Tja frippe! De masterna du nämner är säker kompatibla med de segel som du avser att använda dem med men det kan ändå skilja en del även om masterna har samma böjkurva, eller IMCS:en kan skilja sig något beroende på hur tillverkana har mätt. Men jämförelsen med att Simmer master=Powerex=Naish stämmer inte helt. Z-wave och Sc-6 tror jag är samma mast. Åtminstone är böjkurvan och utformningen av masterna samma, troligtvis samma design men ändå ingen garanti för att de är identiska. Powerex kan ju välja att ha annan sammansättning på sina egna master och specen från simmer kan ju vara annorlunda från Simmers sida etc även om de båda görs av Powerex. Z-tapern däremot är lite speciell (RDM mast med SDM Mastbas) den är inte som någon av de master som är marknadsförda av simmer. den har nog en del gemensamma egenskaper med Simmers RDM-mast men det e inte samma mast. Däremot så passar säkert både simmers och powerex master till Naish segel men det blir ju lite olika känsla i seglet beroende på vilken mast du använder. Allting går ju…Har du bara samma längd och samma/liknande böjkurva så brukar det ordna sig.
Ett exempel: Jag har ett LOFT LIP 6.0-03 Luffen är 458 men seglet är kompatibelt både med 430 mast (+26-28cm) IMCS-21 och 460 mast IMSC-25 (-4cm–+1cm). Jag använder Simmer SC-6 i 430 masten och det ger en mjuk och skön känsla i seglet. Men jag vill ha lite mer drag och styvare känsla tar jag 460 masten Simmer Sc-8. Tycker båda funkar fint. Att notera är att seglet enligt tillverkaren lämpar sig bäst med Rdm-mast men är kompatibelt med SDM-mast som andra val. Så allting brukar ju funka mer eller mindre så det e bara att prova och se. Det vanligaste svaret som segeltillverkare har ang mastkopabilitet är ju att har masten samma böjkurva bör det funka någorlunda som de har avsett även om masten har ett annat märke/tillverkare
lycka till