Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Shore bräjket
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Shore bräjket
Publicerad av geezer på 10 oktober, 2006 vid 08:03Nu har man harvat runt bland vågorna några gånger och upptäckt att det är inte helt trivialt att ta sig ut genom shore breaket. Finns det något/några bättre eller sämre (dom har jag nog koll på själv förresten 😕 ) sätt att ta sig igenom?
/Johanmariapetersson svarade 18 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Det beror på vad du menar med Shore break, i Sverige generellt har vi väldigt lite shore break, alltså riktigt shore break, typ guincho
Men det kommer oftast set med vågor om 3-4, stå inne vid kanten och sedan tima in när de brutit, passa då på att ta dig ut, var inte rädd för att falla av, gör detta för att få upp planingen snabbt och på så sätt komma ut snabbare genom brytet, väl i planing kan du sedan plocka upp den höjd du tappade.Annars är det bara att kämpa, kan vara tufft i början men det finns inte så många vägar att gå…bara att äta vitvatten 😉
-
Jag gissar att du kört mest i onshore eller cross onshore. Då är det bästa tipset att föröka hålla god fart. Det är lite av ett dilemma eftersom man samtidigt vill ta höjd för att dels komma ut och dels korsa vågorna i så brant vinkel som möjligt. I praktiken lönar det sig dock att få upp brädan i fart och sedan när man mötern vågen lova upp lite mot den. Precis när man skall träffa vågen svänger man liksom ned brädan lite igen och ställer sig lite mer upprätt (om man fortsätter lova upp och hänger i seglet kommer man få spin out när man korsar vågen eller tappa fart). Det är lite som om man skuttar över vågen – styr upp med lite bakvikt för att få över nosen och “släng dig” sedan lite framåt för att avlasta brädan och få med dig kropp och bräda över vågen. Väl över vågen gäller det att först falla av och ta fart. Sedan höjda så mycket man kan tills det är dags att åter falla av för att hämta fart inför nästa vågkorsning. Summa summarum handlar det om att segla väldigt aktivt.
Mycket svårt att beskriva i ord. Du skulle kanske kolla in någon av de instruktionsvideor som finns. Någon borde ta upp detta (Sam Irelands film kanske, Pro secrets eller nå’t).
-
Åka shorebräjk är nog den enda grenen i vågsegling där jag faktiskt skulle titulera mig själv som något av “expert”, oah! Efter några år av haverade riggar och märkt kropp så har man ju lärt sig lite.
Och du har ju fått fin-fina tips ovan. Timing och vinkel, kan man väl sammanfatta det hela med. Kolla seten, välj ditt tillfälle noga. Väl på väg ut, se till att möta skummet med så mycket undersida av brädan som möjligt, helst även att du möter vågen rakt på. Med denna teknik kan man kliva över förvånansvärt stora vågor.
Men en viktig lärdom är – ser det illa ut, vänd och börja om. Det är betydligt mycket mindre smärtsamt att spolas när man seglar med en våg än när man seglar mot en våg. Tro mig, detta är en gren som jag inte bara akademiskt har teoretiserat kring utan faktiskt utövat i praktiken oxå!
“Chicken jibe” kallas det visst. En klart underskattad manöver, säger jag.
Suuuurfa På!
-
Åker du till ett nytt ställe där du aldrig surfat tidigare och det ser lite harigt ut så ta 5-10 minuter och studera hur de andra gör. Det underlättar endel.
-
Tack för bra svar! Ska testa tipsen vid nästa tillfälle.
Ola: Du prickade in problemformuleringen perfekt. En koll bara att jag förstod dig rätt: Om jag gör en liknelse med skidåkning (vi tar nåt jag kan, vet inte om du åker skidor) så liknar det du beskriver tekniken för att åka pucklar – åk upp på puckeln och ‘svälj’ den med knäna för att sedan snabbt trycka ned benen på andra sidan för att undvika en luftfärd?!?
/Johan
-
Just så. Fast det blir lite mer timing involverad eftersom vågen rör sig och eftersom det är både segel och bräda med i leken också.
-
Råkar du på en luftfärd i tjårbräjket så är det bara positivt. Hellre luftfärd än att stå i 0.5 knop när en gubbhög våg briserar 2 meter framför dig. Om man får flyg av vitvattnet gäller det bara att hålla kurs nedåt i vind i landingen, så du behåller farten. Peka med tårna och upp med brädan under röiven.
-
Perfekt! Då var teorin avklarad. Återstår bara själva utförandet då…..
-
Ah, vågor på lördag/ söndag nermot österlens kust, någon som har en bra spot att tipsa med?
Logga in för att svara.