Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Simmer vs Arrows vs Np
-
Min erfarenhet är också att Simmer har tveksam kvalitet och de felaktiga rigganvisningarna känns oseriöst och kan vara jobbigt. Men jag har iofs hört många som alltid röstar på simmer. Jag har seglat arrows impact -02 och -03 en hel del och de är extremt formstabila, blir aldrig överriggade men är samtidigt lätthanterliga. De känns lite som en vinge. NP zone -04 som jag kör nu är mycket mjukare/flexigare vilket gör dem mycket känsligare när det blir lite överriggat. Arrows är dock inte kända för att vara hållbara. Inte så välsydda, ofta en hel del monofilm och inga schyssta detaljer som NP har (block, insytt mastskydd m.m.). Det syns tydligt att NP är dyrare än Arrows.
-
Jag måste ge mig in på den här variotopp diskutionen, även om tråden spårade ut lite…..
Vi är nog alla överens om att variotopp är äckligt……..
Man ska/bör nog se denna topp som en nödlösning, problemet är att toppen inbjuder den fattige alternativt oförstående surfaren från det optimala mast valet……..MEN!!! som Masse säger kan just den toppen rädda en fet dag med surf, eller som i mitt fall halva september,(en lång solskens historia), jag menar OM masten smäller av är det inte direkt många som springer och hämtar en lika dan mast i bilen (Öhh, kanske inte händer sponsrade surfers som Ola & Staffan )
Men fan, hellre surfa med fel mast än att inte surfa alls eller?, tror väl inte det finns en surfare som skulle satt sig på arslet en episk surfdag bara för att man inte hade optimal mast med sig……Att det är ett extra irriterande moment att kolla toppen är det nog många som skriver under på, har själv klarat mig från detta då jag har en kopp på bandet som är ner tryckt i toppen, det gör att jag slipper kolla
Nä gott folk Variotopp är nog ett nödvändigt ont.
//Glenn – som nu mer har en ny “sprödbakad” RDM C100 Mast
-
Ibland är det skillnad från förlängare till förlängare. 5 cm förlängning på den ena kan motsvara 8 på en annan, även om båda står på “5”. Men även min erfarenhet är att man på Simmer ofta förlänger mer än måtten i seglet.
Fast – mina nya Crossover stämmer väldigt väl, både mast och bom… Trendbrott? Eller flax?
Vad gäller kvalitet på Simmer så tycker nog jag att de snäppt upp sig ganska rejält de senaste två-tre åren. 05 ser bra ut, tycker jag. Skulle väl kanske vilja ha ett ännu robustare material i mastfickan (typ Gaastras), annars gillar jag förstärkningar och materialval.
hejåhå, nu skrev jag i alla fall att “guuuuu vad bra mina segel är!!” vilket ju skulle undvikas.
Omöjligt är det.
Surfa På!
-
Svar till:
De ser alltså platta och spända ut då de inte har vind i sig, buken kommer först då du fyller seglet med vind och då får du en stabil buk med centrum något över bomhöjd. Att de både kan se platta ut och kan ha buk är underligt va? Hemligheten ligger i spänningen mellan masttopp, mastfot och uthal samt maststrumpan. I maststrumpan finns mycket tyg “över” som buken “bildas av” då du fyller seglet med vind. Gaastra har haft liknande design på sina vågsegel ett tag och Hot SO har liknande design i år, det finns säkert fler exempel. Det fina med detta är att seglet är platt och utan drag då du släpper ut det, dvs. du kan rida vågen med nolldrag i handen, men de ger ett fint drag då du vill ha det, det är bara att skota in! Motståndet i rotationen blir också mycket låg, det smäller aldrig över några lattor för de nuddar ju inte ens masten då du riggat seglet rätt. Manövermässigt är denna design super!
[/ QUOTE ]
Mycket intressant läsning, skrivet av någon som verkar ha 100 kläm på sina grejer
//Glenn
-
Svar till:
Min erfarenhet är också att Simmer har tveksam kvalitet och de felaktiga rigganvisningarna känns oseriöst och kan vara jobbigt. Men jag har iofs hört många som alltid röstar på simmer. Jag har seglat arrows impact -02 och -03 en hel del och de är extremt formstabila, blir aldrig överriggade men är samtidigt lätthanterliga. De känns lite som en vinge. NP zone -04 som jag kör nu är mycket mjukare/flexigare vilket gör dem mycket känsligare när det blir lite överriggat. Arrows är dock inte kända för att vara hållbara. Inte så välsydda, ofta en hel del monofilm och inga schyssta detaljer som NP har (block, insytt mastskydd m.m.). Det syns tydligt att NP är dyrare än Arrows.
[/ QUOTE ]
jag sa INTE att simmer hade tveksam kvalitet…. man vill jue inte sitte här å ljuga…
och vad är det för magiska segel du har som itne blir överriggade?`??
-
Vill ni inte begränsa segel valet till segel med onödiga block insydda i nedhalet så skaffa Streamlined förlängare. De behövs varken silconspray eller stearin för att få riktigt fladder i toppen med deras nedhals system.
-
canoya/Håkan,
Liten kommentar till mastlängden på ditt Crossover 6.2 från 2003. Din fiberspar tidal wave är en standarddiametermast vilken ger en effektiv mastlängd som är ca två eller tre cm längre än en rmd-mast. Nuför tiden anger nog segeltillverkarna sina mastlängder för rdm-mast, om seglet på något sätt är ämnat att användas med rdm. I annat fall kan ju mastlängden som seglet behöver bli mer än vad man räknat med och haft möjlighet till och det skulle ju inte bli bra.
-
Simmer Crossover rekas i första hand med SC6, som är en SDM mast (även om den är RDM-tunn i övre delen).
Har samma erfarenhet av Crossover 03, förresten. Riggade med mer nedhal än specat, på en Fibarspar Reflex Wave mast. +2-3 cm, om jag inte missminner mig (5.7).
De enda segel som Simmer rekar för RDM är Vision och Xflex, åtminstone 04 och 05, mig veterligen. 2003 var väl det första året Simmer kom med egen RDM mast?
Surfa På!
-
Det är ju inget stort problem att behöva ha kortare förlängare än vad som specas på seglet, men det ger ju ett intryck av att de har lite dålig koll på vad de skickar ut. Annars så är jag nöjd med seglet, tål mycket vind, är lätt att hantera och känns välgjort i material och sömmar. Fast man önskar ju att det blåste så att man behövde mindre segel oftare!
/Håkan
Logga in för att svara.