Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Simmer vs Arrows vs Np
-
hmm men nu när du har din krok i hela tiden så drar du aldrig om nerhalet eller??? det räcker jue att jag har så att tampen går igenom blocket lite för att jag ska kunna dra ner resten av seglet ner på masten…. smidigt…:p hehe ja aj det är väll bra med vilket som men men..
-
Fast det är fasligt bekvämt att inte behöva mecka så mkt när man behöver ändra på trimmet, bara knata upp på valfri stran och fixa, fast problemet med att det är en bit till launchen har ni kanske inte på haga…
-
Svar till:
Jag har tidigare kört Neilpryde search och zone och gillade båda men framförallt zone skarpt, Simmer var det ett bra tag sedan jag körde och Arrows har jag aldrig ägt. Np är lätta, smidiga och välsydda, Simmer har iaf tidigare haft lite seg rotation samt kanske inte samma höga kvalitet som Np, Arrows har jag ingen riktig uppfattning om
[/ QUOTE ]
Är du van vid Neil Pryde? Ledsen att behöva säga det, men jag tror du kommer bli besviken om du byter ner dig till ett annat märke. Jag har iallafall alltid blivit besviken varje gång jag testat något annat. Inga konstigheter med riggning, dom siffror som står på seglet stämmer. Slippa trimma och fixxa en halv säsong innan man får ordning på skiten…
Så har du råd? Ett stalltips, Stanna med Neil Pryde!
-
Nä krok behövs ju inte på små segel tycker jag.på mitt 9,0 var det bra men seglet hämnar ju lite högre upp från brädan också.
Men vad smörjer du tampen med? silicon spray kan det va nåt eller räcker det med typ stearin(budget… )I kvalitets diskusionen kan jag bara säga att mina NS, som i och för sig inte är de senaste känns extremt välgjorda och fina. Tycker att nypriset på NS är lite väl högt men det är de som känns mest ordentliga.
-
Silicon spray är det som gäller, helt grymt vilken skillnad det gör…
Jo, visst känns northseglen rätt tåliga, men jag hatar att inte kunna skota ut riktigt… har 5.3 4.7 4.1 DrX och 4.7an känns ok, men hade hellre haft gaastra eller så… -
Svar till:
Svar till:
Jag har tidigare kört Neilpryde search och zone och gillade båda men framförallt zone skarpt, Simmer var det ett bra tag sedan jag körde och Arrows har jag aldrig ägt. Np är lätta, smidiga och välsydda, Simmer har iaf tidigare haft lite seg rotation samt kanske inte samma höga kvalitet som Np, Arrows har jag ingen riktig uppfattning om
[/ QUOTE ]
Är du van vid Neil Pryde? Ledsen att behöva säga det, men jag tror du kommer bli besviken om du byter ner dig till ett annat märke. Jag har iallafall alltid blivit besviken varje gång jag testat något annat. Inga konstigheter med riggning, dom siffror som står på seglet stämmer. Slippa trimma och fixxa en halv säsong innan man får ordning på skiten…
Så har du råd? Ett stalltips, Stanna med Neil Pryde!
[/ QUOTE ]
Nu är ju mitt problem med trimningen inte så stort som ovanstånde inlägg vill påskina. Då jag tycker mig känna skillnad på en halv centimeter här och där så blir det relativt exakta triminställningar som krävs. Det mest svårtrimmade segel jag seglat var faktiskt ett Neil Pryde NR från 2000, skillnaden mellan ett massivt drag rakt fram (som var svinjobbigt att loopa då det bara ville dra rakt fram) och ett segel som var platt som en pannkaka och inte gav något drag alls var 0,5cm! Blä! Men det är ju ett rätt gammalt segel och ett NR, de är ju inte kända för att vara smidige. Kompisen som jag lånade det av är dock väldigt nöjd med dem, han är gammal raceseglare. Han sa efter första dagen med dessa segel: “Perfekt! Äntligen ett vågsegel som känns som ett racesegel!” Tur att det finns fler än en modell av segel
Mitt största problem denna höst är inte att seglet är mer svårtrimmat utan att jag köpt en chinookbom som inte har längdmarkeringar, vilket mina tidigare bommar haft. Därmed har jag fått känna mig till rätt uthal mer än bara gått på instruktionerna. Förr var det så enkelt då det stog 165 på seglet satte jag 165 på arrowsbommen och det var perfekt.
Nedhalet är ju alltid lite mer osäkert än uthalet, även om du sätter mastförlängaren exakt på det som sägs så vet du aldrig om du har satt variotoppen på rätt längd. Jag försöker ju sätta den så kort som möjligt men även om det är “min” så är det ett par centimeter i toppen. Egentligen tycker jag de skulle kunna strunta i variotopp helt – varför skall man ha det? Seglen fungerar ju ändå inte särskillt bra med en för lång och styv mast och då skulle man kunna tvinga folk att köpa ny mast istället – något de flesta skulle bli nöjda med tror jag. De får ju bättre seglingsegenskaper även om det blir ett större hål i plånboken…
/Staffan
-
Nämen nu måste jag minsann in å smiska lite vett här… 🙂
NR 2000 är ju ett fin-fint segel! Japp, räjsåka i vågorna skall inte underskattas. Det är ju för fasiken det enda jag kan, ah! Vaddå “bottensäng” och “luft av läppen”?!? Jag blir ju med jämna mellanrum rädd för stora vågor, då gäller det att kunna segla ifrån dom oxå… 😉
Å det där med variotopp håller jag INTE med om. Visst, det öppnar för en viss felmarginal å något som kan strula, men vid två mastbrott har det räddat fin-fina dagar för mig. Kört av både fyrmeters och fyrtrettimast och kunnat segla vidare med kortare resp. längre mast.
Tyckte iofs att såsom det funkade på, tro det eller ej, mina gamla goa NR 2000 faktiskt var hyggligt begåvat. Fast topp som vid behov (det skickades med i segelbagen) kunde ändras till vario. Nyttjades bland annat när kompisar ville låna segel och en gång vid mastbrott. Lite bökigt, men inte dumt.
Det är inte alla som har dubbla master tillgängligt ständigt å jämt…
Variotopp På!
-
Jag håller med Staffan. Även mina segel funkar bra om man bara hänger upp dem enligt rekomendationerna, men vill man ha full koll får man nog lära sig trimma de segel man har, intelite enbart på siffror. Att det sedan finns mer eller mindre svårtrimmade segel är en annan sak.
När det gäller variotopp håller jag också med Staffan. På mina HOT kan man vid beställning välja att strunta i variotopp och då setter enbart ett kevlarförstärkt band i toppen, ingen lite löjlig plugg eller dylikt. Bara att köra i masten och nedhala. Väljer man segel med variotopp kommer seglet med en löstagbar variodel som man kör med om man har för lång mast, men också med en liten plugg som man sätter dit om man hr rätt mast. Med den senare får man alltså 0-toppförlängning och denna osäkerhet i trimmet, smat risk för glidning mm elimineras. Nackdelen med pluggen är att man när man stuckit i masten får gå upp och kolla att pluggen hamnat rätt, men det är ju ingen stor grej, och dessutom gäller ju det alla variosystem också. Jag tror för övrigt bl a NPs variosysten har liknande möjlighet att bara köra en plugg.
-
Jag röstar fortfarande för fasta toppar som vid behov enkelt kan göras till vario.
Vad sägs? Kompromisser, det är fina grejor det.
Surfa På!
-
Spinner vidare på ämnet måttangivelser på seglet.
Jag har ett CrossOver 6,2 från 03 som enligt märkningen har 457 cm luff och ska köras med 430 mast. Då borde det ju funka att ställa in förlängaren på 27 cm kan man tycka men det finns inte en chans att dra ner det så långt. Jag satte förlängaren på 27,5 och drog så jag blev blå (jag är van att dra nedhal på formulasegel, så jag tror inte att jag tog i för lite), resultatet blev att det blev fullständigt uttwistat ända ner till bommen och då hade jag ändå inte lyckats dra seglet i botten. Det kändes som att man hade 4 kvm effektiv yta. Ca 20-22 cm förlängning tycker jag stämmer bra. Är det nån mer som sett samma sak? Jag har iofs inte kontrollmätt masten (FS Tidal Wave) men tycker att det stämmer på det andra seglet andra seglet som jag använder den masten till. Det borde inte vara så svårt för segeltillverkaren att kontrollmäta innan man släpper segel till kunder.
/Håkan
-
Svar till:
NR 2000 är ju ett fin-fint segel! Japp, räjsåka i vågorna skall inte underskattas. Det är ju för fasiken det enda jag kan, ah! Vaddå “bottensäng” och “luft av läppen”?!? Jag blir ju med jämna mellanrum rädd för stora vågor, då gäller det att kunna segla ifrån dom oxå… 😉
[/ QUOTE ]
Som sagt – tur att det finns fler än en segelmodell
/Staffan
-
Svar till:
Jag håller med Staffan. Även mina segel funkar bra om man bara hänger upp dem enligt rekomendationerna, men vill man ha full koll får man nog lära sig trimma de segel man har, intelite enbart på siffror. Att det sedan finns mer eller mindre svårtrimmade segel är en annan sak.
När det gäller variotopp håller jag också med Staffan. På mina HOT kan man vid beställning välja att strunta i variotopp och då setter enbart ett kevlarförstärkt band i toppen, ingen lite löjlig plugg eller dylikt. Bara att köra i masten och nedhala. Väljer man segel med variotopp kommer seglet med en löstagbar variodel som man kör med om man har för lång mast, men också med en liten plugg som man sätter dit om man hr rätt mast. Med den senare får man alltså 0-toppförlängning och denna osäkerhet i trimmet, smat risk för glidning mm elimineras. Nackdelen med pluggen är att man när man stuckit i masten får gå upp och kolla att pluggen hamnat rätt, men det är ju ingen stor grej, och dessutom gäller ju det alla variosystem också. Jag tror för övrigt bl a NPs variosysten har liknande möjlighet att bara köra en plugg.
[/ QUOTE ]
Jag har hört talas om denna valfrihet, det är ju lyxigt. Förmodar att du tagit utan vario eftersom du äger master ner till 340?
Jag gissar också att detta att få valfriheten är enklare med en mindre tillverkare än en större. Tyvärr. Jag skulle gärna ha fasta toppar, inte så mycket för trimmets skull – det kan jag få till ändå – men för att slippa massa remmar och skit som slits och kan glida etc./Staffan
-
Jo, jag har ingen vario på mina (vilket möjligen kommer göra 3.5:an något svårsåld, det skulle varit vario på just den storleken, men det blev lite fel).
Hots variosystem, som jag beskrev i förra inlägget, är bra eftersom man skipper remmarna när man inte behöver dem. Den enda nackdelen men detta är väl att det finns viss risk att man tappar bort den lösa toppen.
-
hmm håller med om att det är så på simmer men det är nog nått knasigt med hur de mäter för det är 5 cm eller vad det nu är 4 nånting där iaf kommer inte ihåg exakt men de tär exakt lika stor skillnad på mitt splitans nya vision som på mitt freezone från 01 mellan beteckningarna på seglet och den förlängningen som man ska ha..
Logga in för att svara.