Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Resmål & Spots › Ska till Aruba, Manchebo beach resort på….
-
Ska till Aruba, Manchebo beach resort på….
Publicerad av burre på 23 mars, 2012 vid 16:15……måndag! Några tips om bästa spots för kite och förvaring av prylarna månne?
Cheers, Burre
burre svarade 12 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar -
2 Svar
-
Tja,
var på Aruba några år sedan. Det finns två spots som man kitar på. Den första är upp på norra delen på Västra sidan, strax efter att dom stora hotellen tar slut.
Den andra ligger precis på andra sidan ön. Mot öst och södra delen.
Eftersom det är tradewinds på Aruba så blåser det i stort sett alltid 10 m/sek (minst) och alltid ostliga vindar.
Det innebär att det är frånlandsvind på norra spotten, men fett plattvatten och vill det sig som det inte ska så hämtar dom upp dig med vattenskoter. Spotten drivs av holländare, surprise!
Den norra spotten delas dessutom med vindsurfare och dagen är indelad i olika tider för resp. sport.
Den södra var jag bara nere och kollade in, kitade aldrig där men lite svårare kan man säga. Först lite platt innanför revet och tar du dig utanför så har då årets fetaste vågor, jämt.
Vad jag vet så går det inte att lämna sina grejer på stranden, men hyr en bil, (svinbilligt) så har du det löst.
Se upp för alla leguaner och har en skön semester.
/Gugge
-
Tjena, och tack för svar. Kom tillbaks till Sthlm lagom till att sätta bägge fötterna i 20 cm slask! Fy fan.
Din summering stämmer rätt väl. Riktigt soft ö med sköna människor för övrigt….förutom att där också är duktigt med amerikanska 400 pound turister med allt vad det innebär. 🙂 I jämförelse med andra spots så var min uppfattning att allt är mkt tryggt och “civiliserat”. Lämnade prylar överallt utan problem. I tex Cabarete blir man ju av med gamla flipflops och allt möjligt. Jag tyckte den norra spoten var helt värdelös faktiskt. Off shore och fruktansvärt byig vind. Kitar man där ett tag så lär man sig såklart att hitta rätt byar och undvika hålen, men nevertheless inget vidare. När skolorna kör kurser där med 8 kites rakt upp blir det lurigt att ta sig upwind tillbaks. Jag föredrog den södra, Boca Grandi, där vinden var helt on shore….men stabil. Supertrevliga locals, men som sagt….man behöver bil. Vid ett tillfälle tog det mig 1,5 tim att köra….inte pga distansen men trafiken som rör sig väldigt långsamt emellanåt. Liten ö – många bilar. 🙂
Kan tänka mig att åka tillbaka till Aruba….men om målet är kite så fortsätter sökandet…..:)
/Burre
Logga in för att svara.