Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Simmer L.E. 2000, är seglet skit???
-
Simmer L.E. 2000, är seglet skit???
Publicerad av anonym-anvandare på 12 september, 2000 vid 19:31Har köpt ett Simmer LE 2000 på Surfers Paradise. Efter köpet, naturligtvis, får jag höra detta om modellen: Seglet baserar sig på en modell som jag tror heter Cyberspace, men detta segelet kunde aldrig säljas eftersom det var oanvändbart. Cyberspace var tydligen en modell med en liten ”topp” på. Dessa segel syddes därför om och det man gjorde var att helt enkelt skära bort toppen och byta märke. Denna processen tog två år varpå seglet dyker upp nu på marknaden och säljs som nytt och fungerande. Att seglet tillkommmit på detta sätt har jag fått höra från flera håll.
Jag har seglat en del med seglet men inte tillräckligt för att kunna bedöma det (jag är inte heller duktig nog för avögra hur bra ett segel är), men mitt intryck är att det är sämre än andra segel jag testat.
Jag undrar därför om det är någon som vet hur det ligger till med det här seglet?
anonym-anvandare svarade 24 år sedan 8 Medlemmar · 34 Svar -
34 Svar
-
LE 2000 är enligt envisa rykten omsydda CyberRACE. Det stämmer säkert, eftersom LE ibland tom har loggan kvar. Jag har sett exemplar där det står CyberRace med en fet logga i akterliket och inte helt odiskreta SlideCam-loggor på lattfickorna. Svårt att feltolka. Dessutom säljs väl seglen i CR-märkta segelpåsar? Simmer har väl helt enkelt kapat cyberheaden och fixat till lite sheartip-stuk. Sedan är det väl bara att sy om mastfickan och lattfickorna för att det sla bli ett camberfritt freeridesegel ”med bästa prestanda”. Inget fel med det iofs, men det kanske hade varit en idé att informera kunderna om vad det är för ett segel (Det har tydligen inte SP gjort?). Sedan kan man ju undra hur Simmer kan ha så många CR kvar att det kan löna sig att genomföra en sådan sak. Hur seglet fungerar på vattnet vet jag inget om, men det finns väl inget som säger att det inte skulle funka. Tror inte Simmer skulle släppa seglet om det inte fungerar bra. De pengar de tjänar på att sälja överblivna CR är nog ingenting mot vad de förlorar om varumärket får ett dåligt rykte.
Om du kollar bilden och bortser från den breda mastfickan och cyberheaden, syns det att det finns ”vissa likheter” när det gäller sömmar och förstärkningar.
-
det låter ju bissart att dom skulle göra så svår att fatta. men om det nu e så så tycker ju man att dom som sålde det borde nämna det för kunden?????om det nu e så upenbart att det står på seglet så borde ju dom veta om nån???
-
Tyvärr så är det väl så att Simmer inte bryr sig då dom sålt sitt varumärke till SP och Tomas Person. Från och med årsskiftet så äger NP varumärket.
Och det är som du säger det är bara att läsa på lattor,mastfickor, segelpåsar så ser man att det är ett omsytt cyber.
Jag tror aldrig att en sån lösning är lycklig. Då insydd buk och var överskottsvinden skall ta vägen aldrig kan fungerar perfekt i detta segel.
För att få detta perfekt måste man i praktiken sprätta upp hela seglet och sy om den delen som kallas ”Pilen” vilket är ett så omfattande arbete att det inte skulle bli lönsamt. Men å andra sidan om man ser till vad folk seglar med ibland så är det segel ett lyft framåt för många. Och jag har träffat några som är nöjda med seglet. Det är inte så många som besitter den kunskap att dom märker skillnaden när dom seglar det.
Utan vad men kan bli arg på är att det är deras skyldighet att upplysa kunden om detta när dom marknadsför det och säljer det.
Så i en tvist så skulle säljaren inte ha en chans.
Tror nog att vi surfare skulle bli mer krävande och ställa större krav som konsumenter. Det finns faktiskt en lagstiftning som skyddar dig som konsument.
Och efter har läst deras marknadsföring så nämns aldrig detta faktum någon gång.
Så rent juridiskt om du är missnöjd med seglet så är dom tvingade att ta tillbaks det.
Skulle vara intressant!!
Låt i såfall din konsumenthandlare i din kommun driva ärendet. -
Tråkigt att SP är så oseriösa. Gör en helt klart väldigt upprörd!
-
Varför är de skyldiga att ta tillbaka det?
Det är dom inte.
Dom behöver inte upplysa någon om att det är
ett omsytt segel. Med lite förändringar kan du
sälja ett gammalt segel som årets modell. Segelutveckling…
SP suger imellanåt! -
När jag pratade med SP före sommaren så sa dem att det kallades S.E. 2000 för att det var sytt i Japan men avsett för USA-marknaden…
-
Nämen vilken tur att en del har sådan djävulsk pejjl på
läget då!Du är säkert lika prostituerad som vi andra.
-
Självklart kan en affär under vissa omständigheter vara tvingade att häva ett köp dvs ta tillbaka varor, tex ett segel. En förutsättning som verkar brista i fallet med Simmer Le 2000 är att sgelet ska kunna fungera som just segel. Om seglet har för dåliga egenskaper är det inte, de facto, ett segel!!! Vidare kan man ställa vissa krav på att marknadsföringen stämmer tex att ett segel verkligen är relativt nytt om det säljs såsom just nytt. Men vad gäller en vara som ett segel är det naturligtvis enormt svårt att styrka att ett segel är kass.
Men det är inte det som är poängen med denna diskussionen som jag ser det. Jag tycker det är fördjävligt att SP säljer ett kass segel, om det nu är det, och hoppas i sådana fall att badwillförbannelsen föralltid ska omge SP -
Cyber Race hade ju som du kanske vet en mycket stor, men spetsig topp som stöddes av en metspöliknande masttopsförlängare. Under denna topp var seglet i princip likt ett ”vanligt” segel. Att kapa toppen och göra ett ”widehead” segel av just detta segel borde inte innebära någon direkt katastrof för buk och tvist. Att det möjligen inte är lika bra som andra nya segel beror nog snarare på att resten av cyberrace helt enkelt inte är en ny design än att toppkapningen i sig skulle förstöra buk och twist. Iallafall är det vad jag skulle gissa.
Ola H.
-
Det vore intressant att höra vad SP har att säga. Skriv gärna ett inlägg!
-
japp det var nån på SP som sa nått liknande om en ” american edition” till mig oxo …
-
Tja.
Om du köper en Ny Volvo och så när du öppnar motorhuven så visar det sig att det sitter en Ladamotor där blir du inte förebannad då. Visst det var extrapris du fick vinterdäck och stereo med.
Vad det handlar om är att upplysa kunden om detta när han köper och inte sälja detta under förevändning av att det är ett specialsegel under en begränsad upplaga, då har man gått över gränsen till allt.
Visst äldre rävar köper inte sånt men det finns en helt ny ung generation som vi måste hjälpa igång och inte stjälpa. -
Undrar om SE2000-seglet möjligen marknadsfördes som ett riktigt kap. Isåfall var det ju riktigt skoj.
Att kalla seglet ett toppkap vore ju faktiskt det enda riktigt korrekta
Ola H.
Logga in för att svara.