-
Sjögräs miljöreservoir i Haboljung, Skåne
Stora mängder sjögräs i kustnära områden kan påverka klimatet.
https://www.fiskeriverket.se/arkiv/nyhetsarkivpressrum/globalutveckling/jordenskustvattenharavgoranderollforklimatarbetet.5.7c5197de123343f05d280007908.htmlhttp://www.azocleantech.com/news.aspx?newsID=1991&lang=sv
http://www.ucmp.berkeley.edu/clad/clad4.html
Fiskeriverket har utfört en stor undersökning vidrörande våra stränder och stora mängder sjögräs och plantor som driver i land vid våra stränder.
Det har visat sig att gräset och plantorna har en mkt viktig effekt över lång tid.
Jodider (neg. laddade ioner) har en viktig CO2 (koldioxid)-sparande effekt. Dessutom bidrar det också till att stränderna med stora mängder ruttet gräs blir stillaflytande, vattnet innanför såkallade sandrev blir varmare och gynnsamt för fiskyngel och små kräftdjur som är viktigt i näringskedjan.
Lomma Beach har stora mängder sjögräs efter hårda vindar varje år, men gräset måste skyfflas bort för att stranden skall vara attraktiv under sommaren.
Därför har Lomma kommun tillsammans med Fiskeriverket beslutat att inte göra sig av med tången, men transportera det något längre nord mot Bjärred. Bjärredsinvånarna (mig själv inkluderat) har gjort en protestlista som har givit resultat, men tyvärr ser det nu ut att bli mycket värre. Allt skall dumpas i HaboLjung mellan stranden och sandrevet 300 meter ut.
Jag kan tänka mig att föräldrarna till barnen i BOJK (seglarklubben i Bjärred) är rätt så inflytelsesstarka och har fått flyttat koldioxsidreservoaren till Habo.
Rapporten visar att;
Det skall skapa en såkallad ”Oparin-Haldane´s effekt (Haldane´s pre-Cambrium/Ordovisium effekt)”. Jag kan inte fatta att dom tror att kunna återskapa (efter den så ålderdomliga teori) denna reaktion som skapades under helt andra omständigheter för millioner av år sedan.
Det kommer att stinka, och vi kan säga ”adios” till vår windsurfing i Habo under flera år.
Vidare från rapporten;
Kustområden är i fara.
Särskilt betydelsefulla är kustzoner i form av våtmarker vid saltvatten och sjögräs. De tillhör de mest produktiva stöden till ekosystemen och fungerar dessutom som en typ av “reservoarer” för koldioxid. Rapporten visar att upp till 70 procent av det marina bindandet av kol sker här.
Det som verkligen stör mig är att vårt lilla idylliska surfområde i Habo-Ljung är så litet och betydelselöst sätt i förhållande till alla mangrove/tropiska områden runt om i Världen som säkert är viktigt med tanke på artiklarna ovan. Kan vi inte få ha vår lilla surfplats i fred.
Vad skall vi göra?
Politikerna är bara opportunister som hakar på dessa teorier utan tanke på oss vanliga medborgare. Projektet har inte placerats i sitt rätta perspektiv relaterad till den verkliga effekten.Den globala handlingsplanen är som Fölgjande; Tagit från en av artiklarna ovan;
Etablera en global blå kol-fond, för att skydda och förvalta havsbaserade och kustnära ekosystem och dess förmåga att isolera kol. Handel med blå kol bör införas, liknande handeln med regnskog, och bör ingå i utsläpps- och klimatavtal.Vi måste vara opinionsbildare, visa att vi också älskar naturen och använder den utan att förstöra. Vi har redan blivit portförbjudna på flera platser i skåne. Fågelälskare, fiskargubbar vid soptippen, badjävlar i Skanör etc. har bidragit till detta.
Var skall vi ta vägen? Inte kan vi kämpa oss igenom sjögräsgyttjan som kommer att ligga decimeter tjockt i hela Habo.
Kära surfvänner;
Ring in till Sydsvenskan, informera att du stödjer medlemslistan för ”Rädda Habo”.Meila; omkretsen@sydsvenskan.se
Du måste uppge förnamn, och initialen för efternamnet, Obs; inget personnummer.
Logga in för att svara.