OK, ta det jag skriver med en nypa salt (öh, näve). Jag skriver lite smågrejor åt Skidsport, bland annat. Och är inte världens vasseste vindsurfer, precis (nyhetsvärde = noll).
Men jag skriver ändå och litar på din begåvning att sålla info och ta till dig det som verkar vettigt. Hoppas något kan vara det.
Skälet till att jag svarar är att jag kört lite olika segel på sistone. Crossover har jag kört på 03 (hade 4.7, 5.7 och 6.7) samt har nu (4.2 kind of, samt 5.0, 5.7 och 6.7). Har åkt Aerotech, NP (mest Expression och NR) samt lite annat då och då.
And here are the results of the Masse jury:
– Jag gillar verkligen Crossover. Upplever de som “lätta” men ändå med tydligt drag (det gillar jag). Välbalanserade, stabila. Har kört 5.7 i rejält med vind några gånger, gått väldigt bra. NP Search upplever jag (ett tag sedan jag testade, medges) har mer drag, medans jag tycker Crossover är lite smidigare och har mindre av/på känsla. Framförallt tycker jag att Crossover är ett riktigt, riktigt bra allroundsegel. Skall man ge sig på lite freestyle så tycker jag det funkar finemang. Jag är kass på freestyle, men för att lajja med funkar både 5.7 och 6.7 precis hur bra som helst.
Crossover 05 fick otroligt fin kritik i Engelska Windsurf och jag håller med. Det är ett riktigt bra segel.
Jag har på någe vis velat höja Crossover 05 rejält ett tag, men inser den galet stora risken att uppfattas som värsta Simmer-fanatikern å så…
Men jag har aldrig varit så nöjd med en linje segel tidigare. Fast så är det väl alltid när man handlat nytt, ah!!
Men att säga att Crossover 05 är ett bra alternativ bland många fina vågsegel är väl ett inte alltför överdrivet påstående.
Surfa På!
(väger för övrigt 75 kg, riggar på SC6 master)