Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska man satsa på Båtvädret Plus i år?

  • Ska man satsa på Båtvädret Plus i år?

    Publicerad av pete på 28 mars, 2006 vid 08:12

    Tänker speciellt på Stockholmsområdet. Här kör man ju kors och tvärs beroende på vindriktning ibland många mil bara för en “efter-jobbet-surf”. Ni som har haft Båtvädret Plus – ökar man träffprocenten och minskar bomkörningarna? Är det värt 390 spänn för en säsong?

    Snart är det dags…

    gurra1978 svarade 18 år, 6 månader sedan 15 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • svenne

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 08:45

    Jag tror att det är bättre om du lägger 100 spänn på surfnet, och att du rapporterar om du är först. 🙂

  • stewen

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 08:51

    Jag provade Båtvädret plus förra säsongen…
    Jag tyckte inte det var värt pengarna. Men åt andra sidan så har vi DMI här i söder som är bättre än det mesta på korttidsprognoserna.

  • oaxen

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 10:22

    Jo, det är det värt.
    Det + är bäst på är korta prognoser. Min erfarenhet är att de är bra på “the right coast”. Sen brukar det alltid vara bra att kolla flera olika källor, t ex DMI, Foreca etc.
    WindGuru tycker jag är riktigt dålig när det gäller Sverige. Inte värt pengarna.

  • calle

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 10:38

    Problemet med surfnet, som är grymt bra när det fungerar, är att uppnå en kritisk massa med användare som skickar in rapporter.
    Jag köpte båtvädret förra säsongen och gör det nog i år igen, om 390:- genererar en eller två bra dagar till per år så är det värt pengarna, och det levererade nog båtvädret-plus för mig förra året.

  • wiseguy

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 12:35
    pete wrote:
    Tänker speciellt på Stockholmsområdet. Här kör man ju kors och tvärs beroende på vindriktning ibland många mil bara för en “efter-jobbet-surf”. Ni som har haft Båtvädret Plus – ökar man träffprocenten och minskar bomkörningarna? Är det värt 390 spänn för en säsong?

    Snart är det dags…
    Foreca är grymmt.. varför inte köra med det?

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 13:43

    Njäe, min erfarenhet är att Foreca ofta tar till väl mycket i sina prognoser. Dock brukar de pricka vindriktning och var det kommer att blåsa mest ganska väl. Men på exempelvis Torö har de ofta legat väl högt i sina prognoser.

    Som sagt, en kombination av lite olika brukar ge bäst effekt. SMHI är genomgående kassa på allt över typ 24 timmar, men desto bättre ju närmare det är. Något som får även mig att fundera på båtvädret plus, faktiskt…

    Det är ju för bedrövligt att vi inte kan njuta av DMI, som ju är grymt bra.

  • svenne

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 13:47
    Calle wrote:
    Problemet med surfnet, som är grymt bra när det fungerar, är att uppnå en kritisk massa med användare som skickar in rapporter.

    Håller med, absolut. Det finns många som prenumererar på surfnet, men alldeles för få som skickar rapporter vilket är synd. Det “kostar” inget att skicka in en rapport eftersom kreditkontot ökar som tack för hjälpen.

    Vi spånade lite i höstas om att få information från SMHI men de var inte snabba på kroken och hade rätt svagt intresse för idéerna.

  • stang

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 22:54

    Jag kombinerar Foreca med båtväder +

    Foreca för att se vindriktning och om det finns en chans till surf och SMHIs väderstationer för att se om det är ytterligare en önskeprognos eller om det faktiskt kan bli surfbart!

  • getwet

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 06:00
    pete wrote:
    Tänker speciellt på Stockholmsområdet. Här kör man ju kors och tvärs beroende på vindriktning ibland många mil bara för en “efter-jobbet-surf”. Ni som har haft Båtvädret Plus – ökar man träffprocenten och minskar bomkörningarna? Är det värt 390 spänn för en säsong?

    Snart är det dags…

    Fick se båtvädret plus förra säsongen samt en god väns uttalande efter att ha använt den i princip en halv säsong. Prognoserna var mycket träffsäkra och betydligt mer lokala och tidsmässigt noggrannare enligt min gode vän.

    Nu ska det tilläggas att den personen sökte prognoser på Gotland, Sthlms skärgård är nog svårare med kobbar och skär samt en mycket lokal thermic.

    Jag tänker iaf prova denna säsong med båtvädret plus, just för att få en mer lokal prognos som ofta behövs i Sthlms området.

    Förövrigt tycker jag precis som Dr Masse att Foreca skruvar ofta upp fläkten mer än vad det blir i slutänden, båtvädret tycks fungera bäst för oss 08

  • surferic

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 19:32

    Nån datakunnig som har koll på om det funkar att vara inloggad på flera burkar samtidigt?

    Om det är möjligt är det bara att gå ihop ett gäng och köpa varsin “andel”, dela med sig av användarnamn och lösen…

  • dr-masse

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 07:17

    Njet, det lär inte funka. Definitivt inte samtidigt. Dessutom lär de logga så att inte alltför många olika IP-adresser loggar in på samma konto, då lär det stängas rätt snabbt och krävas kontakt + förklaring till SMHI för att öppna kontot igen.

    Men man vet aldrig….

    Ett alternativ är ju, som jag har funderat på, att sätta upp ett “prognos” forum här på konfen och lägga upp lite lätt redigerad info från denna typ av sajter… ähum… 🙂

  • vind

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 09:41
    pete wrote:
    Tänker speciellt på Stockholmsområdet. Här kör man ju kors och tvärs beroende på vindriktning ibland många mil bara för en “efter-jobbet-surf”. Ni som har haft Båtvädret Plus – ökar man träffprocenten och minskar bomkörningarna? Är det värt 390 spänn för en säsong?

    Snart är det dags…

    JA !

    Körde som herr blöt skrev + plussen förra året. Kan bara säga att på Gotland var den ruskigt träffsäker och nu helt otänkbar att klara sig utan. Där har man i stort sett hela ön tillgänglig och att kunna jämföra förutsättningarna på de olika spotsen, vid olika klockslag, var helt avgörande för att optimera förutsättningarna för segling. Särskilt viktig att till vindförutsättningarna kunna se våg/våghjödsutvecklingen på de alternativa spotsen. Jag har bara lovord. Finns visserligen detaljer att förbättra, men plussen ligger i en helt annan division än Foreca, för att inte tala om det normala SMHi båtvädret – som är helt värdelöst på ön.

    På midsommdagen förutspådde plussen tre timmar 10 ms N i ekeviken 18 00 – 21 00. Ingen vind före eller efter. Det stämde nästan exakt, bara med avvikelsen att det blev 17.00 – 20.00. Behöver jag säga att jag seglade dessa tre timmar, medan de flesta andra missade balen……

    Jag hade nära 30 seglingsdagari fjol på ön. I bästa fall hade jag haft 15-20 utan plussen. Det blir väl en kostnad på 15-30 spänn per gång och hur mycket jag sopat hem i sinnesfrid och sparade soppakostnad är omätbart.

    Stort pluss ++++ således

    Jag lovar att jag inte har något samröre med SMI

    Herr Vind

  • mag

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 10:02

    🙂 Tunga argument på plussidan, grym utdelning och som du säger att per surfdag kostar det som en varmkorv eller 2liter bensin! Det är ju nästan så att jag blir sugen även om jag mest kommer att segla västkusten.
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 10:52

    Båtvädret plus finns också på wap och kostar 5 kr per gång. Testade på min mob och verkade funka, förutom väderkartorna. Fick “information saknas”, men det kanske var tillfälligt nere…någon som fått upp väderkartorna?
    Tur att vi på westcoast har DMI, men känns som båtvädret+ på wap kommer bli fint under gotlands-veckan till sommaren. 🙂

  • poppo

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 12:27

    måste man vara plus-användare för att ha tillgång, eller är det en “öppen” wap-sida? adress?

    Lars_K wrote:
    Båtvädret plus finns också på wap och kostar 5 kr per gång. Testade på min mob och verkade funka, förutom väderkartorna. Fick “information saknas”, men det kanske var tillfälligt nere…någon som fått upp väderkartorna?
    Tur att vi på westcoast har DMI, men känns som båtvädret+ på wap kommer bli fint under gotlands-veckan till sommaren. 🙂
Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska man satsa på Båtvädret Plus i år?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.