Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer VS North VS Neilpryde

• Simmer VS North VS Neilpryde

Publicerad av anonym-anvandare på 22 februari, 2001 vid 15:01

Alla klankar ner på simmer nu.
    Därför måste jag säga min mening!
    Ni har inte funderat på varför det är så många som kör simmer och framförallt varför de fortsätter med det, (de flesta iaf)

En liten teori enligt mina efarenehter om vågsegel och märkerna i allmänhet.
    Min åsikt är att simmer, np och north är jämn-bördiga segel seglingsmässigt, med vissa avvikelser från år till år (gäller alla märken).

MEN de har olika egenskaper som passar olika personer:
    north = mjukt
    np = mycket drag
    simmer = drag, bra stabilitet

Själv föredrar jag simmer och tycker det passar min segling-stil.

Om man då räknar med kvalitet så ligger North i topp med 5 års garanti.
    Sedan kommer Np och simmer på delad andra plats.
    1997 hade simmer dålig kvalitet, (beroende på att de inte var så stora då) men senare segel håller mycket hög kvalitet.

Räknar man sen på priset så ligger simmer långt under np och ännu längre under north.
    Att andrahandsvärdet sjunker beror på att det finns många som köper och har simmer.
    Det man förlorar på att sälja ett begagnat simmer tjänar man in när man köper ett nytt, med god marginal.

Totalt väljer jag simmer eftersom det är mycket bra seglingsegenskaper, mycket bra kvalitet och mycket bra pris.

Alla får självklart ha sina egna åsikter om vad de vill, men om jag inte gillar leverpastej så skriker jag inte ut det som vissa på konfen här.
    Det är bara löjligt och skadar sporten.

Tack för att jag fick säga mitt
    /Mange

callevader svarade 24 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    22 februari, 2001 vid 15:47

Hej!

Hear hear, instämmer på alla sätt.

Leverpastej. Jasså!

• anonym-anvandare

Medlem
    23 februari, 2001 vid 08:03

Håller med!
    Bort med alla töntar från konfen!

• gegga

Medlem
    23 februari, 2001 vid 08:08

Simmer töntar ?
    Jaså ni blir också blåsta av surferparadise maffian !
    Köp dyrt sälj billigt då blir Marcus glad!

• anonym-anvandare

Medlem
    23 februari, 2001 vid 08:44

Anledningen till att så många kör Simmer ( I Varberg!?) kan vara priset? En annan aspekt är att Surfers Paradise är en rätt stor butik med stark påverkan på ”pelle follow the crowd nördar”! Kör på vad du vill och skit i andra!

Ett Norths fan!

• anonym-anvandare

Medlem
    23 februari, 2001 vid 08:46

Det är med segel som med bilar! Vissa kör Ford andra kör BMW……Folkbil vs Uberbil!

• ola-h

Medlem
    23 februari, 2001 vid 08:49

Jag håller i princip med, men det är till och med så att de flesta märken nu vågsegel i både kategorin ”mjuka” och ”hårda”. Däremot finns det som du säger vissa skillnader i designfilosofi som går igenom alla segel av ett viss märke (med vissa undantag).

Själv har jag i år, efter 3 år på Gaastra följt av 9 år på NP (varav några på Nils Rosenbladdesignade Tiga), tagit steget från de stora till HOT. Det skall bli spännande att se hur det kommer kännas, men de segel jag beställt ser mycket intressanta ut och är gjorda för att ge precis det jag vill ha i ett vågsegel.

Ola H.

• callevader

Medlem
    23 februari, 2001 vid 14:26

Det är ju helt riktigt. Alla segel är bra på det hel taget bra. Sen har de lite olika utförande och sedan är det också gjorda för lite olika ända mål.
    Och sen så har vi det här med olika seglingsstilar så till slut blir det ju lite av en smaksak. Precis som med brudarna. En del vill ha goda mulliga och pumpade sexbomber och andra vill ha långa smala utan former. Vilka som är skönast är inte lätt att säga. Beror kanske lite på vad man skall ha dem till.

Åter till seglen som ju kommer före ovan nämnda spörsmål. (Fast Det kanske finns ett samband vem vet?)
    Man ska nog inte bedöma seglen efter hur många som kör på dem. Varberg ligan kör ju Simmer i Varberg, men vad de seglar på när de är på andra ställen vet ju inte så många.

Så om en son här segel diskussion skall ge något, så skulle den istället handla om vilka segel som kan vara bra vem och på vilka områden. Och sist men inte minst hur man får ut det bästa av respektive segel d.s.v.. trimningen.
    Vilket inte alltid är så enkelt som man kan tro.
    Faktum är att jag tycker att denna sport handlar mycket om teknik och trim.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer VS North VS Neilpryde

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.