Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Shortboard SUP?

• Shortboard SUP?

Publicerad av ola-h på 19 oktober, 2007 vid 19:13

SUP på en 7’4″ (235) vindsurfingbräda?

Japp, kolla in http://youtube.com/watch?v=YPUEixCs5mE

Jag råkar ha den brädan och dessutom en vågfena till. Gissa vad som åker med till vågorna nästa gång för ett test? (Jag har iofs paddlat den på plattvatten tidigare när min son och hans kusin paddlade min SOS, även där var den förvånansvärt bra.)

ola-h svarade 17 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • koa

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 05:34

Cool, skön stil, han rippar ju!
    Det blir kul och testa min sons Fanatic Ripper 242x71cm med softdeck…
    😀

• spinout

Medlem
    21 oktober, 2007 vid 21:57

Såg roligare ut än när de kör de toklånga SUP-brädorna, varför kör inte fler korta och breda SUPar? Vad är förresten bredd och volym på brädan han kör (har själv en SB aero 117, kanske kan funka på samma sätt)? Vore grymt om det enda man behöver köpa och plocka med sig som komplement till wsurfutrustningen är en paddel och så är även de vindlösa dagarna på torö OK.

• rabbit

Medlem
    21 oktober, 2007 vid 23:41

@Ola H. 423358 wrote:

SUP på en 7’4″ (235) vindsurfingbräda?

Som o-initierad så var jag övertygad om att detta redan prövats och förkastats innan man kastade sig över den shopping-drivna sup-trenden som går, likt en fågelinfluensa, för tillfället.
    Jag hade tydligen fel?

-peace all

• jesper_b

Medlem
    22 oktober, 2007 vid 06:08

Nej rabbit du hade inte fel. superkorta SUPar provades för rätt många år sedan.

Däremot håller jag inte alls med om din beskrivning av de bakomliggande orsakerna till SUP hausen. Visst finns det kommersiella krafter bakom, men det handlar minst lika mycket om stoke. Det skiljer självfallet från person till person och företag till företag, men vänder man sig till ”rätt” är det definitivt inte någon sjukdom eller pest vi snackar om.

Som skrivet i en tidigare tråd så sker snabb utveckling inom SUP-shapandet. Brädorna blir både kortare och längre. Det finns numera en produktionsbräda på 7’7” (bong) och starboard kommer med en 8’0” till 2008:a. Rob Machade kör på en 8′ fish osv. Dock provades de riktigt korta (under 8′) shaper för rätt många år sedan av till exempel Sean Ordonez och Blane Chambers. Deras erfarenheter är rätt blandade av så korta brädor. Däremot har brädor för surfing minskat och runt 9′ är idag helt normalt med en och annan 8’6” pch upp till 10′ som mer eller mindre verdertagna storlekar.

Men SUP är så mycket mer. Vill man cruisa omkring snarare än enbart surfa är bertydligt längre brädor att föredra. Lite mer allroundshaper som funkar bra för både surf och cruise ligger på 10-12′ och rena racemaskiner på 14-17′.

Nu ska man inte stirra sig blind på längd. Det är självklart mycket annat som spelar in. Starboardbrädan på filmen är tokbred och tjock. Ivan som surfar den får dessutom alla brädor att se kul ut.

Ses på vattnet!

/Jesper

• dr-masse

Medlem
    22 oktober, 2007 vid 06:50

Efter att ha sett Jeppe SUPa (paddelvarienten, ej vodkaversionen) i fina förhållanden på Gotland måste jag säga att detta är mer än ett kommersiellt påfund. Det är en märklig blandning av att se rätt fånigt ut, hekropssgummiglädda medelålders män paddlar runt ståendes med lätt böjda ben på smala badbryggor, till att se väldigt läckert ut när vågorna plockades.

Och här är ju poängen. Se och plocka vågor. Jämfört med en longboardsurfare så tar nog en supare minst fyra gånger så många vågor, har bättre uppsikt och kan positionera sig betydligt bättre.

På någe konstigt vis är det som en kombination av långfärdsskidor och grym lösnöåkning med en fet snowboard. Typ.

Och Jespers flyt och gliiiiiiid när han paddlade runt var läckert att se.

Jag har länge plågat mig själv med att undra varför jag aldrig tog upp åtminstone lite longboard i yngre dar, men börjar undra om inte SUP kan vara chansen att göra det nu … innan man är omkörd. Igen.

Att sedan kommersiella krafter kommer att suga tag i detta och kanske göra det till underligheter är nog oundvikligt. Men det är lyckligtvis inte samma sak som att fenomenet i sig inte är någe att ha.

• ola-h

Medlem
    22 oktober, 2007 vid 07:27

Shit Jeppe, med tanke på formen på den brädan kanske du skall prova att SUPa din Formula…

En sak jag märt när jag paddlat min (långa) OS är att det är helt otroligt enkalt att hålla sig på benen även när man är på väg ut och får lite vågor över sig. Det är en rätt fascinerande känsla när man paddlar rakt ut mot en 1.5-2m våg som bryter rakt över brädan och ändå glider man bara igenom. Detta lär blir AVSEVÄRT svårare på en kortare bräda.

• ola-h

Medlem
    22 oktober, 2007 vid 07:31
  • jesper_b

Medlem
    22 oktober, 2007 vid 07:52

Masse, we’re just kids! Ingen form av surfing är för sent att ta upp. Longboards, shortboard, SUP mfl.. /Jesper B

• koa

Medlem
    22 oktober, 2007 vid 07:57

@Ola H. 423755 wrote:

För lite cool SUP-segling, kolla in http://www.hotsailsmaui.com/2008/videoplayer.php?filename=08longboard.mov&type=mov&width=480&height=270

Kul och lite oväntat att jag gjorde en film med Giampaulo i 😀

• ola-h

Medlem
    22 oktober, 2007 vid 08:23

Aha, vad det din produktion, Calle. Cool.

• jesper_b

Medlem
    22 oktober, 2007 vid 09:54

Snyggt som vanligt Calle! Det där är äkta loååongboard-SUP-vågsegling. Tror det är SB 12.2an Giampi är ute på. Det är en LOÅÅÅÅONG bräda att segla vågor med, men ger också den där glidiga känslan som många loååååongboardare är ute efter. Nice!

För ett hyfsat TV-reportage sänt på prime time nationell TV (dock ej i sverige) kolla denna länk. För er som inte råkar veta vem Tom Caroll är så rekommenderas även filmen Pipline the masters… (då får man även mer argument för att – bära hjälm!)

http://www.abc.net.au/7.30/content/2007/s1925072.htm

/Jesper B

(Som just inser ät det är en 9′, bl a, som SB kommer med 2008 och inte en 8’0 som jag råkade skriva tidigare/ovan)

• rabbit

Medlem
    22 oktober, 2007 vid 12:01

@Jesper_B 423742 wrote:

Nej rabbit du hade inte fel. superkorta SUPar provades för rätt många år sedan.

Däremot håller jag inte alls med om din beskrivning av de bakomliggande orsakerna till SUP hausen. Visst finns det kommersiella krafter bakom, men det handlar minst lika mycket om stoke. Det skiljer självfallet från person till person och företag till företag, men vänder man sig till ”rätt” är det definitivt inte någon sjukdom eller pest vi snackar om.
    …….
    …….

Ivan som surfar den får dessutom alla brädor att se kul ut.

Jag erkänner att jag är lite väl kritisk, både mot SUP och dubbel/trippel-fenor på vågbrädor. Antalet fenor på vågbrädorna, och andra brädor för den delen, borde få vara konstant genom åren.
    Med detta menar jag att, eftersom det inte direkt är någon ny ide så borde det inte tillåtits försvinna så totalt från marknaden bara för att återkomma med stora senare.
    SUP blandar jag ihop med ”kona-rörelsen”, vilket är väl osjysst både mot ”konafolket” och SUP-arna, men det har varit så mycket anonyma reklampostningar på olika forum att jag är less på kona innan jag ens sett en i verkligheten. Att dom dessutom inte skiljer sig märkvärt ifrån min gamla Klepper s-103 från början på 80talet gör inte saken bättre.
    Den SUP-ade jag på, samt SDP aka Sit Down Paddling ;), innan vi kommit till 1985 och iofs så var jag kassare än den suboptimala brädan men med lite sjyssta vågor hade det nog fungerat det också. Kanske man skulle prova igen.

Och som du säger, Ivan hade säkert fått den Kleppern att uppföra sig som en riktigt bra SUP-bräda. 🙂

Den feta och färgglada SUP-en på bilden var ju för härlig dock! Yeah!, liksom!

-peace all
    /r

• oaxen

Medlem
    22 oktober, 2007 vid 14:07

Oj, vilken utvecklingfientlig inställning!

Bara för att ett koncept inte funkat hundra tidigare innebär ju inte det att det med nya förutsättningar(nya rockerkurvor etc) kan vara en fullträff.

Konan har väldigt lite gemensamt med din Klepper, trots att storleken är snarlik.

Självklart kan du fånga en våg med Kleppern.

Peace på dig själv

• ola-h

Medlem
    2 november, 2007 vid 16:52

Som det antyds i en anna tråd testade jag att SUPa brädan i videon ovan på Torö igår. Det var helt omöjligt, faktiskt. Tos att den är bred var det i den närmaste ogörbart att bara stå på brädan och paddla i de förhållanden som var. Jag var inte i närheten av at få en våg. Som jämförelse var de som et salsgolv att paddla ut på min SOS 11’11” SUP och hur enkelt som helst at plocka vågor.

Möjligen _går_ det att köra Starboards barnbräda i lite enklare förhållanden, men det är nog ändå inte att rekommendera som insteg i SUP-världen.

Åtekommer när jag testat igen…(trägen vinner).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Shortboard SUP?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.