Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › sitt- eller midjesele?
-
sitt- eller midjesele?
Publicerad av mikep på 24 maj, 2004 vid 20:30har en fråga såhär när jag äntligen ska få tummen ur …. och köpa en hängsele, vilken typ ska man välja om man är någorlunda nybörjare men kommer att satsa på freestyle?
baywatch svarade 20 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Lite erfarenheter då jag seglat både sitt- och midjesele under mina år.
Sittselen är bekvämare att sitta i… Den är dock lite krångligare att kroka ur eftersom kroken sitter lägre, att kroka i är ungefär lika lätt som midjesele (man vänjer sig snabbt). Du använder dock lite längre linor så det kan upplevas att linorna slänger lite mer fram och tillbaka.
Sittselen är också skonsammast för din rygg då du inte belastar den alls på samma sätt som en midjesele, du har ju liksom infästningen i kroppen där du har tyngdpunkten.
Med en sittsele planar man också något tidigare med dålig teknik… Du har trycket ner i mastfoten mer än med midjesele. Med lite bättre teknik så är det ingen skillnad mellan de olika selarna men det är lite olika seglingsteknik med dem.
Sittselen är billigare generellt men går också sönder snabbare… Det finns massa remmar och skit som veckar sig och det är sömmarna i baken som brukar ge sig.Midjesele är sämre för ryggen då du fixerar mitten av ryggen och blir väldigt rörlig under den och kan därför få problem med korsryggen. Detta kan avhjälpas genom att du köper en sele som ger MINDRE stöd! Ja, du läste rätt. En sele som är styv och ger massa stöd gör att du får en större del av ryggen fixerad vilket gör att du anstränger korsryggen ännu mer. En sele med mindre stöd ger mer rörlighet i hela ryggen och du jämnar ut “plågorna”. Vis av erfarenhet (och ryggproblem) har jag nu en gammal sunkig kitesele som ger minimalt med stöd men inga ryggproblem.
Positivt är urkrokning som är mycket lättare. Ikrokning är nog lite krångligare eftersom du ofta får böja dig lite för att kroka i. En sak man vänjer sig vid snabbt.
Positivt är enkelheten. En remm runt midjan, klart.
Rörligheten i höfterna är stor med en midjesele men med rätt sittsele så har du lika stor rörlighet och ännu mer rörlighet i överkroppen.Det låter som om jag seglar sittsele va? Det gör jag inte. Men jag gjorde det innan 2001 och under halva 2003 (pga nämnda ryggproblem). Nu har jag dock en midjesele som fungerar bra och då tycker jag den är mycket bättre att segla freestyle med. Det är nog bekvämligheten (slippa blöjan och remmar mellan benen) och det faktum att det är väldigt lätt att kroka i och ur mellan olika manövrar som gör att jag vill ha midjesele. Jag kan inte riktigt peka på vad det är som gör det men då jag bytte till midjesele (den nämnda kiteselen med minimalt med stöd) kändes det helt plötsligt helt rätt igen.
Kan inte direkt rekomendera någon av selarna. Så hitta en sele som sitter bra så är det fritt val mellan sitt- och midjesele.
/Staffan
-
Midjesele inbjuder mer till att vilja tricka. För du kommer att “stå” mer på brädan och inte hänga så mycket i seglet. Lycka till.
-
Köp sittsele om du bara vill glida runt bekvämt och midjesele om du vill tricksa mycket. Personligen tycker jag att sittsele är bättre att börja med.
-
Johan!!
Gäst25 maj, 2004 vid 23:47Jag läste något i en surftidning om att det är mestandels längden(på vindsurfaren) som bestämmer vilken sele som man ska ha. Korta personer midjesele och långa sittsele, oavsett disiplin.
Han angav till och med exakt vid vilken längd man bör övergå till sittsele.Det finns ju människor som kör sittsele i vågor och midjesele i racing så varför inte?
/Johan
-
Finns proffs som kör sittsele när det brallar i ordentligt. Eftersom man får en lägre tyngdpunkt med en sittsele blir det lättare att hålla ihop grejjerna. (tror jag
Jag har både sitt och midjesele. Midjeselen gillar jag och kan använda när som helst, men midjeselen använder jag mest eftersom jag är såld på freestyle…
Logga in för att svara.