Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer vs Arrows vs Np

• Simmer vs Arrows vs Np

Publicerad av frippe-s på 27 september, 2004 vid 23:36

Jag funderar på vilka segel jag ska plocka i höst. Jag tänker satsa på en hel linje från 4.0 till 6.0 ungefär och kan helt enkelt inte bestämma vilket märke jag ska satsa på. Det rör sig först å främst om Arrows impact gold/8ball -05 vs Np zone/expression -04/-05 vs Simmer vision/crossover -05. Jag har tidigare kört Neilpryde search och zone och gillade båda men framförallt zone skarpt, Simmer var det ett bra tag sedan jag körde och Arrows har jag aldrig ägt. Np är lätta, smidiga och välsydda, Simmer har iaf tidigare haft lite seg rotation samt kanske inte samma höga kvalitet som Np, Arrows har jag ingen riktig uppfattning om. Anledningen till varför jag har snöat in mig på ovanstående märken/modeller är egentligen en kombination av utseende och pris. Jag vet som sagt att jag gillar Np zone men det är ju alltid kul att testa något nytt!
    Ni måste nu övertyga mig om vilka segel jag bör satsa på! Jag tänker köra både plattvatten (freestyle) och vågor, väger knappt 80 kg och värdesätter hanterbarhet och mjuk känsla i ett segel framför fett med drag…
    /Fredrik

canoya svarade 20 år, 3 månader sedan 18 Medlemmar · 54 Svar
  • 54 Svar
  • davo

Medlem
    28 september, 2004 vid 00:25

NP eller Simmer helt klart.
    Funderar själv på en ny linje nästa år och funderar då på Simmer Crossover. Snyggt, välgjort segel som ser ut att fungera sjukt bra. Du kan se det in-action på min film där Marcus Bohman kör med Crossover, se länk på 3:e sidan.
    Men det klart, NP’s segel är ju grymt välgjorda o bra med!
    Kör hårt.
    /David

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2004 vid 06:55

Arrows ser ju helt fel ut, helt enkelt förjävliga.
    Simmer är ett säkert val, bra pris, prestanda och hyffsat 2:a handsvärde. Köp inte de svarta cross-over, de har blivit så vanliga

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2004 vid 07:06

Du söker segel alltså segel som är mjuka, snygga och välsydda? Mjukare segel än Hotsails lär du inte hitta, minst lika välsydda som NP och useendet är ju en smak sak. Du borde iaf kolla in Hotsails. Webbplats

• adde

Medlem
    28 september, 2004 vid 07:43

Svar till:

Jag funderar på vilka segel jag ska plocka i höst. Jag tänker satsa på en hel linje från 4.0 till 6.0 ungefär och kan helt enkelt inte bestämma vilket märke jag ska satsa på. Det rör sig först å främst om Arrows impact gold/8ball -05 vs Np zone/expression -04/-05 vs Simmer vision/crossover -05. Jag har tidigare kört Neilpryde search och zone och gillade båda men framförallt zone skarpt, Simmer var det ett bra tag sedan jag körde och Arrows har jag aldrig ägt. Np är lätta, smidiga och välsydda, Simmer har iaf tidigare haft lite seg rotation samt kanske inte samma höga kvalitet som Np, Arrows har jag ingen riktigt uppfattning om. Anledningen till varför jag har snöat in mig på ovanstående märken/modeller är egentligen en kombination av utseende och pris. Jag vet som sagt att jag gillar Np zone men det är ju alltid kul att testa något nytt!
    Ni måste nu övertyga mig om vilka segel jag bör satsa på! Jag tänker köra både plattvatten (freestyle) och vågor, väger knappt 80 kg och värdesätter hanterbarhet och mjuk känsla i ett segel framför fett med drag…
    /Fredrik

[/ QUOTE ]

Jag vill inte göra ditt beslut svårare än vad det redan är, men om du vill ha en bra kombination av utseende, pris OCH PRESTANDA så skall du kika på Naish Force grin.gif.

Du verkar ju ha funderat endel på ditt inköp redan, du kanske rentav har studerat marknadens alla segel och kommit fram till att dessa passar (borde passa) just dig. Annars tycker jag att du skall göra just det, det var länge sedan det fanns så många märken på den svenska marknaden.

Själv har jag Naishs 2005:or som jag är såklart är grymt nöjd med. Force:et har bra bottendrag men är samtidigt platt nog att släppa kraften vid utskotning så hanterbarheten är underbar. Duken är vikt över sömmarna vid underliket – inga uppslitna sömmar. Och fullt med X-ply. Jämför gärna testresultaten i senaste Windsurf UK, där bla Zone, combat, Xflex mfl testades wink.gif

Eftersom du siktar på nya prylar är det svårt att sia om kvaliten, men på äldre årsmodeller har helt klart Simmer haft sämre kvalité än tex. NP, Naish mfl. Hur Simmers kvalite är idag återstår att se.

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2004 vid 08:02

gaastra är valet! ta bara mastfickan tex, tre ggr starkare än simmer eller neil pryde. köp manic, xply rakt igenom, det nya gråsvarta simmret är ju ett freeride segel! ingen xply någonstans, gaastra har dessutom sömskydd i nedre delen av seglet som gör att det inte slits mot brädans halkskydd, det har de andra inte heller! mjukare segel än manic får man leta efter. inget av ovanstående andra märken når fram till gaastras kvalitet.
    /gaastrapöjken

• voodoo

Medlem
    28 september, 2004 vid 08:22

Efterssom INGEN redan skivit de magiska orden NORTH SAILS så gör väl jag det!
    Många goa ändringar till 2005 som gör att seglen blir riktigt mjuka och goa samt marknadens bästa kvalite wink.gif

• frippe-s

Medlem
    28 september, 2004 vid 08:32

Glömde skriva att jag kör på challenger rdm-master som jag tänker behålla.
    Är det ingen som har något gott att säga om Arrows?! Naish verkar schyssta, Gaastra har jag kikat lite på, NS håller sanslös kvalitet men priset är därefter sedan tycker jag iaf att tidigare modeller/årgångar av NS har känts lite stumma. Välbyggda och snygga men osköna och aningen tunga. Jag har iofs inte testat 05:orna och den stumma känslan kan ju ha berott på att jag använt fel mast.
    Jäjä, det här bli inte direkt lättare å lättare, slutar väl med att man slår till på de som känns rätt helt enkelt…
    /Fredrik

• adde

Medlem
    28 september, 2004 vid 08:44

I år har väl Superstar blivit lite plattare, men annars är det väl drag som gäller i alla lägen på NS.

Om du väntar lite så kommer snart S.. att skriva om Arrows segel. De har ju haft en ‘ingen RDM i våra segel’ policy men ryktet säger att de kommer med en egen RDM (hmm undrar var den tillverkas…). Anledningen uppgavs bla vara att Goya (som seglade Impact) inte gillade det, men nu rekommenderas ju PX RDM till GoyaSails…

Jag har en Challenger RDM som reserv, har testat i några segel (dock inte i Naish ännu) och tycker den känns lik mina FS RDM. NP+RDM är ett känsligt ämne som du kan läsa mycket om på [url=”http://www.neilprydemaui.com.”]www.neilprydemaui.com.[/url] Det är inte helt självklart att det fungerar och räkna inte med samma känsla som med x7/x9 master. Men du kanske har kört Zone med RDM redan?? Generellt så ger ju RDM lite mjukare kännsla i riggen och det är ju vad du söker…

/adde

• styret

Medlem
    28 september, 2004 vid 09:57

Svar till:

gaastra är valet! ta bara mastfickan tex, tre ggr starkare än simmer eller neil pryde. köp manic, xply rakt igenom, det nya gråsvarta simmret är ju ett freeride segel! ingen xply någonstans, gaastra har dessutom sömskydd i nedre delen av seglet som gör att det inte slits mot brädans halkskydd, det har de andra inte heller! mjukare segel än manic får man leta efter. inget av ovanstående andra märken når fram till gaastras kvalitet.
    /gaastrapöjken

[/ QUOTE ]

vad fan snackar du om? kolla tillexempel på simmersails.com innan du säjer nått. det gråsvarta är ett freeridesegel säjer du… för det första så kan jag inte hitta något freeridesegel i deras 05linje utan verkar helt ha inriktat sej på våg och freestylesegel i år. för det andra kommer alla deras segel i en gråsvart version vilket gör uttrycket “det svarta” lite luddigt. och deras x-flex är väl rakt igenom xply förutom rutan som är vinyl.

själv kör jag north duke och är nöjd som fan med dom, duktigt förstärkta typ i sömmar och lattändar med mera.

jag tror det är lite hugget som stucket vad du väljer. jag ahde valt simmer, hade nog bytt till crossover redan i år om jag hade haft råd, men så trivs jag bra med mina duke med.

• ola-h

Medlem
    28 september, 2004 vid 10:50

Hot har för övrigt samma material i mastfickan som Gaastra till 2005. En mycket bra uppgradering.

• dr-masse

Medlem
    28 september, 2004 vid 11:00

Ah, du har ju fått så skönt klassiska konfsvar på din fråga!

Nästan alla som svarat är ju grymt förtjusta i “sina” segel, så även jag.

Alltså, de flesta segel jag använt de senaste fyra-fem åren har alla varit bra. Olika upplevelser, olika styrkor, men bra. Ibland bara känns ett segel helt rätt, ibland inte. Det beror på en massa faktorer som ligger låååångt utanför om det råkar står “Arrows”, “Simmer” eller “Dog [censored]” på loggan i seglet. Märken jag ägt, testat, hyrt eller lånat är sådana som Gaastra, North, Neil Pryde, Arrows, Simmer, Ezzy, Hot, ART, Aerotech och de har alla varit bra, men på olika sätt. De gånger de inte varit bra så har det nästan ofelbart berott på dålig kombination av bräda och segel, segel och mast eller skit bakom spakarna (mest det sistnämnda, öh).

så – hur skall du då bestämma dig? Här kommer min tokigt ovetenskapliga men ändå fullständigt lysande lista över hur man bestämmer sitt val av segel:

– Gillar jag det? (detta är, tro det eller ej, den överlägset viktigaste faktorn. Har du kärat ner dig i en skön linje Gaastra Poison och sedan köper något billigare/dumsnålare/enklare alternativ så kommer du att få fet efterköpsångest. Illa.)
    – Verkar de som säljer det vara vettiga figurer? (det är inge kul att handla grejor för massvis av lusidorer om de som kränger eländet inte är snälla och trevliga mot dig mest hela tiden, även om det strular)
    – Kan jag provsegla före köp? (detta är ju dessvärre sällan möjligt, men en otrolig höjdare om det kan genomföras)
    – Har jag råd med rätt tillbehör? (även det BÄSTA seglet blir sunk med fel mast och gummibom, hellre ett snäppet billigare segel med bra mast och bom, än värsting segel med halvdana tillbehör)
    – Andrahandsvärde (kan vara värt en tanke, etablerade märken ÄR lättare att sälja senare)
    – Får jag till en linje som passar mina behov? (om tre segel kräver tre master är det surt, om de inte kommer i “rätt” storlekar är det oxå surt)
    – Kvalitet (håller prylarna, hur viktigt är det för dig att de verkligen håller?)
    – Kan jag ur test/kommentarer/folk jag känner utläsa hur seglet verkar vara och om det passar mig och mina behov? (här är ju timtals av skönt nätsurfande vintertid på sin plats, något som undertecknad lägger ner perversa mängder energi på men det är ju roligt!)

Och sist, men inte minst, – SNYGGA FÄRGER!

Do not underestimate the power of fåfänga!

Själv är jag så nöjd med färgerna i mina nya segel eftersom det kommer bli sådär löjligt fint med min nya lilla bräda till nästa säsong… (men berätta för i h-e inte för någon att jag bryr mig om sådana enormt irrelevanta grejor, får jag frågan är svaret alltid “öh, va, bara grejorna håller fan så är ja nöjd”).

Lycka till å Surfa På!

• dannew

Medlem
    28 september, 2004 vid 13:39

Som Dr. Masse skriver, många blandande vanliga konfen svar!

Bra tips i största allmänhet från Masse. Tips är att läsa så många tester du kommer över, prata med folk och helst TESTA!

De segel du nämner har alla bra kvalitet, Simmer har väl varit tvivelaktiga tidigare år men lyft sig. Arrows och NP är fina i kvaliteten. Arrows har så vitt jag vet alla de egenskaper du söker, lätta i handen osv. Simmer likaså, lätta att hantera även i hård vind. Hade varit mer försiktig med NP zone, har hört att de har mycket drag (skiljer tydligen från år till år). Rigga ett och se hur det ser ut, om det verkar bukigt. Bra att kolla hur seglen funkar med masterna också, kan bli dyrköpt annars.

Testa du något nytt! Funderar själv på att testa något nytt istället för mina EZZY bara för att det är kul. Kanske blir det bra, kanske dåligt, men man lär sig i alla fall något nytt så valet blir bättre nästa gång.

Lycka Till! cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2004 vid 14:16

På [/url]www.hotsailsmaui.se[/url] skryter dom iaf med att man ska kunna testa seglen lite varstans i landet. Funkar det i verkligheten och är dom ensamma om det?

• s

Medlem
    28 september, 2004 vid 15:54

Svar till:

Ah, du har ju fått så skönt klassiska konfsvar på din fråga!

Nästan alla som svarat är ju grymt förtjusta i “sina” segel, så även jag.

[/ QUOTE ]

Du har så rätt doktorn! Detta är ett väldigt vanligt fenomen och ibland kan man undra vad det beror på? För alla sveriges vindsurfare är väl inte så toksponsrade att de måste tala för sitt märke i sådan utsträckning som det görs?
    Min analys är att den största orsaken till att alla propagerar för “sitt” märke och tycker allt annat är skit beror på att de seglat in sig på sina prylar och om de någon gång testar någon annans prylar så är det fel bom, fel längd på hängselelinor och inte alls det trim som de är vana vid. Dessutom kan det vara så att man passar på att testa andras prylar då förhållandena för att köra sina egna inte är ideala. Dvs. man går ut och seglar över-/underriggad eller liknande.
    Sedan kan det nog vara så att har man lagt ner 12000kr på en bräda kan man ju inte säga till polarna: “Den är skitkass!” Då håller man nog god min… wink.gif

Jag och MC har planer att inom kort lägga upp en sida på http://www.surfdagboken.se där vi ger utlåtande om de prylar vi testat. Vi kommer också skriva i vilka förhållanden de testats, med vilket trim, hur länge etc. Detta för att läsaren skall kunna avgöra om de prylar vi kört passar eller inte passar ens egen segling.

Nu till den egentliga frågan, NP, Simmer, Arrows (och alla andra märken som nämns ovan).

Prestanda är väl ändå viktigast, och svårast, så den slutar jag med… Vi börjar med det enkla:

Priset skiljer inte många hundringar och köper du en hel linje kan du säkerligen förhandla till dig lite rabatt eller att du får något tillbehör på köpet. Rabatter är ofta enklare att förhanla till sig hos “garageförsäljare” än etablerade butiker – men å andra sidan brukar service och utbud med tanke på reklamationer, tillbehör etc. vara bättre i butik. Chansen att få klämma på prylarna och diskutera med försäljaren är skyhögt mycket högre i en butik. Att testa segel finns det ofta chans till också – om de i butiken seglar det som du är intresserad av…

Utseendet – tja, det är upp till din egen smak. Skit i vad alla andra tycker! Själv seglar jag sånna där discofärger i år, guld och silver. Men det är pga sponsring, hade jag fått välja hade jag valt enfärgade segel.

Alla segel har näst intill jämförbar kvalitet för tillfället. Det är klart att du kan träffa på bottennapp eller höjdare hos alla märken. Genom åren har jag testat ganska mycket och klämt på ännu mer, efter tre-fyra år brukar det utkristallisera sig vad som håller eller inte. Jag har aldrig haft problem med mina grejer, men jag byter varje eller vart annat år – så jag är ingen bra referens…
    Ripstop gör att seglen ser mindre slitna ut men äver segel med fullt av ripstopp har jag sett falla sönder i molekyler då de fått utsättas för UV-ljus ett tag. Monofilm ser solkigare ut men är lika hållbart sålänge du inte får en reva, får du det finns inget stopp – vilket du hör i namnet att ripstop har.

Så till det svåra, prestanda.
    Alla segel är bra segel i dagsläget. Kolla vilket test som helst och då ser du att alla segel får mellan 8 och 10 “pluppar” i vilken som helst av de olika egenskaper de betygsätter. Men segel är också olika i karaktär, drag? rida? speeda? snurra segel? Alla segel funkar för allt detta men de är mer eller mindre bra.
    “Vad gillar jag och åt vilket håll vill jag utvecklas?” är viktigaste frågan tycker jag. Du säger att du “värdesätter hanterbarhet och mjuk känsla i ett segel framför fett med drag”. Där har vi skjutit in oss på några segel, vi utesluter då “power-vågseglen” och alla segel som är svåra att “stänga av”. Då tycker jag att vi bara har tre modeller av två märken av de du nämner ovan (då har jag skippat att ta med de märken som alla andra föreslår – för de har du ju redan valt bort av någon motiverbar anledning). Simmer X-flex alt. Vision eller Arrows Impact blir det du ska välja mellan. NP har jag sorterat bort eftersom de gör segel med buk i som enligt de flesta som seglat dem har ett “jävla drag i sig” (vilket jag också upplevt hos de modeller jag testat). Det vill du ju inte ha.

Men nu blir det svårare… Vilket är bäst av dessa tre?
    Då du seglat in dig på dessa tror jag ärligt talat att det inte skiljer sig så mycket… Det är klart att de är lite olika i känsla men du kommer sannolikt tycka att de är svinsköna – vilket du än väljer.

Jag har inte seglat Simmerseglen (än), men uttalar mig ändå… X-flex och Vivion har samma skärning men olika material, X-flex uppbyggt helt i ripstop med PVC ruta. Vision har mer normal uppbyggnad med monofilm med förstärkningar av ripstop och dacron. X-flex lär kännas mjukare i handen pga all ripstop och den mjuka rutan, men jag har tyvärr ingen aning om de har ett annorlunda drag eller annorlunda balans än Vision. Jag hoppas på att få testsegla dessa segel den närmaste månaden, jag återkommer.

Arrows Impact har jag dock seglat mycket senaste åren och senaste månaden har jag seglat Impact Gold 2005:orna. 05:orna är liknande 04:orna i karaktär även om de ser helt olika ut – mjuka, ingen rotation, drag då du vill ha det!
    De riggas med väldigt lite nedhal (speciellt om du jämför med gamla Simmer eller NP) och ganska mycket uthal. De ser därmed ganska spända ut då de ligger på land. Men om man kollar på seglet då man pumpar med det eller då man seglar så ser man hur toppen arbetar och flexar hela tiden, så även om de inte har massa fladder så släpper de vinden fint i byarna.
    De ser alltså platta och spända ut då de inte har vind i sig, buken kommer först då du fyller seglet med vind och då får du en stabil buk med centrum något över bomhöjd. Att de både kan se platta ut och kan ha buk är underligt va? Hemligheten ligger i spänningen mellan masttopp, mastfot och uthal samt maststrumpan. I maststrumpan finns mycket tyg “över” som buken “bildas av” då du fyller seglet med vind. Gaastra har haft liknande design på sina vågsegel ett tag och Hot SO har liknande design i år, det finns säkert fler exempel. Det fina med detta är att seglet är platt och utan drag då du släpper ut det, dvs. du kan rida vågen med nolldrag i handen, men de ger ett fint drag då du vill ha det, det är bara att skota in! Motståndet i rotationen blir också mycket låg, det smäller aldrig över några lattor för de nuddar ju inte ens masten då du riggat seglet rätt. Manövermässigt är denna design super!
    En nackdel med denna platta/softa design är att du verkligen måste vara obeservant på att ha rätt mast, olika märken av mast böjer sig mer eller mindre på olika ställen. Därför bör du kolla med tillverkaren vilken kompatibilitet som seglet har med den mast du har, eller helt enkelt köpa den mast de rekommenderar. Nu säger tex. Arrows att “Any mast that will get you on the water is compatible” – en behjärtansvärdt laydback inställning, men sedan är det kanske inte optimalt att köra en powerex i ett Arrowssegel. En annan flex gör att seglet spänner ut på ett annat sätt då de fylls med vind än seglen är byggda för vilket kan påverka hanteringen – hur mycket och om man känner det låter jag vara osagt…
    Sedan får jag också erkänna att det inte är lika lätt att se hur trimmet blir då man är på land och riggar med denna segeldesign. Det ser ju platt ut och man märker inte hur det står i vinden förrän man är på vattnet, så det blir en del justerande i början innan man seglat in sig på grejerna – något som jag fått erfara nu. Detta är lite irriterande då man alltid är så inseglad på de prylar man hade innan, men det är ju bara några gånger i början som man blir drabbad av detta meckande.

Tja, hoppas du fått ut något av detta långa svar. Det var i alla fall inte ett anonymt svar typ: “Öööh, segla Arrows allt annat är skit!” som ibland förekommer i denna konf.

Vi ses på vattnet! Det är där det gäller!

/Staffan

• herodude

Medlem
    28 september, 2004 vid 16:18

myyycket bra svar av de senaste talarna, men eftersom simmer är tattuerat i min själ så måste jag säga att en massa snackar bara skit om dålig kvalitet… de hade bra kvalle innan å på mitt nya vision 05 blir det bara bättre de är iofs lite dyrare men som de flesta segeln på marknaden så har de till i år blivit mer försärkta….

och angående north sails nya innovatiova förändringar, ok många var jätte fiffiga ´typ mast shitten å så men fan höll på å garva ihjäl mig när det står att en nyhet nu är att de har ett nerhalsblock. varför i h-vete har du inte haft det innan?? jag har det fan på ett simmer segel från 97!!

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer vs Arrows vs Np

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.