Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Silly season… igen…
-
Aloha,
Yes, Kauli is now with Team Pryde. Official announcement to come any day now…
Best regards, Kevin
_________________
Neil Pryde Maui
400 Hana Highway,
Kahului, HI 96732
Phone 808-877-7443
Fax 808-877-2149saxat från neilprydemaui.com
-
Jaha… vem skall man hålla på nu då??
Bara inte KP också går till Pryde…. fast det lutar väl mot Gaastra där va. Eller vad tror ni? -
KP till Severne tror jag!
Håll på Angulo som slår ur underläge, har eget brädmärke och litet cooolt segelmärke. Ännu har han inte sålt sig till “de stora fula drakarna”, mer än på modesidan då. Tyvärr har ju Hot Sails ingen grymming att hålla på…
Magnus -
Skrev en lång spaning om de tre stora drakarna (JP/NP, fanatic/mistral/north och starboard/severne) och de mindre märkena (angulo, ezzy, quatro, mauisails), och var Naish, simmer, F2 och gaastra/tabou (i mitten idag) kommer hamna när denna polarisering fortsatt. Ändå kul att det varit spritt i topp 10 (nu snackar vi PWA wave). Ska det köpas titlar och placeringar??
… men spaningen försvann och jag orkar inte skriva om den 😀
-
yep,
Kauli kör sedan en månad på NP-JP… Svikare! Det sägs att Naish vissade honom dörren när han frågade om en (extra) bonus pga av sin andra världskupvågtitel. Det sägs att Quatro, aka Keith, sparkade honom ur shape rummet, när han medelade att han skulle byta bräd tillvärkare, eftersom han brytta sitt kontrakt…
Naish satsar numera mer på sponsring på nationel nivå eän international, så inte konstig att deras team har minskat dramatiskt, eftersom Naish tror att det är bättre för sporten.
Kauli här alltid sagt att han vill tilhöra små bräd tilverkare så att han kan utveckla sina ägna shapes mer än hos de stora märke. Numera har han blivit en riktig “Costco” seglare, aka “consum seglare”. Man får hoppas att han kommer att använda sin löne-ökning smart…
Under NP-JP kommer han att tappa identiteten, hans brädor kommer att shapas av Herr Green numera och många tror att inom ett år hans shapes inte kommer att hålla samma kvalite som när han körde riktiga Quatro brädor. JP har saknat bra team seglare sedan ett tag och behöver ett “namn”. Kauli it will be. JP har saknat nya radikale shapes, som twinfinen tex, och med Kauli kommer JP nog att ta fram dessa shapes snart.
Jag tycker sådane sponsor utvecklingar på högst nivå är intressant eftersom de kommer att påverka hur våra brädor kommer att se ut närmaste åren. Att stämpla detta som “lyx-snack” eller “vinter skvaller” är inte rätt. I långa loppet blir vi alla påverka av vem som utvecklar det vi seglar på.
Mycket nyfiken om vem som kommer att bytta nu?
-
Det spelar ju egentligen ingen roll vad man seglar på för prylar eftersom det viktigaste är att ha kul. Dessutom presterar nog proffsen lika bra vilka märken dem än kör på. Att vissa proffs går där pengarna finns är väl inte så konstigt egentligen. Det är ju nu om någonsin de ska ta in sina pengar när de har chansen för sen kanske de är bortglömda och vem bryr sig om Kauli om 10 år….jo bara han själv. Han kanske också vill köpa sig en V70 och en villa på Lidingö 😀
-
Ja, vilket märke proffsen kör på handlar bara om vilken grafik som ska sitta på plankan. Shapen är helt och hållet personlig och har inget produktionsbrädorna att göra. Man kan inget annat än garva åt den löjliga marknadsföringen…
Förresten, ska NP ta fram ett kompakt “Boxer”-segel nu till Kauli??? -
Där snickrar ju jag nästan varje dag som det inte blåser!
Om han vill ha en villa byggd så ställer jag upp direkt, kanske kan man få lite tips 😉 -
När det gällr pro-brädor kontra produktionsbrädor så är det både som Lars säger och som Arnout säger. Mao, det beror på. Jag kan jämföra med Starboard eftersom jag VET hur det funkar där. Scott utvecklar brädor som han skall köra på själv med som också skall gå i serie. Kevin och Levi kör huvudsakligen sina egna linjer (custom-) och hjälper enbart till med testning av en och annan prototyp (nu snackar vi våg, på racesidan seglar ju alla serie numer). Man kan alltså säga att Scotts “smak” i högsta grad påverkar produktionsbrädorna medan Levis och Kevins smak inte påverkar i någon nämnvärd utsträckning. Boujmaa är lite mitt emellan och kör både lite “udda” brädor samt utvecklar småbrädorna. Antoine utvecklar/testat den stora EVOn.
När det gäller Quatro/Kauli så är det å ena sidan ingen tvekan om att Keith är en grym shaper som dessutom är duktig på lyssna på och shapa brädor till proffs med väldigt specifika önskemål. Å andra sidan är det väl lika lite tvekan om att Kauli kanske har en mer “exakt” vision om sina brädor är någona annan. Det är snarast Kauli själv som drivit brädorna mot deras nuvarande utseende. Keith hade knappast själv kommit upp med vare sig den sortens grundshape eller med twinkonceptet. Hade Kauli varit hos någon annan shaper hade säkerligen samma grundideer kommit upp. Däremot hade det kanske tagit längre tid att optimera dem (beroende på hur lyhörd och kunnig den shapern är).
När det gäller den nya konstellationen JP/Kauli så behöver det inte nödändigtvis vara så att Richard Green skall bygga Kaulis egna brädor. Tom Jasons egna brädor byggs ju av Keith. Möjlgen kan man tänka sig att JP har et specialontrakt, med hårdare villkor för Kauli, dvs med en klausul om att han skall vara involverad i seriebrädesframtagningen. Fast inte ens Quatro sate väl Kaulis egna shaper i serie, så det känns som en tveksam strategi från JPs sida. (Man kan som Arnout skriver också spekulera i om Keith blev sur på Kauli och inte längre vill göra brädor åt honom även om kontrakten skulle tillåta det).
Från, “den normala seglarens” perspektiv har fördelen med att ha Kauli på ett custommärke som Quatro vart öppenheten. Det behöver inte hymlas med att jag kör på specialbrädor och både Keith och Kauli har öppet diskuterat brädorna. Oavsett hur kontraktet ser ut med JP så blir det antagligen lite mer stängda dörrar.
Själv tror jag det hela är rätt bra för JP. Det skall bli intressant att se hur de kommer unyttja Kauli. I värsta fall blir det väl bara någon tråkig mainstreamkompromiss till twin fin som kommer ut.
Också intressant att se van NP gör på segelsidan. Att dömma av bilderna verkar det ju redan hända saker. Å båda fallen är det dock lite svårt att “få plats” med nya linjer, så något gammalt måste antagligen bort.
-
På bilden ser det ju 4-lattat ut, Core togs ju bort ut linjen för ett tag sen (04?) och som Ola säger vore det kanske overkill med 4 våglinjer (fast det hade tex Naish när Boxer kom första gången). Å andra sidan kan jag varken se Zone, Combat eller alpha försvinna. Tycker faktiskt att tom panelerna på NP seglet liknar boxer… lite va?
-
JP själv kör ju quatro shaper en del. Men man kan väl tänka sig att Keith var sådär glad åt att Kauli lämnade, dom har ju båda lagt mycket arbete/tid/pengar på utvecklingen så det kan ju kännas lite plumpt. Kauli får kanske räkna med att vara som vilken kund som helst.
Har för mig att mer än hälften av alla brädor som användes vid Hawaii Pro 05 var byggda av quatro och 9 av topp 13.
-
It seems aparent that Kauli may be sailing Neil Pryde sails next year as we have now seen pictures of him on the gear in Maui. However, the saga of his board sponsor continues as speculation continues to muster over whether he will be on JP or Quatro next year.
We asked Quatro for an official statement on whats happening and this is what they had to say:
“Kauli is under contract with Quatro until 2009 and is still riding Quatro boards. We both don’t know at that point of time if he’ll try to buy his way out of the contract – but it looks like JP/NP put him under some pressure…”
So the ball seems to be in Kaulis court now! Will he decide to buy his way out of the Quatro contract, or will he stay with them for the next 12 months?! Who knows, but with the first PWA event in Cabo Verde scheduled for March 7th, he will have to make his mind up quickly…..
Log in to reply.