Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › SharkAttack!!
-
SharkAttack!!
Publicerad av anonym-anvandare på 27 september, 2000 vid 09:12Hej pa er alla windsurfare dar hemma! Blaser det mycket eller? Harnere i Australien sa har vi haft tva hajattacker pa tva dagar! Forsta dagen blev en surfare fran Nya Zeeland uppaten. Det tragiska (forutom att han blev uppaten)ar att han var pa smekmanad med sin flickvan. Enligt vittnen sa hade hajen forst cirklat ett varv runt honom och sedan attackerat. Han hade dock lyckats ta sig loss och borjat simma mot stranden, men da attackerade hajen igen och tog med sig honom ut.
Andra dagen blev en 17 arig surfare uppaten. Sa nu ar det vild jakt efter KILLERSHARKS som dom uttrycker det pa TV. Det ma vara kallt darhemma, men ni har i alla fall inga hajar att tanka pa.
Halsningar Martin /Perth Western Australia.
anonym-anvandare svarade 24 år sedan 13 Medlemmar · 37 Svar -
37 Svar
-
Inte kul att höra..Ska dit snart.
Vet du något mer?
Var hände detta, i Perth eller?
Hur undviker man hajar, finns det några bra tips?Mvh Anders
-
Blev lite, eller rättare sagt väldigt nyfiken om det var ett rykte eller om det stämde med hajattackerna…Men jag kan tyvärr säga att det är sanning…
Läs själva:
http://www.theaustralian.com.au/common/story_page/0,4511,1243819%5E8882,00.htmlHuuuuu…scaaryyy..
/Christian
-
Angrepene skjedde langt unna Perth (minst 250 mil). Er mindre rissiko for haianngrep på vestkysten, selv om det er mye hai der også. Finnes vel ingen sikkerhet for å ikke bli tatt av hai. I alle fall ikke om man surfer. Som vindsurfer, er vel håpet litt bedre, da man ikke ser ut som en sel i vannet. Forrige gang jeg var i Perth,Geraldton området, så jeg ikke en hai.
-
Verkar inte för kul men observera att detta är på sydkusten inte väst där windsurfing är populärast, har varit en säsong på västkusten och såg inga hajar för utom uppe vid korallreven i Exmouth och dessa var av de mindre agressiva sorten under dykning och snorkling.
-
Kanaha, Maui har varit hemsökt av tiger haj under sommaren – lika många incidenter på tre månader som på de tidigare 10 åren. En fransman blev rejält huggen i benet och förlorade mycket blod – sjukhusvistelse. Stranden avstängd.
Har själv sett mindre haj när jag seglat där. (Vattnet är ofta grumligt i östra delen, nära hamnen).
Det finns utrustning som använder vissa frekvenser av ultraljud för att hålla haj borta, men ingen säker lösning. Se upp för grumligt vatten, undvik gryning, skymning. Ifall det händer något så “försök” köra in fingrarna i ögonen på hajen. (ährrrm…)
/johan_g
-
Var det en vindsurfare som blev uppäten, eller var det en surfare?
Detta är av viss betydelse tycker jag.S..
-
tat lungt.
Hajen ligger ofta vid botten och studerar sitt byte innan den klipper till.
Vågsurfare löper en mycket stor risk då dom ofta paddlar eller ligger och väntar på den rätta vågen. Och som bekant under denna tid ser dom ur som en säl eller sköldpadda underifrån.
Vindsurfaren rör sig snabbt hela tiden, visst man ramlar i men då är man uppe relativt snabbt igen. Har inte hört talas om någon vindsurfare som blivit hajmat. Men klart man vill ju inte bli den förste. -
Då är det ju lugnt att åka till Australien! I snitt är det en person per
år som mister livet i hajolyckor i Australien så årets kvot är med god
marginal uppfyld. Vindsurfare brukar dock inte råka ut för något även
om en fransman blev attackerad på maui i somras.Man kan dock inte hålla på och oroa sig för haj hela tiden. Fler personer
dör av bistick och chansen är större att bli träffad av blixten men självklart
kan man bli lite nojig när man ligger i plurret. Man bör ju dock vara
medveten om att det finns stora fiskar ute i djupen när man sticker
ut på vattnet.För er som lyckligt ovetande plaskat runt i medelhavet kan jag glatt
upplysa om att vithaj finns även där! Under den tid de har fört statistik
(typ senaste 100 åren) så har 37 personer råkat ut för hajatacker och
av dessa var 19 dödlga. Sett till årsbasis så är det endast 0.31 attacker
per år… Senaste dödsolyckan var 89 då en vithaj tog en dykare utanför
italien och senaste attacken var -93 vid Costa Blanca i Spanien. Senast
som en surfare blev anfallen var -89 och även det var utanför italien.Happy surfing!
-
Om man ska göra statistiska jämförelser så måste man även se till hur stor de grupper man jämför är. Det är fler som blir träffade av blixten samt dör av bistick men detta är på alla människor i hela världen, det är en betydligt mindre grupp som ligger ute i vattnet och sprattlar med bena. Frågan är om sannolikheten att bli uppkäkad av haj trots allt inte är mycket större under förutsättning att du är en bensprattlare.
Tyvärr är det också så att många hajolyckor betraktas som drunkningsolyckor pga av att bevisföring att det verkligen var en hajolycka saknas samt att man vill undvika att inkomsterna från turism minskar. -
hösten 97 utanför scarborough (strax norr om perth) belv två män i en surf-ski (en slags tvåmans kanot) attackerade av en 5 meters vithaj som bet av surfski:n på mitten (en vecka efter att jag åkt därifrån…)
bara nåt år tidigare blev en tysk uppäten nånstans på västkusten (kommer inte ihåg om det var i geraldton..) fast han hade antagligen slagit sej medvetslös före han blev uppäten. -
Tydligen var -97 ett år som de boende i Geraldton kallade Sharksummer. Ett flertal tigerhajar och vithajar cirkulerade relativt nära kusten. Lobsterbåtarna i Geraldtonhamnen fick tom vid fler än ett tillfälle jaga ut tigerhaj från hamnen!?! Efteråt kunde en viss lobsterbåt hitta stora bitmärken på fören! Det var flera hajattacker även på badande…..När jag var i Geraldton -98 pratade jag med en fiskare som dagen innan fångat en ganska fet tigerhaj strax utanför Coronation…..hrmph. För de som inte vet är (var?) Coronation väldigt populärt bland vindsurfare. Om jag inte minns fel visades ett tv-program i Australien hur en windsurfare blivit attackerad då han stod på brädan och i fulla drag njöt av seglingen. Han överlevde i och för sig. Men risk finns alltid. Men varför gå runt och oroa sig i onödan. Det är nog större risk att slå huvet i brädan när man försöker sig på ngn galen manöver.
Det sas att tysken som dog seglade vid Point More (geraldton) en dag så brutal att inte ens lokalsen var ute…det spekulerades i haveri och att killen drev ut till havs…..efteråt hittades endast bitar av hans våtdräkt.
// O.
-
Jag har hört att hajar måste simma för att få in färskt vatten i gälarna.
Alltså så är det bara att hålla i hajen några minuter, Jäkligt bra knep!!
Logga in för att svara.