Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjögräs på haga!!

• Sjögräs på haga!!

Publicerad av anonym-anvandare på 7 augusti, 2005 vid 19:46

Bara så ni vet det.
    Utan gräsfena kommer man inte långt.
    Gräs har du på syd till väst.
    Inget gräs på östra sidan eller i grönhögen.
    Svepta freestylefenor fungerar bra.
    Raka fenor om man kör över 25 knop
    Formulaseglare som seglar ute i sundet har inga problem.
    ÖWC
    PS denna upplysning har vi på grund av att soppan är så dyr

bertoni svarade 19 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • martin

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 21:14

Tänkvärt är att även ni som tänker hyra bräda bör ta med er en egen gräsfena. SP-boden envisas med att INTE montera sjögräsfenor på deras uthyrningsbrädor. Helt otroligt med tanke på att det innebär att utrustningen i princip är oanvändbar och att det är ett årligen återkommande problem.

• bertoni

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 06:30

Det är lika dant längre norrut i sundet, (läs norr om bron), trots att jag var ute och samlade upp rätt mycket igår…

• philippos

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 12:34

Någon som vet hur det ser ut på sjögräsfronten i resten av landet? Skåne t.ex.?

• johanc

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 17:25

Apropå Haga?? Vad ska man tro om morgondagen?? Foreca säger 9m/s på morgonen och sedan avtagande och WindGuru säger 6m/s på morgonen och sedan ökande… Känns ju lite surt att sitta där i regnet med sitt sprillans Expression och inte få köra.. Eller ännu värre, sitta i stan och se hur det blåser…

JOhanC

• rasmus_w

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 23:29

Hur är det egentligen med sjögräset? Jag har inte varit på Öland när det varit som värst, men jag har fått intryck av att det ligger i klumpar. Man blåser på för fullt och märker inget, så plötsligt säger det poff, brädan tvärnitar och när man tittar ner, ser man att man är förföljd av Bob Marley. Är det så när det är mycket gräs med, fast det säger poff oftare, eller är det som att segla i gröt, typ?

• anonym-anvandare

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 04:25

Nä så illa är det inte.
    Det ligger i strängar. Sedan när du seglar så märker du att brädan går långsammare och långsammare och det börjar sörpla under fenan.
    När vi kör speed så vägrar dom flesta ha gräsfena.
    Det där med Marley har du rört ihop lite.
    Vi brukar säga att man ser ut som honom om man ramlar i
    ÖWC

• bertoni

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 06:18

DMI är ju riktigt hoppfulla, 11 m/s nordväst… Men med tanke på allt regn som ska komma får man nog ta vindrapporterna med en näve salt. Det blir ju ofta osäkert med vinden när regnet vill va med

• johanc

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 18:04

Ja just det! Åkte dit med mitt nya 5.7 i högsta hugg och riggade igång. Trodde det skulle passa ett fetto som jag idag men inte. Var faktiskt överriggad även med 4.7 av och till…. Fin dag trots regnet..

MVH

Johanc

• gnutten

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 21:21

Habo Ljung (Skåne) har också en hel del gräs. Testade först med en liten freestyle fena idag, det fungerade hyfsat. Sjögräsfena fungerar dock betydligt bättre.

• philippos

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 22:29

Ok. Hur är det med resten av skåne? Var hade ni i skåne tänkt att segla imorgon förresten? Verkar som att det blir bra med vind där nere!

• bertoni

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 05:39

Ja, nyckfullt är ju ett passande ord… Hur var det med gräset då? (det i vattnet alltså) laugh.gif Vinden ser ut att fortsätta idag för er som är lediga… frown.gif

• styret

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 22:18

jag är så dum i huvet! jag var på skidsport idag. men köpte jag nån ny sjögräsfena… näpp.
    fan! några huffsade grässläppande freestylefenor lär dom ju inte ha på babylonshopen här hemma.

• bertoni

Medlem
    12 augusti, 2005 vid 05:40

Köpte F-Zone Weed Buster , 28 cm häromdagen, men har inte hunnit testa än. Vad finns det för omdöme om dom?

• johanc

Medlem
    12 augusti, 2005 vid 21:36

har en weedbuster 29.. Rockar fett…

JohanC grin.gif

• bertoni

Medlem
    13 augusti, 2005 vid 10:59

Tackar, det låter lovande! cool.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjögräs på haga!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.