Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sittsele teknik

• mr-jibe

Medlem
    6 juni, 2011 vid 21:54

Och om du hamnar under seglet, vilket kommer hända, ta det lugnt och känns dig fram med handen så att du är säker på att kroken är ur 😀

• jr555se

Medlem
    6 juni, 2011 vid 22:07

Pelegrin, Absolut, jag behöver helt klart mer tid på vattnet … nöta, prova, våga.. bara för ett tag sedan var jag rädd att inte komma hem igen.. 🙂 nu har jag vant mig vid tanken
    Cribb och Jem Hall har ungefär samma teknik, har kollat cribbs intuition sida på nätet. Cribb vrider mer på fötter och leder men de verkar ganska lika trots allt. (har jem halls skiva snurrandes i datorn)
    Har lättare att ta till mig Jem Halls teknik dock iom att han är tung som jag..

Har såklart tänkt tankarna på att ta en lektion för möjlighet att förbättra och få tips direkt och med säkerhet växa ett antal snäpp..
    Ska fortsätta suga på karamellen.. En del av mig vill göra/klara själv och en annan .. ;D och just nu känns det inte lika hopplöst som förut. Jag klarar att hålla riggen längre utan handskar och behöver nog bara mer tid att få känsla för allt.

Helt otroligt vad bortskämd jag har varit med medelhavs lagunen jag seglat runt på i jämn lugn vind och inga vågor alls(iaf inte mot här), land runtom, inga båtar etc..

Strandseglingen jag stod och gjorde efter att ha postat var definitivt inte förgäves. fick känsla för riggen i kraftigare byigare vind vilket var klart nyttigt.. lite känsla för hur man hänger i selen. och även hur bra stöd stropparna faktiskt ger..
    Fick tipset av min granne men kändes skämmigt att stå i trädgården.. Nu i efterhand.. Rekommenderas för de som är i samma sits som mig!

-johan

• jr555se

Medlem
    6 juni, 2011 vid 22:14

tack mr Jibe, du pratar nu om en av mina värsta farhågor om vad som kan hända i/under vattnet. Hamna under ngt, och dessutom “sitta fast”.. *phuh*..
    har försökt trösta mig med att risken att inte lossna när man hamnar under eller precis slår i känns ganska liten.. =/

• rasmus_w

Medlem
    7 juni, 2011 vid 01:21

Jag har råkat ut för det i december, under en 9.7:a med 2,5 meters bomlängd, en stund efter att solen gått ner. Det är ett typiskt tillfälle när det enda man har att frukta är fruktan själv. Ta det lugnt, jobba dig loss och simma längs bommen.

• mr-jibe

Medlem
    7 juni, 2011 vid 14:15
    jr555se;658118 wrote:
    tack mr Jibe, du pratar nu om en av mina värsta farhågor om vad som kan hända i/under vattnet. Hamna under ngt, och dessutom “sitta fast”.. *phuh*..
    har försökt trösta mig med att risken att inte lossna när man hamnar under eller precis slår i känns ganska liten.. =/

Det är nog det som jag fruktar mest också, fortfarande… men det händer så sällan 😀 Men som Rasmus_W säger så, håll kvar i bommen (trots att reflexer eller annat gör att det känns konstigt) tills du ligger i vattnet under seglet. Sedan letar du med handen fram via bommen till selelinorna och se till att du verkligen inte är fast längre 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sittsele teknik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.