Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. ska jag bygga surfbräda av frigolit snälla hjälp!

• ska jag bygga surfbräda av frigolit snälla hjälp!

Publicerad av nisse_surf på 28 augusti, 2008 vid 18:06

hej alla jag vill bygga en surfbräda ska jag bygga det av frigolit eller??? snälla hjälp!! jag behöver veta material och var man får tag i….
    😀

nisse_surf svarade 16 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • nisse_surf

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 18:07

snälla………

• jopi

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 20:26
  • tsss

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 21:52

@nisse_surf 494775 wrote:

hej alla jag vill bygga en surfbräda ska jag bygga det av frigolit eller??? snälla hjälp!! jag behöver veta material och var man får tag i….
    😀

läs denna tråden:

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53303

Det är inte någon barnlek att bygga en bräda. Tar en hel del tid, samt kostar kanske uppåt 5 tusen.

• nisse_surf

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:02

tack så hemskt mycket!

• nisse_surf

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:06

men…. jat ska bygga en vindsurfing bräda
    då ska jag väl andvända frigolit elr?

• nisse_surf

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:16

jag menar jag villl bygga e VÅGsurfingbräda hehe… ska jag andvända frigolit då elr? jag e barta 12 år kan inte så jätte bra engelska……..

• aronh

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:07

Vindsurfingbrädor är nuförtiden nästan uteslutet byggda med en EPS-kärna (frigolit). Då använder man sig av epoxi för att laminera brädan. Polyester innehåller styren som löser upp EPS vilket man inte vill.

Vågsurfingbrädor är ofta byggda med en Polyuretankärna och då funkar det bra att använda polyester eftersom det inte smällter polyuretan. Det byggs också vågsurfingbrädor i EPS och epoxi. Så du kan välja lite vad du vill ha för kärnmaterial utifrån vad du kan få tag på och vilka egenskaper du vill ha.

Som det har nämnts tidigare är det inte helt enkelt och kostar endel pengar. Försök att söka så mycket information om hur du bygger som möjligt och om det är möjligt snacka med folk som har byggt tidigare. Du får försöka komma underfund med hur du ska gå tillväga för att bygga en bräda du vill ha.

Du får tänka på att det är ganska otrevliga kemikalier man använder vid brädbyggen. Polyester innehåller styren som är ett starkt lösningsmedel som man inte bör stå och inhallera. Det är ett aromatiskt kolväte som kan vara cancerogent. Epoxi är allergiframkallande och kan ge allergiska reaktioner om man inte är försiktig. Jag har själv råkat ut för det. Jag fick epoxi på benet vilket resulterade i utslag på benet och kring hals och öron. Utslagen kliade något fruktansvärt och blev variga. Jag fick behandla med kortison.

Här är en länk. Tyvärr är det på engelska. http://www.surfersteve.com/introduction.htm

• nisse_surf

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:18

ok tack så mycket altså kan jag då använda frigolit och epoxy? jag hitade 1 meter långa frigolit bitar för 70kr på cheapy och de var tjocka det var det dyraste frigolit brädorna där

• nisse_surf

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:26

tack så jätte mycket för hemsidan….. nu ska här byggas i högan sky

• nisse_surf

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:33

hur lång ska en bräda va?
    jag vill inte ha en jätte lång som de vanligaste hejdå hur gammal e du?

• aronh

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 13:29

@nisse_surf 495071 wrote:

ok tack så mycket altså kan jag då använda frigolit och epoxy? jag hitade 1 meter långa frigolit bitar för 70kr på cheapy och de var tjocka det var det dyraste frigolit brädorna där

Ja det funkar bra. De frigolitbitarna är nog lite korta. Vågsurfingbrädors längd varierar dels på vad man är ute efter för bräda. Det kan vara mellan 5.8 och 12 fot. Det verkar som du är ganska grön på surfing så jag skulle nog rekomendera att inte göra en för liten bräda. Sen beroende på vad det är för vågor du kommer surfa får du anpassa shapen efter det. Hur som helst får du skarva den frigoligen om du ska använda den. Det måste limmas vilket kan göra det svårt att forma kärnan sen eftersom du får en hårt skarv. Skarven kan också leda till att brädan blir svagare där. Bäst hade nog varit om du fick tag på ett helt block d.v.s. brädans längd*brädans längd*brädans rocker (hur mycket böj brädan har).

• nisse_surf

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 15:23

hur ska jag få tag i långa block hur mycket kommer det att kosta och var får jag tag i dem?
    Fenor måste jag ju också göra…..

• nisse_surf

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 15:29

en sak till….:D jag fattar inte det engelska motten….. finns det ngt bra ställe i sveriga att surfa på juag vet torö och österlen men finns det ngt bättre:D?

• aronh

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 16:58

Jadu var man får tag på det. Kanske kan fråga på en byggfirma om de kan beställa eller snacka med nån tillverkare av cellplast. Jag och en kompis fick tag i ett block när vi skulle bygga från Genevad cellplast utanför laholm. Fenor kan du antingen göra själv (fasta fenor är kanske enklast isåfall) eller också beställla färdigtillverkade med fenbox. Angående måtten kan du ganska enkelt hitta nån tabell över hur lång en fot och inch är.

• nisse_surf

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 17:02

okej ska jag göra fenorna i frigolit med?
    kan du ngn länk på surfbräda med svenska mått?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. ska jag bygga surfbräda av frigolit snälla hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.