Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Sexvax bra eller icke?
-
Hörru din ignoranta Neanderthalare om det inte vore för nyfikna människor som oss skulle du segla på en trästock om ens det!!!
Kryp tillbaks in i grottan igen tack!!
MVH
Dr Dängroth -
Lösningen på era problem är att sätta ett bärplan på fenan. Då minimerar ni all kavitation och kladdiga fingrar från hala ålar mm.
-
Kavitation är när vattnet börjar koka runt fenan pga lågt tryck.
Jag är ingen expert men man måste väl upp i minst 45-50 knop om inte mer innan man får kavitation i ordets rätta bemärkelse. Om inte mer!!!
Bärplan på fenan, hmm det fanns ju staketfenor som skulle hindra ventilation av luft ner längs fenan. Kanske du syftar på nåt sånt??
Riktig kavitation sker väl t.ex på bladen på båtpropellrar på riktigt snabba båtar??
Nån som vet??
Dr Dängroth -
Då risken finns att jag kliver över min kompetensnivå kommer jag inte att gå alltför djupt in i fysiken…
I rent vatten eller ren luft uppstår vanligtvis kavitationen på ovansidan av vingprofilen där trycket är lägst, rätt. Men om i en vatten-luft blandning händer andra saker, det kan vara en förklaring till att detta händer på undersidan av surfbrädan där trycket är högt…
Vatten är en inkompressibel vätska, det betyder att volymen inte ändras nämnvärt när trycket ökar. Luft däremot går att komprimera många gånger om. Om vatten och luft finfördelas och blandas i ett utrymme nära ett skrov tex. kan man öka trycket (som är proportionell mot farten) ända till den nivå som gör att luftbubblorna kollapsar. Detta ger upphov till motstånd som saktar ner skrovet. (eftersom tryckfördelningen längs skrovet ändras)
Ibland kan man hitta tillämpningar är detta leder till minskad friktion vilket då tillåter högre farter istället (en sådan skulle kunna vara windsurfing, men jag är inte helt säker…)Runt fenan vill man behålla strömningen laminär, precis som kring seglet, då det är dessa två komponenter som ger lyft resp. framdrivning. Om man får ner luft kring fenan så kommer vattenflödet att störas, strömningen bli turbulent och man får spin-out.
Om man tänker på en båtmotor så händer följande (enkelt förklarat). Om luft-vatten blandas så kommer propellerns effektivitet att vara någonstans mellan att ha full gas med propellern i rent vatten och att ha full gas med propellern på torra land (brukar inte ge vara så effektivt eller? )
Här finns bilder på hur det ser ut när kavitation stör flödet kring en kropp. Tänk er att vingen på bilden är er fena/segel/propeller så kan ni förstå att man vill behålla strömningen läminär där.
… fast nu har vi kommit ganska långt från Sex Wax:ets vara eller icke vara, inte sant?
/teoretiker
-
Jag måste bara svara på det intressanta inlägget…
Vilka häftiga bilder! Och det är också intressant forskargubben från MIT har gjort en populärpresentation som är rimligt begriplig för oss andra. KUL och tack för inlägget! Jag lärde mig mycket av det.
Ngr idéer måste vi utbyta nu sedan jag visade min fru denna diskussion; Ngn dryftade begreppet kavitation. Kavitation är kokning av vatten när trycket sjunkit tillräckligt mycket. Äggkokning på MtEverest tar tiid, och vattnet kokar vid 70C enl Fysikmajjen jag hade. När strömningshastigheten är extrem sjunker trycket OERHÖRT mycket och vattnet kokar redan vid ickebadbara temperaturer. Men inom w-surfing och i båtvärlden används begreppet också när vatten och luft blandas. Kavitationsplattan på en båtmotor hindrar luft att nå propellern men hindrar inte riktig kavitation.
Vid senaste fenplaningen såg jag att det var ett långt vattendike efter brädan, precis som om det skulle se ut om trycker ner handen i vattnet vid sidan av en snabb båt. Det verkade som om fenan lyfte “rubbet”. Jag försöker vingla med brädan för “komma loss” jag lyckas bara genom att gå ur planing. Detta problem har jag inte med gamla grejer. Hur gör man? Jag har en 48 el 42 cm lång fena till Mistral Vision på 130 liter. En gammal Sailboard 290 med en skruttig fena är både snabbare och tåligare mot fenplaning, samt enklare att reda upp. Jag kanske borde skriva ett separat inlägg?!?
Hälsningar från Skeppsaren Håkan
-
Ingen aning, det var ett hamligt recept som ingen fick veta…
Logga in för att svara.