Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöbris i Bråviken nuförtiden?

• Sjöbris i Bråviken nuförtiden?

Publicerad av krullo på 10 juli, 2005 vid 08:41

Är hemma i Sörping på semester och är surfsugen. Låg o slöade på en brygga i Slätbaken igår och det blev nästan surfbar vind framåt eftermiddagen där vi var. Funderar på att dra till Getå imorgon. Har det blåst något där på senare tid? Har varit där på dåliga prognoser förr och blivit överraskad av en fin sjöbris på 7-8 m/s när det varit stekande sol. Så, Norrköpingssurfare – är det värt att chansa på att köra några mil imorgon? Finns det någon vindmätare man kan nå via nätet nuförtiden, eller är det telefonsvararen (vad är numret dit?) som gäller?

gurrap svarade 19 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • royn

Medlem
    10 juli, 2005 vid 09:41

Man kan ringa 011-107895 för vindinfo.

Peace

• martin

Medlem
    11 juli, 2005 vid 08:35

Svag nordostlig grundvind som sen rätas upp och styrs in i viken tycker jag är de säkraste förutsättningarna för tryck i brisen i Bråviken (konstigt nog). Just nu blåser det iaf NO i Västervik där jag är nu, så det borde vara läge för runt 7.5-drag idag framåt halv två i Bråviken om vinden ligger på samma grund som här. Ofta lönar det sig att åka lite längre ut än till klubbens surfstrand vid Getå. Det har hänt flera gånger att man åker ner där och kollar och de flesta seglar 8.0-9.0 i lite lätt offshore. Åker man ut till…hmmm… oklart vad det heter, men det finns ett spot där vägen går jättenära vattnet precis innan en vik med en liten småbåtshamn, kan man få segla 6.0 istället. Det har nog hänt ett tiotal gånger totalt sett för min del. Man riggar innanför vägen och bär sedan grejorna över vägen och ner i vattnet.

• krullo

Medlem
    11 juli, 2005 vid 09:34

Tackar, både för numret och beskrivningen!

Idag verkar det vara väldigt svag sydlig vind som grund. Får se om jag pallrar mig till Bråviken.

• gurrap

Medlem
    11 juli, 2005 vid 16:33

Svar till:

Ofta lönar det sig att åka lite längre ut än till klubbens surfstrand vid Getå. Det har hänt flera gånger att man åker ner där och kollar och de flesta seglar 8.0-9.0 i lite lätt offshore. Åker man sedan ut till…hmmm… oklart vad det heter, men det finns ett spot där vägen går jättenära vattnet precis innan en vik med en liten småbåtshamn. Man riggar innanför vägen och bär sedan grejorna över vägen och ner i vattnet.

[/ QUOTE ]

Menar du kanske nere vid Kolmårdens by? Jag åkte förbi där här om dagen och nog såg det ut att blåsa mer där än vid Getå där jag stannade till…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöbris i Bråviken nuförtiden?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.