Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Simmer TP Formula 7.6…
-
Helt normalt mao.
Ang. mastförlängare så jämförde jag min North förlängare och mina pryde-längare. Skiljde nästan 15 mm mellan dom. Så man skall inte gå slaviskt efter märkningen på prylarna, och speciellt om du inte använder längare från samma tillverkare som seglet. Norths visuella trimningssystem (VTS) är grymt här. Gör att jag får rätt nedhal jämt. Smart idé!
-
En intressant sak med seglel som har trögroterande cambers är att det verkar finnas nåt knep som gör att de roterar helt av sig själva utan hjälp av pumptag, knän, sparkar eller den där märkliga varianten att pumpa medan man backvindar. Jag har lyckats med det några gånger men vet egentligen inte riktigt vad knepet är, alt jag vet är att det varit gippar som även i andra avseenden varit bra: Jag har behållit farten genom hela gippen, seglet har flippat runt nästan av sig själv och landat i mina händer ungefär så snällt det kan på nya bogen, jag har skotat in i en enda jämn rörelse och allt det där. Av nån anledning roterar ofta även de bökigaste av cambers utan problem när man får till en sån gipp.
Om nån har en förklaring (helst bättre än “bra karma”) till fenomenet så vill jag gärna veta. Jag läste om det för länge sen i nåt test av nåt racesegel med styva cambers, det stod typ “A few pumps (or even better faster gybes) solves the rotation problem”.
-
Enkelt. Seglet fylls med vind i rätt skede av gippen, du skotar hem och – voilá! – seglet roterar. Hade flera sådana gippar, med fart, senast. Funkar när man har tryck i seglet genom hela gippen. Känns fint.
Surfa På!
-
Tack för feedbacken Masse och Jester…rotationen lär som ni påpekar bli bättre med tiden och framförallt med lite tryck i seglet…
Vad säger du/ni om de små ojämnheter och horisontella veck som bildas på mastfickan, är det bara jag som stör mig lite att det inte blir helt smooth?
-
är det bara jag som stör mig lite att det inte blir helt smooth?
Nej, men dels spelar dom ingen större roll och dels så har dom flesta segel detta “problem”.
-
De där vecken på mastfickan försvinner i stort sett helt med lite vind på vattnet. Väl på vattnet såg jag egentligen bara att några småveck fanns kvar längst ner vid nedhalet.
Som Pelle sa när han såg mig komma in med seglet – “fasen, varför kan man inte få vågsegel att bli lika läcker släta som det där!”.
-
dr Masse wrote:De där vecken på mastfickan försvinner i stort sett helt med lite vind på vattnet. Väl på vattnet såg jag egentligen bara att några småveck fanns kvar längst ner vid nedhalet.
Som Pelle sa när han såg mig komma in med seglet – “fasen, varför kan man inte få vågsegel att bli lika läcker släta som det där!”.
Jag ser att du är ordentligt biten reda Doktorn…….kanske en session på Erstan idag på efm/kväll? Jag hänger gärna upp GPS:en på din arm för ett test, du kommer bli såld på en gång, eller rättare sagt Garmin kommer att få sälja en produkt till:wink:
Logga in för att svara.