Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Ska en kitare bli först över 50knop?
-
Fusk!!!!!!!!!! Det är väl upp till var och en att välja fenstorlek.
-
ok, ska komma ihåg det nästa gång du står och hackar på mej för att du tycker jag kör med för liten fena 😀
-
getwet wrote:Ärligt talat, borde inte han sitta någon annanstans….muggen kanske?
Han kanske har en liten förstoppning och är i behov av en mega tarmsköljning! 🙂
/Fjant
-
tbsurf wrote:bilden är fö på kitedavid från sandy point från idag 28/12
Va faen. Kommer han upp i sådana farter när han vinklar brädan såpass mycket??? *fattar ingenting*
-
Jester wrote:Va faen. Kommer han upp i sådana farter när han vinklar brädan såpass mycket??? *fattar ingenting*
För att hjälpa lite på traven.
Fenorna har betydelse för… uppskattningsvis ca 30% av höjdtagningsförmågan.
Resten uppnår man genom att “kanta brädan”. Det betyder att man kan inte komma upp i sådana farter utan att kanta brädan.
Kanta brädan är en förutsättning för att generera tillräckligt drag i draken dessutom. Jämför hur svårt det skulle vara att få en segelbåt/vindsurfingbräda att segla snabbt utan köl/fenor.
Däremot tror jag att man inte kommer upp i några vansinniga hastigheter med ovanstående sittställning. 😉 -
Däremot tror jag att man inte kommer upp i några vansinniga hastigheter med ovanstående sittställning.
Mmmm.. misstänkte det. Läste lite på GPS-speed, och där förklarar killen hur han kör, och mycket riktigt så kör han med brädan platt mot vattnet när det går fort.
Logga in för att svara.