Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer master

• anonym-anvandare

Medlem
    17 februari, 2001 vid 20:24

Tyvärr så har det visat sej att RDM master faktiskt blir tyngre än
    långa och styva standardmaster, men igentligen är det inte så konstigt
    eftersom om man ökar diametern kan man minska godstjockleken för samma
    styrka och styvhet.
    Nolimitz skinny vågmast kom redan 1993 men den slog tyvärr inte fastän
    den var både lättare och starkare än konventionella vågmaster då.
    Vi får väl se om RDM kommer att slå igenom i framtiden men som vanlig
    är det marknadskrafterna som styr och det krävs att segeltillverkarna
    anpassar seglerna där efter.
    /gegga

• ola-h

Medlem
    18 februari, 2001 vid 12:25

Jag tror nog segeltillverkarna har väldigt mycket att säga till om när det gäller mastspecifikationer om de vill. Jag tror inte heller att det är deras önskedröm att behöva börja med nya master (RDM). Troligen kommer detta snarare från att RDM har visat sig mycket starkare i praktiken och att folk som kör i tuffa vågor inte gillar att köra sina superdyra lätta vågmaster stup i kvarten.

Jag är ingen mastexpert, men jag har en känsla av att de högprocentiga smala masterna är betydligt starkare än motsvarande normala master och trots detta lättare än lågprovcentiga klassiska vågmaster.

Ola H.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 februari, 2001 vid 11:50

Problemed laminat av glas/kolfiber o epoxi är att ju tunnare du gör dem, desto större chans är det att ett ”fel” i laminatet (typ en avsliten fiber eller smuts i väven) påverkar styrkan. Alla teoretiska hållfasthetsdata på kol o glasfiber är på den rena fibern dragen i den mest gynnsamma riktningen. När man laminerar ihop allting med epoxi är inte dessa data aktuella längre.
    Alltså är det inte alls säkert att en tjockare mastdiameter blir starkare än en tunnare. Det som är mest avgörande är produktionskvaliteten. Jämför kvaliteten på Fibersparmaster och Exxelerator-master.
    Fiberspar har helt klart sämre kvalitet än Exxelerator enligt min mening.
    /BAltazar

• voodoo

Medlem
    19 februari, 2001 vid 12:17

Instämmer helt med föregående talare!! Har hört att Fiberspar masterna är väldigt känsliga för värme och ofta smäller när dom ligger på stranden?? För att förebygga sådana problem har Viper masterna from 2001 ett lager med Titanium på sina master för att skydda från solen. Sedan till den delen om RDM så tror jag inte att det kommer att slå då det kommer att innebära att man blir tvungen att göra om standarden för både bommar och mastfötter alt köra med adapter till bommen och masten på insidan av förl…men vem vet!!

vooodo wink.gif

• blueride

Medlem
    20 februari, 2001 vid 10:01

Göra om standarden är nog inget problem så länge det är förknippat med positiv utveckling.
    Se bara hur US-boxen ersattes av mer robusta konstruktioner, inte gråter väl nån över det idag. Naturligtvis kommer även mastfötter/bommar smalna snart, allt för att få oss lyckliga loosers att investera lite till.

• voodoo

Medlem
    20 februari, 2001 vid 10:52

us boxen ersatts??? Den finns ju kvar på nästan alla wavebrädor!!

vooodo wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2001 vid 10:58

Oh..!! Vad ni gnäller….!!!!

Ni e´ju en bunt me´kärringar allihop…!

• udoo

Medlem
    20 februari, 2001 vid 11:07

Jobbigt att de tillverkas av samma tillverkare numera då..Exel i Finland!

• ola-h

Medlem
    20 februari, 2001 vid 11:12

Jag är inte säker på att alla Northmaster tillverkas av Exel, men jag kan ha fel här. Deesutom har ju Exel inte bara köpt märket Fiberspar utan också maskinerna, så man kan ju tänka sig att Fiberspars master åtminstånde en tid till kommer att vara tillverkade på Fibersparvis och kanske inte ens i Finland. Däremot vet jag att vissa NP-master från och med i år görs i Exels (original)maskiner i Finland.

Ola H.

• voodoo

Medlem
    20 februari, 2001 vid 11:20

North Viper masterna tillverkas i Italien!!

vooodo wink.gif

• grinchen

Medlem
    20 februari, 2001 vid 11:37

Jag tror Xellerator är bättre, det sa Buzze till många tävlingsseglare förra året.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2001 vid 11:48

Öhhh…
    JAg nämnde inte ens ordet Viper då dessa master är KATASTROFALT KASSA!!!
    SNACKA OM DÅLIG KVALITET!!!

• voodoo

Medlem
    20 februari, 2001 vid 12:02

vilket S…snack!! Jag har en viper wave som har hållt för ALLT och är SÅ imponerad av denna mast

vooodo wink.gif

• udoo

Medlem
    20 februari, 2001 vid 12:50

Får väl se om Fiberspar blir bättre än vad de är idag, det är ju ändå alldeles nyss de blev uppköpta (ok ett år typ)…Xcelleratormasterna som jag har haft har hållt jäkligt bra måste jag säga (80%)..Fast jag vet inte om fibersparmasterna har hållt lika bra ändå…Fast i prestandaskillnaden så vet jag inte riktigt..

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2001 vid 15:11

Hållt för ”vågorna” i Västerås då eller? *ASG*

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA