Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Simmer 2-XC – feedback
-
Simmer 2-XC – feedback
Publicerad av tro på 1 maj, 2008 vid 15:32Är intresserad av Simmer 2-XC.
Någon som seglat det och kan säga buh eller bäh?mbo svarade 16 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
@tro 462265 wrote:
Är intresserad av Simmer 2-XC.
Någon som seglat det och kan säga buh eller bäh?har bara provriggat ett 7,5 från 05. Köpte av Surfspot, billigt, för två lattor var brutna o lattfickorna trasiga. Ogillar konstruktionen där cambers krokas på lattfickans främsta del (inuti maststrumpan). Har lagt in bilder tidgare ang detta.
Ser ok ut vid provriggning dock.
-
Ogillar konstruktionen där cambers krokas på lattfickans främsta del (inuti maststrumpan).
Vill inte vara sådan, men hur skulle det annars fungera? Så fungerar väl alla cambersegel? Problemet är väl att denna typ av segel har väldigt smalmastficka, vilket innebär att det finns risk att lattan går sönder vid riggning, avriggning..
-
Alla cambersegel funkar inte alls så, det finns varianten där lattan går rakt in i cambern. Visserligen inte så vanlig längre men den har sina fördelar, som att man kan reglera cambertrycket genom att ändra lattspänningen i stället för att hålla på och shimsa.
-
OK, dom har jag missat isf… Skulle väl vara Prydes nya då, men det är fortfarande lattfickan som cambrarna rör sig runt..
-
Kjello
Gäst2 maj, 2008 vid 04:50Rasmus_W;462332 wrote:Alla cambersegel funkar inte alls så, det finns varianten där lattan går rakt in i cambern. Visserligen inte så vanlig längre men den har sina fördelar, som att man kan reglera cambertrycket genom att ändra lattspänningen i stället för att hålla på och shimsa.Mitt gamla c;a, -99 Gastra Speed 6,6 går lattan rakt in i cambern, och det funkar fortfarande jättebra.
-
Personen som provrigat ett 7,5 från 2005 på Surfspot har provriggat ett X-Cam. Det seglet är inte i närheten av ett lika bra segel som 2-XC 2008. Varför han ens svarade på frågan är lite konstigt…
2-XC är ett skitbra segel! -
Hej.
Har 2 st 2-XC (5,5 och 6,5) på större storlekar kör jag 3-XC och mindre storlekar Simmer Crossover – och jag är ruskigt nöjd med mina 2-XC!!Bortse från alla åsikter, teorier och gissningar – draget är sagolikt och nästan för bra om du blir överriggad. Med GPS på bommen har jag uppmätt ruggiga hastigheter redan vid 8-10 m/s. Stabiliteten är kanon och fanns seglet i 4,0 och 4,5 hade mina Crossover funnits på Blocket.
Logga in för att svara.