Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › shaping
-
shaping
Publicerad av asr på 13 augusti, 2008 vid 17:56hej!
hur shapar jag lättast ett block? (inte förshapat utan bara ett block med stringer)
Behöver jag några speciella verktyg, och är det någonting som är bra att tänka på?
tacksam för svar 😀
/nisse_surf svarade 16 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
http://www.surfersteve.com/introduction.htm
Innan du sätter igång, tänk en extra gång, det tar mycket längre tid än du tror men det är ett roligt projekt. Tänk på att du måste ha någon bra lokal att hålla till i, det är en fördel om belysningen och ventilationen är god.
Om du ska bygga själv och bygger en shortboard så kan du skippa stringern om du glasar med epoxy. Tillvägagångssättet är detsamma som med polyester men se till att du har handskar på hela tiden när du glasar och ordentlig slipmask och handskar när du shapar. Epoxydamm är otrevligt.
Tänk också på att det inte får vara för varmt när du glasar, helst inte äver 20 grader och det får inte vara ökande temperatur under härdningen, helst sjunkande. Lätt att det blir bubblor annars.
Se till att göra underarbetet ordentligt innan du glasar och har du tänkt måla brädan är det lättare att spackla brädan och slipa till det än att slipa till glasningen. Akta dig också för att slipa för mycket på glaset, det är lätt att slipa ett hål.
Lycka till!
-
Stoney77;491233 wrote:http://www.surfersteve.com/introduction.htm
Innan du sätter igång, tänk en extra gång, det tar mycket längre tid än du tror men det är ett roligt projekt. Tänk på att du måste ha någon bra lokal att hålla till i, det är en fördel om belysningen och ventilationen är god.
Om du ska bygga själv och bygger en shortboard så kan du skippa stringern och du glasar med epoxy. Tillvägagångssättet är detsamma som med polyester men se till att du har handskar på hela tiden när du glasar och ordentlig slipmask och handskar när du shapar. Epoxydamm är otrevligt.
Tänk också på att det inte får vara för varmt när du glasar, helst inte äver 20 grader och det får inte vara ökande temperatur under härdningen, helst sjunkande. Lätt att det blir bubblor annars.
Se till att göra underarbetet ordentligt innan du glasar och har du tänkt måla brädan är det lättare att spackla brädan och slipa till det än att slipa till glasningen. Akta dig också för att slipa för mycket på glaset, det är lätt att slipa ett hål.
Lycka till!
tack för svaret, mycket användbart ! =)
tänkte bara på detdär med stribngern, blir brädan tillräckligt hållbar ändå?
och på surfersteve står det att man ska shapa rockern innan man sågar ut outlinen, om man kör på eps? sär det vettigt att göra så? mvh -
Jag har bara byggt en bräda och det är en 6,4 epoxy och den har ingen stringer. Epoxy gör den jäkligt tålig mot stötar ändå. Misstänker att en stringer i en kort epoxybräda gör den fullständigt oflexibel. Enda missen jag gjorde med min bräda var att jag missade att fästa fenpluggarna i däcket/ovansidan av brädan, detta gjorde att en fena vek sig. Jag har nu åtgärdat det hela och fenpluggarna sitter tjusigt förankrade i ovansidan med.
Finns en fin guide på hur du ska få till det med på surfersteve.
Jag och en kompis byggde samtidigt. Vi sågade ut två mallar för rocker och outlinen för halva brädan (så att man kan spegelvända den och få en symmetrisk bräda). Vi började med att spänna fast rockermallarna på vardera sida om blocket och skära ut med glödtråd. Efter detta ritade vi en mittlinje på blocket och skar ut en halva i taget på outlinen. Detta funkade fint.
-
Stoney77;491492 wrote:Jag har bara byggt en bräda och det är en 6,4 epoxy och den har ingen stringer. Epoxy gör den jäkligt tålig mot stötar ändå. Misstänker att en stringer i en kort epoxybräda gör den fullständigt oflexibel. Enda missen jag gjorde med min bräda var att jag missade att fästa fenpluggarna i däcket/ovansidan av brädan, detta gjorde att en fena vek sig. Jag har nu åtgärdat det hela och fenpluggarna sitter tjusigt förankrade i ovansidan med.
Finns en fin guide på hur du ska få till det med på surfersteve.
Jag och en kompis byggde samtidigt. Vi sågade ut två mallar för rocker och outlinen för halva brädan (så att man kan spegelvända den och få en symmetrisk bräda). Vi började med att spänna fast rockermallarna på vardera sida om blocket och skära ut med glödtråd. Efter detta ritade vi en mittlinje på blocket och skar ut en halva i taget på outlinen. Detta funkade fint.
ok, låter fint, tack så mycket. smart att skära med glödtråd efter mall,! och så utan stringer då:)
tack för hjälpen
mvh -
-
haha happy three freinds snygg bild annars kan du ju göra en skimmboard av plywood om du vill ha ritningar på skimmboard så adda mej nils_thuren@hotmail.com
-
@nisse_surf 497998 wrote:
haha happy three freinds snygg bild annars kan du ju göra en skimmboard av plywood om du vill ha ritningar på skimmboard så adda mej nils_thuren@hotmail.com
Gulligt av dig men jag tror han är ute efter en riktig bräda. rätt stor skillnad där 😉
-
nisse_surf;497998 wrote:haha happy three freinds snygg bild annars kan du ju göra en skimmboard av plywood om du vill ha ritningar på skimmboard så adda mej nils_thuren@hotmail.com
………… .
-
ja men vafan der var ett tips jo sure vågsurf e skitkul det med!!!!!!! men ifall det fanns någon intreserad här tänk:P!!!!!!!!!! vafan menas med ………. . e det latinarabiska elr?
-
du kan shapa ett block med en grov fil
och grovt sandpapper om du undrar
Logga in för att svara.