Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ska jag korta linorna?
-
En snabb kite genererar mer kraft än en långsammare kite när du svänger tillbaka den för ett hopp, detta gör att hoppet blir högre, kortare linor ger snabbare kite. Stor kite med korta linor går också att hålla i mer vind än med längre linor = mer m2 kite i samma vind som man vanligtvis skulle köre en mindre storlek, vilket i sin tur innebär mer hangtime, du har ju mer drake att hänga i.
Stor kite + korta linor = högre hopp, mer hangtime samt bättre kontrol.
Hoppas det inte blev för invecklat, inlägget är skrivet utifrån egna erfaranheter med en stor kite 23.5 arx. -
måste bli ett jäkla sug i dom hoppen, fast sen så ramlar du ned rätt fort också eller??… i vilka vindar kan du hålla 23an med din vikt/bräda?? Vad kör du då med för lin längd då?
Mvh/ Olle
-
Vet inte var max gränsen går men i 7m/s har jag ok tryck, kör med wake 161 pf & 150 custom, vikt ca 80 kg. Man hänger ganska bra beroende på den stora ytan på kiten.
-
Ok.. ska nog köpa mig ett par riktigt korta linor… har du gjort dina själv eller finns det nån bra affär man kan köpa korta färdiga linor från? verkar bara som det finns färdiga i 20m som kortast…
/Olle
Logga in för att svara.