Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sitt- / Hängsele?

• fredrik-ygge

Medlem
    27 juni, 2006 vid 09:31

Vilken modell av midjesele använder ni som har midjesele för slalom / speed?

Fick ryggskott efter min senaste långsurf (med sittsele) och har haft ont i korsryggen flera veckor nu efter det. Vill prova annan belastning nästa gång.

Massor av storstjärnor kör ju midjesele, så det verkar ju fungera bra. Men som sagt vilket märke / modell? Vad skall man tänka på? (Har inte kört midjesele på 20 år.)

• fastforward

Medlem
    27 juni, 2006 vid 09:52

Med sittsele ser det ut som om man har stora utstickande kalsingar med öppen front. Att banden i ljumskarna som verkligen markerar skrevpartiet går hem hos den tyska surf-communityn behöver jag väl knappast påpeka.

Med midjesele ser det ut som om man har en minikjol som man har dragit upp till bröstet.

-Bara att välja 😀

• the_novice

Medlem
    27 juni, 2006 vid 09:54

Jag tycker att midjesele är kanon för ryggen, vitsen är att ryggen böjs åt rätt håll i korsryggen där jag tidigare också haft problem.
    Det man kan ha problem med i början är att selen åker upp men det beror på fel stans och försvinner med tiden när man lär sig hänga ut ordentligt.

Bästa midjeselen jag haft hittills är PatLove TMF contour (finns på SP), den ger mycket bra stöd åt ryggen med ett brett innre band som påminner lite om dem man kan använda vid ryggproblem. Insidan är inte tyg utan ngn EVA foam typ som gör att den inte glider mot våtdräkten. Kostar väl lite mer än andra märken kanske men det är den värd. Se till att få rätt storlek, är den för stor så går det inte att dra åt banden ordentligt och det behöver man göra. Jag kör alltid med modell small fast jag har normalt medium i klädstorlek. Bäst är att prova i butiken och helst hänga ordentligt i en lina för att testa. Selen skall sitta i midjan och jag drar åt min relativt hårt, har man den för löst så kan den glida upp och då blir det jobbigt att andas i vindbyarna, och det är ju inte meningen.

Just det, jag kör numera alltid med midjesele, både till Formula och Speed…

• fredrik-ygge

Medlem
    27 juni, 2006 vid 11:50
    fastforward wrote:
    Med sittsele ser det ut som om man har stora utstickande kalsingar med öppen front. Att banden i ljumskarna som verkligen markerar skrevpartiet går hem hos den tyska surf-communityn behöver jag väl knappast påpeka.

Med midjesele ser det ut som om man har en minikjol som man har dragit upp till bröstet.

-Bara att välja 😀

Rent estetiskt tror jag på midjesele för gubbar som börjar bli lite slappa i hullet.

Ser från detta och tidigare inlägg att du har förkärlek för tyskar. Du har väl inte missat: http://www.boreme.com/boreme/funny-2006/sinking-p1.php? Rätt gammal nu, men en pärla likväl.

The_Novice wrote:
    Just det, jag kör numera alltid med midjesele, både till Formula och Speed…

Yes, jag vet. Det var just svar från dig jag hoppades på. Tack. Skall till Varberg i helgen och tittar in där då. Har du någon uppfattning om vad som är bäst av “Pat Love Midjesele TFM Contour” och “Pat Love TFM Contour 06”? Lyckas inte se någon skillnad. (Visar sig väl i affären i.o.f.s.)

• fredrik-ygge

Medlem
    27 juni, 2006 vid 12:11

PS The_Novice: Du har flera gånger uttryckt dig i stil med “körde x knop trots midjesele”. Varför har du valt det då? Är det för att skona ryggen? Hade du valt sittsele annars?

• the_novice

Medlem
    27 juni, 2006 vid 13:08

Jag har nog -05 (köpt i vintras) men kan inte heller se ngn skillnad på bilderna.

fredrik.ygge wrote:
    PS The_Novice: Du har flera gånger uttryckt dig i stil med “körde x knop trots midjesele”. Varför har du valt det då? Är det för att skona ryggen? Hade du valt sittsele annars?

Oj, har jag sagt det…

Det började med att det är mycket goare i vågor med midjesele och ett tag körde jag med olika selar beroende på vad jag körde. Teoretiskt så ger väl en lägre krokposition (i sittsele) lite bättre hävarm och man borde då kunna hålla en lite större rigg och segla fortare. Dessutom blir folk ofta förvånade när jag kör midjesele och cambersegel, normalt så tillhör dem väl två helt olika läger? Därför känns det ofta lite som att det är “fel” att köra med midjesele till speed…

Jag har vid ett par tillfällen jämfört mellan olika selar (med GPS) och tycker nog att det är lite lättare att hålla nere en stor rigg med sittsele men jag blir lätt lite låst och sittande. Då kör jag istället fortare och mycket mer bekvämt med en mindre rigg och midje sele. I torsdags när jag var uppe i 33.6 knop så var det definitivt inte midjeselen som satte stopp, och nu har jag hängt in sittselen för gott…

• kris

Medlem
    27 juni, 2006 vid 13:55

Jag tillhör också skaran “midjesele trots ryggproblem” och jag har frågat sjukgymnaster om deras tankar. Alla säger att sittsele borde vara bäst teoretiskt men det verkar alltså vara tvärtom för många här.

Personligen gillar jag inte den brytpunkt som blir i ryggen där sittselen tar slut. Har nu midjesele med chestprotector och då känner jag mig “inbakad” och stabil i ryggen samtidigt som höften är friare.

Det funkar för mig, det är så klart högst indiviuellt, när/var/hur man seglar o s v. Seglar t ex väldigt upprätt (har säkert västkustens kortaste linor :smile:)

Sen undrar jag om kitehängselar kunde vara ett alternativ? Vissa är ju rejält tjocka och biffiga med massa padding..

• rabbit

Medlem
    27 juni, 2006 vid 14:45

” Whaht ahre you Sinking about?”

MUAHAHAHAHA! rofl!

• danneman

Medlem
    27 juni, 2006 vid 15:08
  • danneman

Medlem
    27 juni, 2006 vid 15:09
  • fastforward

Medlem
    27 juni, 2006 vid 17:14
    fredrik.ygge wrote:
    fastforward wrote:

-Bara att välja 😀

Rent estetiskt tror jag på midjesele för gubbar som börjar bli lite slappa i hullet.

Ser från detta och tidigare inlägg att du har förkärlek för tyskar. Du har väl inte missat: http://www.boreme.com/boreme/funny-2006/sinking-p1.php? Rätt gammal nu, men en pärla likväl.
    Hehe, den är lika bra varje gång man ser den. 😀

Bäst jag passar mig med mina tyskuttalanden om folk börjar tro att jag har en “förkärlek för tyskar”. Snart skippar jag väl våtdräkten och kör med lederhosen… 😀

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sitt- / Hängsele?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.