Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer vs Arrows vs Np

• lars_k

Medlem
    28 september, 2004 vid 16:26

Precis. Alla segel är likvärdiga idag prestandamässigt.
    Alltså köper man Gunsails för halva priset och kör järnet.
    Men klart, vill man vara “duktig” och lägga pengar på en massa dyra mellanhänder, proffs som glassar runt och massiv marknadsföring så köper man dyrmärkena.
    OJ. Nu propagerade visst jag också för “mitt” märke. Sorry. tongue.gif

• ola_p

Medlem
    28 september, 2004 vid 16:28

Må så vara att Gunsails är billiga men de är ju tokfula!!! wink.gif wink.gif grin.gif

• lars_k

Medlem
    28 september, 2004 vid 16:30

Haha. Skiter jag i sålänge de levererar det jag vill ha och ser nya ut efter en lång säs =)

…tycker mina är skitsnygga iofs..haha.

• ola_p

Medlem
    28 september, 2004 vid 16:33

Ojoj, nu har du missat nått, hur seglen ser ut är avgörande för hur bra man seglar!!! grin.gif

• lars_k

Medlem
    28 september, 2004 vid 16:50

Ja, jag fattar inget men har skitkul ändå. Åhh vad mitt MC 4.0 var skönt i apel igår…
    (:

• ola_p

Medlem
    28 september, 2004 vid 17:16

Fast förmodligen inte i närheten av hur skönt mitt Hot SO 3.5 och dessutom med the skinny, inlaminerade flames.. mmm…
    Ehumm… det spårade nog ur lite nu…

• styret

Medlem
    28 september, 2004 vid 18:00

herodude. jag tycker inte alls om block i seglen. mycket skönare med en öljett och sen ett block med krok på i förlängaren. bara att trycka i förlängaren och kroka i, färdigträtt och allt. riggar på ett kick.

• herodude

Medlem
    28 september, 2004 vid 18:13

asso inte jobbigt med en krok som hänger i förlängaren annars då??? tar max 5 sek för mig att trä nerhalet…. å slipper ha en krok å grejja me…

• frippe-s

Medlem
    28 september, 2004 vid 18:16

Nu börjar vi snacka saftiga svar; man tackar. Kanon med konfen i prekära lägen såsom mitt. Att man snöar in sig på vissa märken beror antagligen på en kombination av en hel hög med faktorer såsom: erfarenheter, utseende, pris, föreställningar om prestanda, prestanda, känslor, att man antingen vill ha ett segel som många kör då man då vet med säkerhet att det är ett bra segel eller vill vara ensam om att köra ett visst märke eller en viss modell då man kanske känner sig lite annorlunda på ett positivt sätt då mm.
    Hur som; för mig blir nog den avgörande faktorn priset. Jag har nämligen nu fått möjlighet att köpa nästintill oanvända Np Zone 04:or i precis rätt storlekar till schyssta priser. Det blir alltså inget experimenterande med för mig helt nya segelmodeller. Jag skrev att jag värdesätter mjuk känsla och hanterbarhet och det är i motsats till vad S. skriver något jag i allra högsta grad upplevt att iaf tidigare årsmodeller av Zone levererat. Visst, buken finns där från början, men på Zone är den ganska liten och jag upplever den inte som på något vis hämmande av manöverbarheten eller att seglet genererar “fett med drag”. Ojdå, det verkar som jag redan börjat propagera för mitt segelval, ajdå!
    Precis som ni skriver hade jag säkerligen blivit nöjd med vilket segelval som helst, det görs inga dåliga segel längre bara mer eller mindre bra. Det är bara det att det ju både är kul och upplyftande att i bästa fall få sina egna tankegångar bekräftade av kompetent folk. Att få farhågor besannade kanske inte är lika roligt alla gånger men desto viktigare.
    Tack för alla svar iaf!

/Fredrik

• styret

Medlem
    28 september, 2004 vid 18:16

nä stör itne nämnvärt. vad skulle bli jobbigt?
    en mast och en förlängare till varje segel, rätt värden direkt. plug and play som man kallar det.

• herodude

Medlem
    28 september, 2004 vid 18:23

tänkte mest på förvaring när man inte har den i… å jag kan väll ha en mast å en förlängare även om jag itne har krok lr??? å man kan börja dra ner seglet i nerhalet tidigare utan krok, eller??? tongue.gif men iaf det jag ville komma till är att det inte är spec. reveloutionerande, och om det är så bra, varför har de bytt nu??:S

• ola_p

Medlem
    28 september, 2004 vid 18:27

Det är fegt med krokar, vare sig de är innbygda i seglet eller inte. en bra förlängare och lite smörja på tampen så drar man utan hjälp av krokar och nedhalspinnar nedhalet utan problem.

Annars så tycker jag man ska köpa det segel som man tycker är bäst/snyggast så blir man garanterat nöjd då det är så lite som skiljer. med väldigt få undantag, det kanske inte funkar med master etc.
    Jag kommer inte köpa north igen i första taget, hatar att inte kunna släppa draget, np har väl också vissa tendenser till buken innbyggd i lattorna istället för mastfickan.

Ang. simmer så HADE de ju lite problem med kvaliteten, men det är mkt möjligt att de har kommit i kapp, så verkar det iaf när man klämmer på dem. Lite tråkigt dock att ALLA kör med svart/gråa varianten…

• herodude

Medlem
    28 september, 2004 vid 18:34

har du kanske rätt i jaaa vilka härmapor varför köper de samma färg som jag smirk.gif

hehe na fan får bli ändring på det när jag köper mina andra…

• styret

Medlem
    28 september, 2004 vid 18:38

nä jag ahr förlängarna i en box och absolut inga som helsta problem med att dom hakar i något.
    och nä, du kan inte dra ner tidigare, varför skulle du kunna det och vad skulle man tjäna på det?
    men jag förstår varför du tyckte det var lite spexigt och skrattretande. (du förtstår ju inte bättre… wink.gif wink.gif )

ola nu är du bara dum. klart man ska ha så mycket grejer som möjligt. även om man inte behöver krokar och pinnar så ska man ju ha det för att det är kul, meine deutsche freunde.

kul att du ahr bestämt dej och hoppas du blir nöjd frippe (för att återgå till vad tråden handlade om)

• voodoo

Medlem
    28 september, 2004 vid 18:42

det som är NYTT med nedhalet på NS är att man kan välja o man vill har rullar eller pinne med det NYA systemet wink.gif
    gillar man inte rullarna tar man bara bort dom och anv pinnen så fungerar det typ likadant som öljett!

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer vs Arrows vs Np

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.