Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjögräs eller freestylefena?

• Sjögräs eller freestylefena?

Publicerad av xavier på 11 mars, 2005 vid 13:49

Någon som har en åsikt? Ska köpa en mindre fena till nya freestylebrädan, och vill undvika att lägga för mycket pengar på fenor om det går wink.gif

Funkar en ren freestylefena typ styleomatic i sjögräsvatten? Eller är man tvingad att använda sjögräsfenor så fort det finns sjögräs. Jag tycker vissa dedikerade freestylefenor ser ut att vara ganska svepta så sjögräset borde inte fastna. precis som det fastnar lite/inget sjögräs på vågfenor.

/P

styret svarade 19 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dr-masse

Medlem
    11 mars, 2005 vid 13:53

Hur liten skall den vara? Testa typ en MFC RON, den lär det inte fastna mycket sjögräs på.

Jag tror faktiskt inte att en sjögräsfena är någe vidare för freestyle, men samtidigt är det ju ett elände att ta bort precis hela tiden vissa dagar…

Fena På!

• xavier

Medlem
    11 mars, 2005 vid 20:26

Brädan är en JP Freestyle 111. Originalfena är 29 cm PB.

På den gamla brädan körde jag med RRD original på 29cm Tuttle, samt en förkortad sjögräsfena på 23cm, det är en tekknosport free-weed 250 som mätte 26cm när jag köpte den (var får man siffran 250 ifrån?!). Sågade av den och fasade av änden. Tyckter att 23 cm var alldeles utmärkt när det blåser 5,7 och mindre. inga problem med spinout eller så.

Jag skulle kunna tänka mig en ny fena i samma storlek, kring 23cm. Gärna en freetyle för att kunna öva vulcan och spock, men en fena som klara sjögräs i alla lägen måste jag ha. Alla som har seglat i Habo fattar wink.gif

/P

• styret

Medlem
    11 mars, 2005 vid 21:03

bor ju på haga och vi brukar ju även vi vara begåvade med en jävla massa gräs.

jag tycker originalfenan på min mistral joker 103 funkar jävligt bra mot gräset för att vara en freestylefena. tror den ligger på 23 cm.
    men tror samtidgt att det är svårt att få en fena att fuka riktigt bra til båda grejerna. man får helt enkelt stanna till mellan rundorna ibland och lyfta upp röven på brädan.

• xavier

Medlem
    12 mars, 2005 vid 09:20

då blir det nog två fenor, med sjögräsfenan för riktigt “dryga” dagar. i habo utan sjögräsfena kan man ibland inte segla mer än hundra meter innan det känns som om man seglar i sirap. tittar man sedan ner bakom brädan så ser man ett decimeterdjupt hål i vattnet precis bakom fenan och en massa sjögräs som ligger som streck efter brädan.

/P

• styret

Medlem
    12 mars, 2005 vid 13:05

vad ska du segla mer än ett par hundra meter för? wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    13 mars, 2005 vid 10:12

Habo = gjuten sjögräsfena

• xavier

Medlem
    18 mars, 2005 vid 09:14

Hur små fenor kan man köra med? Surfersparadise skriver att man kan köra med 20 cm till 6,0. Funkar det verkligen?

Var brukar ni köpa era fenor? tycker utbudet är ganska dåligt på svenska onlinebutiker.

/P

• anonym-anvandare

Medlem
    18 mars, 2005 vid 16:33

Nä styret du brukar ju aldrig vara utanför sandreven
    Men i sommar skall du få låna en slalombräda och en flytväst
    eftersom det står över dig utanför reven
    Pappa

• styret

Medlem
    20 mars, 2005 vid 21:38

gutt. har du nått vattentätt gameboy eller nått så man kan sysselsätta sej på vägen ut?
    astråkigt att bara segla rakt fram ju.

när du börjar snurra ska jag gippa runt öarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjögräs eller freestylefena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.