Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Sitt eller midjesele?

• Sitt eller midjesele?

Publicerad av johanmc på 10 augusti, 2008 vid 17:05

Tjena,
    Jag kör med Pat Love Cast midjesele men har grymt svårt att få den att sitta kvar i midjan. I slutet av ett pass sitter den snarare över bröstet. Har testat sittsele och funderar på att byta men tänkte först kolla om någon har tips på hur man får selen att sitta kvar.. Kanske kör jag med för stor sele eller så brister tekniken helt enkelt? Tips, någon? Bör jag byta? Vad förlorar jag isf? (Kanske tom någon som vill byta till sig en XL Pat Love Cast mot en sittsele?)

/J

eddie svarade 16 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • lejonsson

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 17:28

senaste numret av Kiteworld har gjort en jämförelse. kanske kommer den på http://www.kiteworldmag.com. summa summarum. du måste anpassa din teknik och åka mer uppsträckt och upprätt och luta dig med dina axlar utåt med en midjesele. rumpan i vattnet och den kasar upp. kanske också en tightare sele. just nu är det “in fashion” för duktigare åkare att ha midjesele.
    mvh
    lej

• rtotheg

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 17:30

Mystic’s sele firestarter har en smart enkel lösning på de . dem har satt en snöre i selen som går upp vid kroken där du sätter chicken-loopen o fäster den på andra sidn selen . o de håller den på plats . jag har själv sitt sele Liquid force och en midje sele mystic firestarter . o jag tycker att firestartern är kanon man får mkt support för svaken och ryggen . så den är en sele jag rekom . Se bara till att du får rätt strlk . Kent på ontopsports.com har bra koll på mystics grejer . föreslår att du tar kontakt med han .

• patrikol

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 19:11

@johanmc 488797 wrote:

Tjena,
    Jag kör med Pat Love Cast midjesele men har grymt svårt att få den att sitta kvar i midjan. I slutet av ett pass sitter den snarare över bröstet. Har testat sittsele och funderar på att byta men tänkte först kolla om någon har tips på hur man får selen att sitta kvar.. Kanske kör jag med för stor sele eller så brister tekniken helt enkelt? Tips, någon? Bör jag byta? Vad förlorar jag isf? (Kanske tom någon som vill byta till sig en XL Pat Love Cast mot en sittsele?)

/J

98 % av kitearna åker med midjesele vilket borde tala för sig själv.

Det är din teknik på åkningen som gör att du har den uppe vid armhålorna, men visst får även duktiga åkare ibland rätta till selen lite men det är en annan sak. KAn ju vara att den är förstor också såklart.

• milkman

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 21:31

Skjut fram höfterna en session. Påminn dig själv att “visa paketet” var femte minut eller så. Om selen slutar åka upp så är det kanon, dessutom har du lärt dig att åka ordentligt. Om det inte gjorde någon skillnad så kan du köra sittsele, finns några som verkar rätt ok nu.

• eddie

Medlem
    15 augusti, 2008 vid 14:25

Vart efter du blir bättre så kommer du ha kiten lägre = selen glider inte upp lika mycket.
    Det är enklare att åka snyggt/ta höjd med en midjesele

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Sitt eller midjesele?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.