Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › sjuksurfa?
-
sjuksurfa?
Publicerad av ljungen på 27 augusti, 2001 vid 10:51Nu när det äntligen ska blåsa på vättern så har man dratt på sig en förkylning dan innan. ont i halsen dyl……. nån här som är ”doktor” och kan tala om för mig att det går bra ändå?
mvhvoodoo svarade 23 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Jag är ingen doktor men ALLA sjukdomar har en förmåga att ge sig efter en bra surfdag…krya på dig!
”If you never get hurt, you’re just not radical enough”
-
He, he, he… Är väl, trots mitt självpåtagna alter ego, så lite doktor man kan bli. Dock har jag goda vänner (tro det eller ej) samt en del kompisar som hållt på med idrott på elitnivå. Den vanliga rekommendationen brukar vara att lite snuva och allmän snörvlighet inte är så farligt att idrotta med. Ont i halsen är en annan sak, då är det försiktighet som gäller, tyvärr. Kan lätt förvärras och därmed innebära INGE SURF på ett bra tag (lunginflammation, bronkit, luftrörskatarr och andra otrevligheter som man lätt drar på sig om man kör med halsont).
Hoppas att du blir bättre i halsen! Själv har jag surfat ”förkyld” (ej halsont) ett antal gånger, det har faktiskt väldigt sällan blivit sämre i alla fall.
Surfa På!
-
inte farligt att idrotta med ont i halsen, bara om man känner att det går tungt att andas, att man har ett tryck över bröstet, man känner ganska väl om man är hängig och så och då är det nog bäst att hålla sig inne, men lite halsont har ingen dött av
-
Nu är vi inne på områden som jag egentligen inte borde uttala mig om, eftersom jag har rätt risig koll, men du har säkert en poäng. Är det bara lite halsont (typ att en blå polarbjörnstablett ordnar problemet) så är det nog inte så j-a illa. Är det tungt att andas så verkar det ju onekligen vara bra att ta det lilla lugna…
Finns det ingen riktig ”doktor” här som kan reda ut våra små lekmannaförsök i ämnet?
Surfa På!
-
surfar du på vättern förresten, jag med. inte i jönköping va?
-
Har man feber i kroppen skall man vara försiktig…anstränger man kroppen för mycket då kan man faktiskt få hjärtstillestånd – och det har folk dött av, har jag hört.
Vet inte hur många idrottare det gäller, men man skall vara rädd om sin lilla kropp, utan den har man inte mycket att komma med. Men visst är det taskigt irriterande att bli sjuk just när man vill surfa…
Honungsvatten, en varm filt, trevligt sällskap (som passar upp) och en go videofilm rekommenderas. Och mycket att dricka. Och glass. Och stillasittande. Sen är det bara att ge sig ut igen.
Ha det så gott!
/e -
Dör man ute på vattnet i 25 knop, så dör man iallafall lycklig! 😉
-
känn inte efter för mycket, funkar för mig…=)
ses på drickat
no
-
På apoteket finns nåt som heter Nyodex receptfritt.
Läser man på etiketten under: Innehåll så ser det ut som nåt f.d. Stasi kokat ihop eller nåt som Ragnar Benson skulle vilja skriva en bok om (var glad att du inte vet vem han är, ett klart sundhetstecken).
Så här gör man:
1) Lite svagt irriterat i halsen -> NYODEX (dödar allt). ÖVERDOSERA INTE.2) Se till att slemhinnorna inte blir torra, saliven fixar div. stygga saker. Drick varmt te eller dyl. mycket
3) Lägg dig tidigt och se till att få god sömn.
4) Var positiv (immunförsvaret påverkas.)
Resultat: Många flera surfdagar.
Du blir ändå förkyld -> det går fortare över.
Det är sådana här enkla, rakt-på-sak-knep som div. proffs i vita rockar älskar att läsa. Jo, jo men hade dom berättat just det här för tex unga personer som befinner sig i ett hysteriskt LIMMA-stadium så hade antalet fall av körtelfeber halverats (träffa ett kex ta med Nyo…)
Till alla ni besserwissrar och proffs som säger att det fullt OK att småförkyld stå blöt i håret ute på en stor fjärd i 8m/s i oktober, rätt så nära den berömda väggen.
Skriv ett intyg om detta till den aktuella surfaren eller till tex SBF med stämplar och allt.Kan vara bra för tanterna och farbröderna på Socialstyrelsen i kommande förhandlingar om legget.
Dr. Ding -
Precis där jag surfar!!!
roddklubben imorn??
lr vätterstranden??
sågs vi vid västersjön för nån månad sen?
hör av dig om det blir surf!
0706378999
/JOhan -
känner mig lite bättre i halsen nu på kvällen efter att ha druckit en liter c-vitaminvatten, druckit te, kollat på surffilm(faktiskt)!hoppas allt e bra tills imorn!bara att man har skola till tre imorn!får se hur det blir med det.. 🙂
Tack för alla tips och råd!!!
ha det gött på vattnet allesammans imorn!!! kommer med vidare rapport om jag dog eller ej!!
/Johan -
Tyvärr måste jag berätta att de mesta av den c-vitamin du druckit har ej tagits tillvara av kroppen utan hamnat i muggen…kroppen tar bara upp en viss mängd och struntar i resten.
”If you never get hurt, you’re just not radical enough”
-
blir nog roddklubben, men det ska väl vara kanotklubben eller, jag brukar hålla till där när det blåser nordligt, för roddklubben är väl i munksjön. väntar bara på min mast, har beställt från varberg. så det blir nog inget surf imorgon, och nej det var nog inte mej du såg i västersjön.
vi syns på vattnet, ha det gott -
Det finns å andra sidan teorier om att om man dricker 2 g c-vitamen (ej milligram) så blir jättefrisk omedelbums. Jobbigt att man då måste äta 33 vanliga c-vitamintabletter bara. (fast typ var femter får rännskita istället..)
Logga in för att svara.