Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ska en kitare bli först över 50knop?

• dr-masse

Medlem
    26 december, 2005 vid 17:17

än 50 knop tror jag. Det måste till någon rättså radikal förbättring av vindsurfingpryttlarna för att kunna konkurrera, det säger liksom sig självt.

Kitarna kan dra nytta av vind högre upp, mindre motstånd i vattnet och att kunna segla på väldigt, väldigt grunda ställen. Kan du utnyttja det på rätt sätt så har relationen kraft/motstånd säkerligen grymt lovande förutsättningar med kite…

Och kom ihåg – det finns ännu ingen “speedutrustning” för kite. Det är inte ens en del av sporten. Mycket återstår.

Hans farter var oerhört imponerande måste jag säga!

• jester

Medlem
    26 december, 2005 vid 18:48

Spännande!

Kan för lite om kite, men borde det inte finnas en teortisk gräns för hur fort dom kan köra utan att blåsa bort??

• the_novice

Medlem
    26 december, 2005 vid 19:19
    Jester wrote:
    Spännande!

Kan för lite om kite, men borde det inte finnas en teortisk gräns för hur fort dom kan köra utan att blåsa bort??

Haha, jo det kan man ju tycka. Bland dem man ser härikring så sker det ju ganska tidigt… 😉

Vet väl inte heller särskilt mycket om kite men rent teoretiskt så kan dem väl själva balansera draget i sidled vs draget uppåt genom positionen av kiten?
    Imponerade att köra såpass fort i relativt låg vindstyrka! ca 1.5 ggr vindhastigheten? I kanalen så kör väl vindsurfare bara ungefär lika fort som vindstyrkan?

• pure

Medlem
    26 december, 2005 vid 21:28

Är det inte ett krav för en segelfarkost att ha vatten kontakt. Annars kan man ju segla ner för niagarafallen med en optimist jolle och slå speed rekord 🙂 Med en kite så vet man inte om dom 2s är i luften eller på vattnet.. nu vet jag iofs inte om man kommer upp i högre hastighet när man hänger i luften… nån som vet?

hmm.. föreseten så är det ju bara horisontel hastighet som räknas och vinsurfare är ju en del i luften oxå ..

• getwet

Medlem
    27 december, 2005 vid 12:27

Skulle det inte vara rätt skönt om dom blåste bort???

• surfan

Medlem
    27 december, 2005 vid 15:51

ja kan bara hålla med!!

• fenan

Medlem
    27 december, 2005 vid 22:48

jag har någonstans i mitt bakhuvud för mig att en sk vattenfarkost måste får befinna sig max 1meter ovanför vattnet. hel knasigt men jag är så gott som 100 på att det är ett flygplan som är den snabbaste “vattenfarkosten” på denna jord. då borde det vara samma sak här kan man tycka…

• eddie

Medlem
    28 december, 2005 vid 07:04
    pure wrote:
    Är det inte ett krav för en segelfarkost att ha vatten kontakt. Annars kan man ju segla ner för niagarafallen med en optimist jolle och slå speed rekord 🙂 Med en kite så vet man inte om dom 2s är i luften eller på vattnet.. nu vet jag iofs inte om man kommer upp i högre hastighet när man hänger i luften… nån som vet?

hmm.. föreseten så är det ju bara horisontel hastighet som räknas och vinsurfare är ju en del i luften oxå ..

Jag kan lugna dig med att det går garanterat fortare när du har kontakt med vattnet = kan kanta = hålla höjd.

• pure

Medlem
    28 december, 2005 vid 07:21

Det verkar som om kite är en godkänd farkost för att segla med.

10 Sq. m. Class (up to and including 10 sq.m)
    A Class (from 10 sq.m up to and inc. 150 sq.ft [13.93 sq.m])
    B Class (from 150 sq.ft up to and inc. 235 sq.ft [21.84 sq.m])
    C Class (from 235 sq.ft up to and inc. 300 sq.ft [27.88 sq.m])
    D Class (over 300 sq.ft)
    and a division for Sailboard with kite sails [no area divisions]

http://www.sailspeedrecords.com/rulesbook/course1.html

• Kjellorix

Gäst
    28 december, 2005 vid 15:50

Läste;
    It will be interesting if kite speeds are accepted for sailing records.
    Technically does the sail/rig/kite have to be attached to the boat/vessel/board?

Rekordet kanske inte gäller, för kiten är bara kopplad till selen.

Dags att tänka till & ändra regler.
    eller tävla mot hang/para-glider’s

svar Jester nedan;
    “åker på vattnet med någon form av segel, tycker jag också är ok.”

• jester

Medlem
    28 december, 2005 vid 16:05

Så länge dom åker på vattnet med någon form av segel, tycker jag det är ok. Största problemet är nog att dom behöver större fenor för att köra i mera vind, vilket innebär mera “drag”, vilket innebär svårare att åka fort. Dock är det nog inte omöjligt med 50 knop. Jösses vilket 50-knops race vi har. Hoppas bara att “vi” vinner! 😀

• ola_p

Medlem
    28 december, 2005 vid 16:09

Min gissning är att w-surfarna bräcker 50 knop, men att kitarna så småningom kommer bli snabbare.
    Finns ju rätt mycket utvecklingspotential i kite, och dom kan hålla till på riktigt grunt vatten.. Sen verkar det ju funka att ha en hydrofoil när man kitar, vilket borde vara ett utmärkt sätt att uppnå liten friktion och jämn gång…

• tbsurf

Medlem
    28 december, 2005 vid 18:22
    Ola_P wrote:

och dom kan hålla till på riktigt grunt vatten….

Blir ju fusk om kitare ska få köra på hur grunt vatten som helst.
    Rättvisst måste det ju va. Vattnet man kör på måste va så att alla kan köra, om man nu går ut och hävdar farter som man jämför med tex oss vindsurfare.

• tbsurf

Medlem
    28 december, 2005 vid 18:25

bilden är fö på kitedavid från sandy point från idag 28/12

• getwet

Medlem
    28 december, 2005 vid 18:30

Ärligt talat, borde inte han sitta någon annanstans….muggen kanske?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ska en kitare bli först över 50knop?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.