Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ska köpa komplett paket – Hjälp
-
Ska köpa komplett paket – Hjälp
Publicerad av pmartin på 15 februari, 2007 vid 13:04Hej, jag är på jakt efter ett komplett vindsurfingpaket. Jag har precis börjat vindsurfa och söker därför lämplig utrustning för ca 3.000:- Alla möjliga tips tages tacksamt emot! Kanske tom med någon som har ett lämpligt paket till försäljning.
/Martin
jonnyw svarade 17 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Oregistrerade
Gäst15 februari, 2007 vid 16:09@pmartin 365251 wrote:
Hej, jag är på jakt efter ett komplett vindsurfingpaket. Jag har precis börjat vindsurfa och söker därför lämplig utrustning för ca 3.000:- Alla möjliga tips tages tacksamt emot! Kanske tom med någon som har ett lämpligt paket till försäljning.
/Martin
Jag är ledsen för att göra dig besviken, men för 3000 blir det nog svårt att hitta ett komplett kit som är lämpligt. Svårt att ge råd ens på dom pengarna. Vad väger du? hur långt har du kommit? Hur länge har du tänkt och ha grejorna? Tips ett, öka budgeten! om inte går så köp antingen en bräda för 3000 eller en rigg för dessa pengar och försök att hitta antingen någon skit rigg eller gammal bräda som du kan få nästan gratis, och kör på det ett tag, då har du inte kastat pengarna i sjön. sen när du kommit lite längre köp ny bräda alt rigg till det du köpte först. så skulle jag spenderat mina 3000:-
-
Tänk dessutom att det behövs våtdräkt och andra neoprentillbehör såsom huva, skor och handskar här i stockholm största delen av året. Det brukar vara svårare att hitta sådant begagnat i rätt storlek tyvärr. Bara våtdräkt med tillbehör går på ca 3000 nytt.
Mitt tips är nog att leta rätt på en 80-tals utrustning gratis eller för någon hundring som du kan leka lite med i sommar och sedan spara ihop 10 000-15 000 till nyare prylar om du tycker att vindsurfing verkar skoj.
Kolla lite i den här tråden också:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891 -
Knatte
Gäst15 februari, 2007 vid 20:32@pmartin 365251 wrote:
Hej, jag är på jakt efter ett komplett vindsurfingpaket. Jag har precis börjat vindsurfa och söker därför lämplig utrustning för ca 3.000:- Alla möjliga tips tages tacksamt emot! Kanske tom med någon som har ett lämpligt paket till försäljning.
/Martin
Jag säger som de andra. För 3000 kr lär du inte hitta ett komplett windsurfingpaket som är något att ha.Tyvärr är detta den bistra sanningen. Jag tror måste vara beredd att lägga minst 5000 kr för att hitta något som du kan bli nöjd med och utvecklas på.
Visst kan du köpa prylar billigare (mycket billigare till och med) Men detta kommer alltid innebär ”skräp-prylar” som du snabbt kommer tröttna på, OM du vill fortsätta windsurfa:blush: -
Nja, nu ska vi inte bara slå på stora trumman.
En aldeles utmärkt våtdräckt behöver inte kosta med än 2000:- NP 3000 serien är grym, finns nog billigare motsvarande på tex sthlm butiken windsurfing.se
Men ang utrustning. Eftersom du (pmartin) bor i sthlm så borde det finnas någon klubb som man kan låna nybörjarutrustning av. Det vore kanon för att lära sig grunderna på och sedan nästa år eller senare i år kan du köpa nya prylar.
Köper du en begagnad bräda från 2000 i lagon storlek bör du inte behöva betala mer än 1500-2000 kr, till det kan du få en beg rigg från samma tid för ca 2000:- Så det ska inte vara omöjligt att få ett bra paket får ca 5-6 tusen inklusiva en ny våtis, hittar du en beg våtis kommer du undan med en tusing billigare.Men försök att köra på någon klubbs nybörjarprylar först, för nybörjargrejer är alltid svårast att hitta begagnat. När du lärt dig grunderna kan du hyggligt enkelt hitta en instegsbräda för ett vettigt pris. Och en komplet rigg är sällan så svårt att hitta.
Om någon månad kommer det trilla in bra mycket mer här under säljes.
Men hur är din kunskapsnivå nu och hur mycket väger du?
-
Oregistrerade
Gäst16 februari, 2007 vid 07:22Tack för alla svar!
Min kunskapsnivå är i det närmaste noll. Väger 75 kg.
Förutom här och på blocket, finns det andra bra ställen att leta efter begagnat?
-
@Oregistrerade 365354 wrote:
Förutom här och på blocket, finns det andra bra ställen att leta efter begagnat?
De är nog de bästa ställena. Tips: Innan du köper något på blocket, ställ en fråga här på forumet om folk tycker att priset är rimligt. Det är inte helt ovanligt att priset är en faktor 10 för högt där.
I övrigt instämmer jag i tipset att söka upp en klubb och försöka låna utrustning i början. Den utrustning som är absolut bäst första 10 gångerna är inte så rolig efter en säsong.
-
@JoMenSåAtt 365335 wrote:
En aldeles utmärkt våtdräckt behöver inte kosta med än 2000:- NP 3000 serien är grym, finns nog billigare motsvarande på tex sthlm butiken windsurfing.se
(…)Ja precis, NP 3000 eller PL Assault kostar strax över 2000. Men surfsäsongen riskerar att bli riktigt kort utan lite tillbehör: skor för 400, huva för 150 och eventuellt handskar för omkring 200. Det blir ca 3000.
-
Att låna alternativt hyra innan du spenderar pengar på något är ett väldigt bra tips. I stockholm vet jag att Tyresö Windsurfing Club har en hel del låneprylar.
På Surfcenter Erstaviksbadet har jag både hyrt och tagit lektion. Hade ingen aning om att det existerade sådant i Sthlm. Väldigt trevligt ställe vid Erstaviken och Saltsjöbadens Windsurfingklubb.
-
Bra idé. Jag bor i Stockholm fast på norra sidan. Finns det något bra ställe som hyr/lånar ut norr om stan?
-
Jag kollade runt lite i somras och hittade det här i Täby. Har inte varit i kontakt med dem dock.
http://www.vindsurfingskolan.se/
(Snarlika URLer. Jag blev rätt förvirrad iaf)
-
Oregistrerade
Gäst16 februari, 2007 vid 17:54@JoMenSåAtt 365335 wrote:
Men ang utrustning. Eftersom du (pmartin) bor i sthlm så borde det finnas någon klubb som man kan låna nybörjarutrustning av. Det vore kanon för att lära sig grunderna på och sedan nästa år eller senare i år kan du köpa nya prylar.
Köper du en begagnad bräda från 2000 i lagon storlek bör du inte behöva betala mer än 1500-2000 kr, till det kan du få en beg rigg från samma tid för ca 2000:- Så det ska inte vara omöjligt att få ett bra paket får ca 5-6 tusen inklusiva en ny våtis, hittar du en beg våtis kommer du undan med en tusing billigare.Men försök att köra på någon klubbs nybörjarprylar först, för nybörjargrejer är alltid svårast att hitta begagnat. När du lärt dig grunderna kan du hyggligt enkelt hitta en instegsbräda för ett vettigt pris. Och en komplet rigg är sällan så svårt att hitta.
Om någon månad kommer det trilla in bra mycket mer här under säljes.
Men hur är din kunskapsnivå nu och hur mycket väger du?
och förutom skor, så blir det roligare att segla om man har en mastfot (600:-) och en förlängare (500:-). Förutom det så är sele + linor ett måste också minst 700 spänn bara där, det är inte bara bräda och segel som behövs, alla småsaker runtomkring kostar mycket mera än vad man tänker på tror jag, det krävs lite kapital att komma igång, mycket av det du köper kan du ha väldigt länge sen dock.
-
@Oregistrerade 365446 wrote:
och förutom skor, så blir det roligare att segla om man har en mastfot (600:-) och en förlängare (500:-). Förutom det så är sele + linor ett måste också minst 700 spänn bara där, det är inte bara bräda och segel som behövs, alla småsaker runtomkring kostar mycket mera än vad man tänker på tror jag, det krävs lite kapital att komma igång, mycket av det du köper kan du ha väldigt länge sen dock.
Ja men köper man ett paket beggat är det knappast ovanligt att man får med längare och mastfot. Sele och linor behöver man inte i början så då sprider man ut den kostnaden.
-
@pmartin 365387 wrote:
Bra idé. Jag bor i Stockholm fast på norra sidan. Finns det något bra ställe som hyr/lånar ut norr om stan?
Jag har hyrt av vindsurfing.se ute i Nacka. Hyrde en vecka för 800:- inklusive shorty våtdräkt. Ring och hör med dom, riktigt trevliga grabbar. För det priset kan man ju hyra några veckor och sedan om man är intresserad spara till riktig utrustning nästa säsong.
//Björn
-
@Oregistrerade 365446 wrote:
Faan va positiva vi va här då. Vill ni att grabben ska börja vindsurfa? När man väl varit på klubben ett par gånger och lärt sig grunderna så är det bara att börja känna på folk. Med det menar jag att det finns ganska många som har en hel gammal (ofta slalomgrejer) utrustning hemma. De får inte mycket för det och låter det därför ligga som kanske reservgrejer. Mitt tips är därför att bjuda lite ”överpris” på en sådan utrustning. (det är ju ändå marknadspriset som gäller…och marknaden i det här fallet är du)
Jag har två gånger köpt hela utrustningar…och mer än så. Totalt har jag lagt ut ca 10.000 inkl. allt. Då snackar vi typ 5 brädor, kanske 15 segel, ett antal master, likså bommar, hängselar och en jävla massa annat. Det man inte använder kan man sälja av…
Va lite öppen bara
Logga in för att svara.