Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Sjögräs på Haga !
-
Sjögräs på Haga !
Publicerad av bulan på 10 juli, 2003 vid 07:40Tänkte eventuellt ta en tripp till haga om en vecka.. måste man ha gräs-fena där nu? om inte när kommer det? hur är det annars på övriga öland ?
Vill surfa NUU !!!!
/Bulanstyret svarade 21 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Tror du klarar dig utan sjögräsfena så här tidigt, men senare t ex i aug är det nästan ett måste. För övriga Öland har jag inte en susning om vad som gäller.
Kanske bättre om någon därnerifrån uttalar sig…
/André
-
En polare gick på grund men långt in i viken… Vet inte vilken längd på fena han körde med.
En annan lyckades med ett annat konsstycke som jag fick berättat för mig nyligen… Han tyckte det kändes lite lustigt i brädan. Hoppade av och kollade fenan. Gissa vad som fastnat där?
En näbbgädda
Galna sker händer då och då.Jag skall ned till Haga snart med min 50 cm fena. Hoppas det funkar.
-
det var då ett tjat om gräs, har ni sjögräs där?, weeed, weeeed. yoou maaan. Kan man få hmm.. få tag i en liten sjögräsfena där?
//gamja -
50 cm funkar bra bara du inte kör för långt in…beror lite på aktuellt vattenläge förstås. 1:a och 2:a revet kan också bli rejält grunda…utan planing kan man vid lågvatten skrapa i dessa något, men komma över fritt vid planing. Det tokiga är att dessa har en tendens att flytta på sig med tiden (sandrev)…mao bara ut och känna sig för.
-
en torrdräkt är också ett måste på ett av sveriges mest överskattade surfställe!!
-
Ingen gräs fena behövs om du har bra tryck i grejorna. är det dock lite halv dant kan ngt grässtrå…. S-77 markus
-
Som mackan säjer.
Inget sjögräs ännu. fast dom flesta har börjat köra med sjögräsfena.
Kör oftast med en 28 fena och det är inge problem alls. man får hoppa lite då och då bara utifall att an skulle känna att det är nått på fenan.Vill man höra historier om näbbgäddor ska man ta och snakca med formulakillarna som brukar hänga här…
Torrdräkt? det märks vilken rutin du har om haga. igår seglade jag i bara shorts. det enda jobbiga var att vinden kommfrån norr och kylde lite. ska man ut och runda öarna kan iofs en typ steamer behövas. Men fan inte torrdräkt.
Angående fenlängd så just nu är det jättedjupt på haga. fast andra revet kan är väldigt grunt. men annars, typ 20 meter utanför båtarna kan inte jag stå med huvut över vattnet längre, jag är nästan 180.
Vi syns framöver då! (det är RIKTIGT mycket surfare nere nu)
-
Jag skall ner V33. Då är det väl mer gräs ? Jag kommer att köra freestyle med 23,5 möjligen 26. Hur funkar det om det är mycket gräs ?
Johan
-
ja. ju längre fram på sässongen du åker desto troligare är det att du behöver sjögräsfena.
v33…
vlka datum är det?
jags kullempacka ner en sjögräsfena iallafall. -
Tjena Johan!
Kommer säkert att funka alldeles utmärkt med mindre fenor. Jag har aldrig ägt en sjögräsfena och har varit på Haga der senaste 6-7 åren utan några större problem.
-
Du kan alltid köpa sjögräsfena i shopen på Haga, men räkna inte med en billig variant då…det är bara att slanta upp.
Jag har faktiskt haft problem med sjögräs, min lilla 24 (TT med fenan) till trots. Det är just när vinden ligger på gränsen som en sjögräsfena kan göra underverk…det gjorde den för mig förra året (köpte fenan i Hagashopen).
Summa summarum är att jag fick några riktigt bra dagar istället för halvdana dagar…dessutom spar man in på värk i armarna och händerna 🙂
/André
-
fan mac du hänger ju bara i bubbelkopparna! där är det klart att man inte behöver sjögräsfena.
-
he,he…ja, det är ju sant. Finns någon av bubbelkopparna kvar?
Logga in för att svara.