Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Sjögräsproblemet
-
Sjögräsproblemet
Publicerad av fredrik-ygge på 29 augusti, 2006 vid 06:17Surfade mycke i skåne i mitten av 90-talet och där var sjögräset alltid en plåga. Nu tycker jag att det är på väg norrut med bestämda steg. I somras i Kärradal (1 mil norr om Varberg) var det ett verkligt problem för mig. Nu ser jag att surfan och Jester börjat med weedfenor oroväckande nära Gbg. I Fiskebäck igår var det dock inget problem (förstås delvis förklarat av bottenstruktur och inte bara nordligare position).
Är det bara värre i år för att det varit så varmt eller växer problemet (som gräs)? Jag börjar tro det senare.
Är t.ex. Torkelstorp seglingsbart nu utan weedfena? Om inte, när väntas i så fall problemet släppa?
joth svarade 18 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
I Fiskebäck igår var det visst problem. Jag fick minst en brutal spinout och några gånger gick jag helt enkelt inte upp i planing utan fick snällt hoppa i och ta bort gräs från fenan.
Det jobbiga var att det var gröna strån a la Haga Park och inte bara de sedvanliga, då och då, omkringdrivande tångresterna.Skall man verkligen behöva sjögräsfena i Gbg nu!!??
Vad händer och var kommer det ifrån?
Övergödningen?
Eller brukar det vara så på höstkanten? -
Guppy wrote:I Fiskebäck igår var det visst problem. Jag fick minst en brutal spinout och några gånger gick jag helt enkelt inte upp i planing utan fick snällt hoppa i och ta bort gräs från fenan.
Ok då, litet problem då. Någon gång fastnade ett strå även för mig. Men det var nog inte mer än två gånger på 3h surf som jag fick ta bort det. Jämfört med hur det brukar vara i t.ex. Skåne kallar jag inte det för problem.
Beror ju lite på hur rätt riggad man råkar vara också. Är man underriggad och får stå och guppa länge så blir det genast större problem. Måste vara rätt gott om det för att de skall fastna i full fart.
Jag tror att övergödning är problemet.
-
Knatte
Gäst29 augusti, 2006 vid 06:53Guppy wrote:I Fiskebäck igår var det visst problem. Jag fick minst en brutal spinout och några gånger gick jag helt enkelt inte upp i planing utan fick snällt hoppa i och ta bort gräs från fenan.
Det jobbiga var att det var gröna strån a la Haga Park och inte bara de sedvanliga, då och då, omkringdrivande tångresterna.Skall man verkligen behöva sjögräsfena i Gbg nu!!??
Vad händer och var kommer det ifrån?
Övergödningen?
Eller brukar det vara så på höstkanten?Det är väl alltid lite mer sjögräs på höstkanten ? Speciellt om det har blåst ordentligt ett tag :blush: (ingen risk just nu med andra ord)
Har inte sjögräs problemet att göra med hur grundt, det är när man seglar?? Är det på djupt vatten, så blir det inga problem ?? -
Knatte wrote:Det är väl alltid lite mer sjögräs på höstkanten?
Absolut. Finns väl likheter med höstlöven.
Knatte wrote:Speciellt om det har blåst ordentligt ett tag
Är det inte snarare första blåsdagen efter lugn period?Knatte wrote:Har inte sjögräs problemet att göra med hur grundt, det är när man seglar?? Är det på djupt vatten, så blir det inga problem ??Det smala, surfförstörande gräset växer så vitt jag vet alltid på sandbotten. Ju grundare, desto mer rivs det upp vid blåst. Långgrunda sandstränder verkar således värst drabbade.
-
sjögräset kommer ju drivande från sina växtplatser så det kan ju driva även där det är djupt. brukar ligga långa jävla ränder ända ute vid öarna på HP
vi har hittat växtplatsen för sjögräset som driver in på haga. Nån som vet vart man kan få tag på lite Agent Orange?
-
styret wrote:vi har hittat växtplatsen för sjögräset som driver in på haga.
Hyra en trålare? 😉
-
Oregistrerad
Gäst29 augusti, 2006 vid 07:33Är det bara värre i år för att det varit så varmt eller växer problemet (som gräs)? Jag börjar tro det senare.
Nej jag tycker att det blivit värre nu. Mycket värre.
Förr så kom sjögräset till Haga Park under mitten av juli och försvann i slutet
av augusti. Men nu har vi det hösten ut
Igår hade vi bra segling men det var otroligt med gräs. Det var bra läge för att köra fort. Men man vågade inte. För även med en gräsfena så om man kör in i en sån hobbe gräs så går det åt pipan.
Och när jag säger mängder då snackar vi gräs.
Enligt marinbiologiska i kalmar så är övergödningen boven i dramat.
Vi får betala priset för vad vi gjorde för ett tjugotal år sen
Industrin är en stor bov också.
Man börjar ju undrar.
Stormar, Alger, gräs, tromber, rekordvarmt, regn av mängder vi aldrig sett.
åska, norrland brinner upp. Och den enda fisk du hittar i Kalmarsund är näbbgäddor på våren.
Tyvärr så har väl gräsfenan kommit för att bli en nödvändighet i hela landet snart.
Kenneth/ÖWC
(men se det från den positiva sidan du ser ut som Bob Marley om du ramlar i) -
Vet inte om det är värre i år jämfört med förra året, faktiskt. Har alltid varit sjögräs flytande i strömmarn i norra Halland. Men passade på o köpa en när SP hade fått in riktiga prylar, och jag måste säga att den funkade över förväntatn. Trots dåligt med vind maxade jag faktiskt över 32 knop. Skall nog se till o köpa mig en sjögräsfena till, eller två…
Tilläggas bör att i TT igår var det inte jättefarligt mycket gräs, och dessutom inte i samma skala som Kenneth beskriver. Tror faktiskt att den varma sommaren gjort att sjögräset kommer tidigare, men att det ruttnar tidigare dessutom. Kännde inget motstånd alls, trots att jag brännde rakt igenom ganska mycket gräs… -
Vi har i alla fall rejält med sjögräs i Habo Ljung nu. Ligger i sjok flera meter ut i vattnet som är jätte kul att vada igenom vid start och sedan börjar mattorna breda ut sig. Landa i en sådan är inte så kul.
Knappt tångfena funkar i de förhållandena… 😡
Logga in för att svara.