZT_W0QQitemZ170095554627QQcategoryZ85364QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Säljaren har även ett nytt 4.7a så nog borde man kunna få ett paketpris… -
Knatte
Gäst30 mars, 2007 vid 12:37@kinetic 373468 wrote:
Du kan nog köpa dig ett nytt North ICE 5.3 -06 för gissningsvis runt 3000kr inkl frakt här:http://cgi.ebay.de/North-ICE-5-3-2006-NEU-UNBENUTZT_W0QQitemZ170095554627QQcategoryZ85364QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Säljaren har även ett nytt 4.7a så nog borde man kunna få ett paketpris…Tror Linnea är ute efter ett Severne, då hon antagligen får bra pris på dessa segel (spons?)
-
@Knatte 373471 wrote:
Tror Linnea är ute efter ett Severne, då hon antagligen får bra pris på dessa segel (spons?)
hehe ja det stämmer. 🙂
tack ändå kinetic
-
@wind-lover 373455 wrote:
Microwave…tja, barnsegel är det. Men jag har just nu 3.7 som minst 😉 fungerar himla bra när det blåser lite mer. Men rekomenderade mast är väldigt liten..och kanske dom inte är anpassade till stark vind?
annars så får jag nog ändå köra med 4.0 som minst helt enkelt!Om du satsar på Blade så finns det seglet i 3.7, 3.2 och 3.0 och det borde räcka en bit tycker jag. Dessutom är det i princip bara speedseglare och slalomseglare som kan ha anledning att satsa på rena vågsegel i så små storlekar, vågsegel är gjorda för kontroll och i 3.0-vind är kontroll i princip allt man behöver.
Barnseglen funkar nog i hård vind så länge de håller för det, men förmodligen gör de det.
Att masterna är väldigt korta (340 till blade 3.2 och 3.0 och 300 till barnseglen) beror på att ett pyttelitet segel måste ha väldigt mjuk mast för att stå någorlunda bra, annars blir allt bara ryckigt och vingligt och konstigt, och det är bara riktigt korta master som är mjuka nog. Riggar du barnseglen på en 370 eller 400 kommer det nog inte funka vidare bra som stormsegel och knappast heller som barnsegel den dag du får små telningar att ställa på brädan.
-
När det gäller kvalitén så verkar det som om Severne har gjort ett rejält uppryck till i år, en test i tyska surf säger t.ex följande som Severne S1:
“Until last year, the up-and-coming brand Severne often showed weaknesses in details. However this is different in 2007: The S-1 comes across as robust, is well reinforced and it provides all features to be expected of a wave sail.”Läs hela recensionen här:
http://www.windsurf.se/index.php?ind=news&op=news_show_single&ide=84 -
Märket var ju precis nytt 2005 och det är ju då vanligt med lite kvalitetsproblem. Eftersom de ägs av samma bolag som äger starboard så lär ju kvalitetsproblem inte toleras och är säkert åtgärdat.
Logga in för att svara.